۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱

تاثیر تنش تجاری چین و آمریکا بر بازار غلات جهان

تاثیر تنش تجاری چین و آمریکا بر بازار غلات جهان
چین مصمم است تا با از سرگیری فروش محمولات خود از جنگ تجاری که می‌تواند اقتصاد جهانی را به شدت متضرر کند، جلوگیری کند.
کد خبر: ۸۱۰۰۸
به گزارش گروه بین الملل مانا، بانچرو کاستا در تحلیل اخیرخود  به بررسی تجارت غلات و دانه های روغنی در ماه مه 2018 پرداخت. 
دو منبع خبری اطلاع دادند که در پی تنش‌های تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان، ذخایر غلات چین برای اولین بار از اوایل آوریل 2018، به بازار دانه‌های روغنی ایالات متحده بازگشت، این نشانه‌ای است از اینکه چین برای از سرگیری فروش محمولات خود آمادگی دارد. گرایش جدید به دانه‌های روغنی که برای خوراک دام استفاده می‌شود، چین را بر آن داشته است که کالاهای بیشتری را که شامل محصولات کشاورزی می‌شود از بزرگترین شریک تجاری خود، ایالات متحده، خریداری کند. چین مصمم است تا از جنگ تجاری که می‌تواند اقتصاد جهانی را به شدت متضرر کند، جلوگیری کند.
چین تحقیقات ضد دامپینگ خود در مورد واردات ذرت خوشه‌ای از ایالات متحده را در 18 مه 2018 متوقف کرد تا به این طریق جلوی تنشی را که بازار غلات جهانی را متشنج کرده بود، بگیرد و دغدغه‌هایی که برای افزایش هزینه و تأمین مالی در این بخش درون چین وجود داشت را خاتمه دهد. نخست وزیر چین برای مذاکره پیرامون حل تنش‌های تجاری بین ایالات متحده و چین، پیشقدم شد و به واشنگتن رهسپار شد.
چهار تاجر بزرگ به رویترز اطلاع داده اند با توجه به نگرانی‌های موجود در این خصوص که درگیری تجاری بین این دو غول اقتصادی بازار غلات را تحت تأثیر قرار دهد و اینکه گمرک چین ترخیص کالاها را متوقف کرده است، خرید ذرت چین به ایالات متحده بسیار کند شده است. آن‌طور که منابع آگاه صنعت و تجارت خبر می‌دهند، خریداران چینی در سال جاری چندین محموله ذرت را به دلیل تنش‌های تجاری بین ایالات متحده و چین، کنسل کرده‌اند. اکنون با وجود این‌که نشانه‌ها حاکی از تسهیل تنش‌های بین این دو غول اقتصادی است، برخی تجار اظهار کرده‌اند که خرید از ایالات متحده را به‌طور کامل متوقف کرده‌اند.

واردات ماهانه دانه‌های روغنی به چین 
تحلیل ماهانه بازار غلات و دانه های روغنی چین
 
در آوریل 2018 واردات دانه‌های روغنی چین بالغ بر 6.9 میلیون تن بود که نسبت به ماه مارس 2018 رشد 22.2 درصدی و نسبت به مقطع مشابه سال 2017 افت 13.7 درصدی داشت. این واردات در چهار ماهه اول سال 2018، به 26.5 میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال 2017 کاهش 3.8 درصدی داشت. علیرغم جنگ جاری ایالات متحده و چین، پیش‌بینی می‌شود، واردات در طول چند ماه آینده افزایش یابد چرا که تأمین این محمولات در این مدت عمدتاً از برزیل (که محصولاتش را به‌طور کامل برداشت کرده است) صورت می‌گیرد.

قیمت دانه‌های روغنی ایالات متحده
تحلیل ماهانه بازار غلات و دانه های روغنی چین
 
قیمت دانه‌های روغنی در 6 ماهه دوم سال 2017 به دلیل عرضه عظیم این محصول توسط ایالات متحده و برزیل، به شدت تحت فشار بود. پس از آن یعنی در سه ماهه اول سال 2018، به علت آن‌که پیش‌بینی‌ها از کاهش محصولات در آرژانتین ناشی از خشکسالی خبر می‌داد، قیمت‌ها افزایش یافت. در آوریل 2018، قیمت‌ها نسبت به ماه مارس 2.3 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13.6 درصد افزایش داشت و به 442 دلار در متریک تن رسید.

واردات ماهانه ذرت به چین
تحلیل ماهانه بازار غلات و دانه های روغنی چین
 
واردات ذرت چین در ماه آوریل به 2018 به 380 هزار تن رسید که رشد چشمگیر 533.3 درصدی نسبت به ماه مارس داشت و همچنین نسبت به ماه آوریل 2017 افزایش 10 هزار تنی داشت. در چهار ماهه نخست سال جاری، چین 930 هزار تن ذرت را وارد کرد که نسبت به مدت مشابه سال 2017 رشد 201.7 درصدی را تجربه کرد.

قیمت ذرت ایالات متحده
تحلیل ماهانه بازار غلات و دانه های روغنی چین
 
به دلیل عرضه بیش از حد ایالات متحده، قیمت ذرت در نیمه دوم سال 2017، به زیر 150 دلار در متریک تن کاهش یافت. پس از آن قیمت‌ها رشد کرد و در آوریل 2018، به 175 دلار در متریک تن رسید، چرا که شرایط محصولات کشاورزی در آرژانتین بدتر شد و فصل برداشت محصول برزیل هم نبود.
برچسب ها: غلات چین آمریکا
ارسال نظرات
آخرین اخبار