۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳

شادمانی مالکان کشتی از افزایش تولید نفت خام اوپک

شادمانی مالکان کشتی از افزایش تولید نفت خام اوپک
با توجه به تحرکات اخیر بازار نفت و احتمال افزایش تولید این محصول، کشورهای عضو و غیر عضو اوپک، کارشناسان از بهبود بازار حمل تانکر خبر می دهد.
کد خبر: ۸۰۹۹۷
به گزارش گروه بین الملل مانا، بازار تانکر با نزدیک شدن به انتهای هفته بیست و چهارم سال 2018 (هفته منتهی به 15 ژوئن) شاهد تحولات جدیدی بود. حداکثر تولید اوپک بر اساس تحولات اخیر باید تغییر کند. گیبسون که یک کارگزار کشتی است در آخرین گزارش هفتگی خود نوشت: «تحرکات جاری در بازار‌های نفت بسیار متفاوت از شرایطی است که تنها یک سال پیش مشاهده می‌شد. اگر به ژوئن 2017 بازگردیم، در آن زمان ذخایر نفت خام کشور‌های OECD در سطوح بالایی قرار داشت. در آوریل 2018 ذخایر به کمتر از میانگین فصلی پنج سال اخیر رسید و این امر حاکی از آن بود که کاهش در تولیدات کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک در راستای رفع مازاد عرضه نفت خام مؤثر بوده است. این شرایط همچنین با کاهش غیرعمد تولیدات برخی از کشور‌های عضو اوپک، به ویژه در ونزوئلا، تشدید شد. جای تعجب نیست که قیمت نفت نیز به‌طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار گرفت. در پی تصمیم  ایالات متحده به اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، نفت خام برنت، پس از آن‌که در ماه مه به 80 دلار در بشکه رسید، اکنون حدود 75 دلار به ازای هر بشکه معامله می‌شود. چندین عضو اوپک از احتمال تغییر چیدمان کنونی تولید نفت خبر می‌دهند که در جلسه آتی بین اعضای اوپک و غیر اوپک در هفته آتی مطرح و تصمیم‌گیری خواهد شد.»

 نرخ‌های کرایه حمل مقطعی تانکر‌های حمل نفت خام
 شادمانی مالکان کشتی از افزایش تولید نفت خام اوپک



 

گیبسون در ادامه اعلام کرد: البته هرگونه افزایشی در تولید نفت خام منجر به افزایش بار در بازار تانکر خواهد شد. سؤال کلیدی این است که چه میزان تولید افزایش می‌یابد و از سوی چه کشور‌هایی این افزایش صورت می‌گیرد. برخی منابع معتقدند، تولید می‌تواند به سرعت یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد، اگر چه این موضوع تا حد زیادی در سطح حدس و گمان باقی می‌ماند. در ابتدا، تنها کشور‌های خاورمیانه و روسیه ظرفیت افزایش چشمگیر تولید را دارند و بخش اعظم بار این افزایش را خاورمیانه به دوش خواهد کشید. اگر این‌گونه شود، بازار VLCC‌ها از همه بیشتر سود می‌برد، به ویژه اگر این افزایش تولید به سمت خاور دور حمل شود. تولید بیشتر روسیه بیشتر به بازار افراماکس کمک می‌کند که سایز متداول کشتی‌های تانکری است که در دریای بالتیک فعالیت می‌کنند و یکی از گزینه‌های ترجیحی برای تجارت نفت خام روسیه به خارج از دریای سیاه هستند.
بر اساس اظهارات این کارگزار کشتی، باید صبر کنیم تا ببینیم آیا افزایش تولید نفت خام در کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک چشمگیر خواهد بود که با وجود مازاد ظرفیت سرسام آور که حاصل رشد بی‌وقفه ناوگان از اوایل سال 2016 تاکنون بوده، تأثیر مثبت چشمگیری بر درآمد‌های تانکری داشته باشد. همچنین، نباید فراموش کنیم که بخشی از این افزایش تولید احتمالی جایگزین بشکه‌هایی خواهد شد که در طول ماه‌های اخیر در بازار تجاری کاهش یافته بود.
از ژانویه 2018، به دلیل تسریع کاهش تولید ونزوئلا و کاهش اندک برخی از کشور‌های عضو اوپک در غرب و شمال آفریقا، عرضه نفت خام اوپک حدود 0.5 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. در همین مدت، کاهش قابل توجهی نیز در صادرات نفت خام روسیه از دریای بالتیک مشاهده شد که ناشی از گسترش خط لوله ESPO (خط لوله سراسری از شرق سیبری به اقیانوس آرام) به داخل چین بود.
گیبسون همچنین اظهار کرد: «با گذشت زمان، احتمالاً تولید نفت خام ونزوئلا بیشتر کاهش می‌یابد. همچنین پس از آن‌که تحریم‌های ایالات متحده مؤثر واقع شود، خطر افت تولید ایران نیز وجود دارد. به این ترتیب، مسیر آینده پر از فاکتور‌های گوناگون عدم اطمینان است. با وجود این، تنها یک چیز است که در مورد آن بیش از همه یقین داریم و آن هم این است که اوپک و هم پیمانانش برای افزایش تولید موافق هستند، پس بساط شادی مالکان کشتی تانکر تا حدی فراهم است.»
 

تولید نفت خام اوپک
شادمانی مالکان کشتی از افزایش تولید نفت خام اوپک
 

در عین حال، در هفته گذشته (هفته منتهی به 15 ژوئن 2018) نرخ‌های کرایه حمل در بازار تانکر‌های حمل نفت خام به کمتر از 40 WS برای کشتی‌های قدیمی‌تر در مسیر شرق و برای کشتی‌های جدیدتر به 47 WS رسید، همچنین در مسیر‌های به سمت غرب برای تمام مقاصد نرخ کرایه حمل کمتر از 20 WS بود. اکنون برنامه ماه ژوئن بسته شده، اما با توجه به عید فطر پیش‌بینی می‌شود برنامه زمان‌بندی برای ماه ژوئیه کمی تأخیر داشته باشد.
سوئزماکس‌ها که حمل محمولات نفتی به سمت غرب را در برنامه داشتند با نرخ کمتر از 30 WS فعالیت کردند و با نرخ حدود 70 WS به سمت شرق رفتند.  
ارسال نظرات
آخرین اخبار