۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
موسسه تحقیقاتی مودیز پیش بینی کرد:

چشم انداز پایدار صنعت کشتیرانی جهان در یک سال آینده

چشم انداز پایدار صنعت کشتیرانی جهان در یک سال آینده
موسسه رتبه سنجی مودیز آمریکا معتقد است: تمایل مثبت حاکم بر بازار فله خشک و از طرف دیگر بازار متوازن کشتیرانی کانتینری، فضای منفی حاکم بر بازار تانکر را خنثی کرده و یک چشم انداز پایدار را برای صنعت جهانی کشتیرانی به ارمغان می آورد.
کد خبر: ۸۱۰۱۵
به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه مودیز آمریکا که یکی از سه موسسه اعتبارسنجی بزرگ جهان است، با اشاره به اینکه حرکت رو به جلو بازار‌های فله خشک و هم چنین کانتینر می‌تواند تاثیر حرکت رو به عقب بازار تانکر بر صنعت کشتیرانی جهانی را خنثی کند، پیش بینی کرد: شرکت‌های کشتیرانی رشد درآمد قبل از بهره،  مالیات و استهلاک EBITDA چهار الی پنج درصد را طی  12 ماه آینده تجربه خواهند کرد.
بر طبق این موسسه، بهبود توازن عرضه- تقاضا در کشتیرانی فله خشک و کانتینری و هم چنین رشد ملایم درآمد تضمین دهنده یک محیط پایدار برای صنعت جهانی کشتیرانی در یک سال آینده خواهد بود.
در جدیدترین چشم انداز تجاری، مودیز پیش بینی کرد: بدون در نظر گرفتن فعالیت ادغام و اکتساب در صنعت کشتیرانی، درآمد شرکت‌های کشتیرانی رشد چهار الی پنج درصد قبل از بهره،  مالیات و استهلاک EBITDA را در اواسط سال آینده به نمایش خواهند گذاشت.
مودیز هم چنین معتقد است، در این میان عملکرد برجسته و چشم گیر را باید از بازار فله خشک انتظار داشت. به همراه رشد ناچیز ناوگان فله خشک طی 12 ماه آینده، انتظار می‌رود در سال جاری میلادی رشد تقاضای فله خشک از عرضه حدود یک درصد پیشی بگیرد، روندی که منجر به رشد نرخ چارتر خواهد شد.
لازم به ذکر است، اگرچه چشم انداز مودیز برای بخش کانتینری به اندازه فله خشک مثبت نیست، اما دست کم امید به روند پایداری برای کشتیرانی کانتینری دارد. ترکیبی از رشد کلان اقتصادی و رشد تجارت منجر به افزایش تقاضا برای کشتی‌های کانتینری خواهد شد، با این وجود، جریان سیل واری از تناژ جدید به بازار کانتینری به ویژه در نیمه نخست سال جاری میلادی، تاثیر تقاضا را خنثی و منجر به رشد مشابهه عرضه و تقاضا خواهد شد. این مسئله سدی در برابر رشد نرخ کرایه حمل تلقی می‌شود.
توسعه و بهبود در بخش‌های فله خشک و کانتینری می‌تواند اثر بازار پرچالش و ناهموار تانکر در 12 ماه آینده را بر صنعت جهانی کشتیرانی خنثی کند. بازاری که با ظرفیت مازاد و نرخ کرایه حمل به شدت پایین دست به گریبان خواهد بود.
این گزارش در ادامه نوشت: پس از روند افزایشی تحویل شناور در سال 2017 میلادی، انتظار می‌رود تعداد چشم گیر تانکر جدید در سال جاری میلادی نیز به ناوگان جهانی ملحق شود، در این میان تحویل تانکر‌های حمل نفت خام سهم بزرگی را به خود اختصاص می‌دهد. صنعت کشتیرانی نیاز به زمان برای جذب این شناور‌ها خواهد داشت، بنابراین احتمال می‌رود نرخ‌های چارتر طی 12 ماه آینده پایین باقی بماند.
 اما با همه این اوصاف مودیز  بر این باور است، صنعت کشتیرانی با چالش‌های بسیاری در ماه‌های آینده مانند بلاتکلیفی‌ها و تنش‌های ژئوپلیتیک، جنگ‌های تجاری و افزایش هزینه‌های سوخت روبه رو خواهد بود.
این موسسه هم چنین یادآور شد: چنانچه علایمی، چون پیشی گیری بیش از دو درصد رشد ناوگان از رشد عرضه و افت بیش از پنج درصد سال به سال EBITDA ظهور پیدا کند، چشم انداز خود را به سمت منفی تغییر خواهد داد، اما در آن روی سکه جهت پیکان به سمت مثبت خواهد چرخید، اگر ظرفیت مازاد شناور‌ها به طور اساسی کاهش یابد و رشد سال به سال EBITDA  پا را فراتر از ده درصد بگذارد.
ارسال نظرات

نظرات کاربران

حسن بیگی Iran, Islamic Republic of ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۴
0
0
با سلام
لطفا در خصوص جدیدترین ایده های بین المللی و طرف های سرمایه گذاری در بخش صنعت دریایی را در صورت امکان تهیه و یا آدرسی که بتوان اینگونه اطلاعات را کسب کرد را معرفی فرمایید. با تشکر فراوان
آخرین اخبار