۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰

پایش کیفی 150 شناگاه ساحلی به زودی آغاز می شود

پایش کیفی 150 شناگاه ساحلی به زودی آغاز می شود
مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیرو تفاهم نامه با وزارت کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اواخر خرداد ماه پایش شناگاه های ساحلی در جنوب و شمال کشور در 150 شناگاه ساحلی در شمال و جنوب کشور در سال 97 آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۸۰۹۹۵

ضیاء الدین الماسی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پیرو تفاهم نامه با وزارت کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اواخر خرداد ماه پایش شناگاه های ساحلی در جنوب و شمال کشور در سال 97 آغاز خواهد شد.

مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته امسال 150 شناگاه ساحلی در شمال و جنوب کشور، مورد پایش و بازرسی کارشناسان محیط زیست قرار خواهند گرفت.

وی خاطرنشان ساخت: پایش شناگاه ها در شمال کشور در طرح های سالم سازی فعال در استان های مازندران، گیلان و گلستان انجام می شود.

الماسی یادآور شد: از آنجا که در جنوب کشور طرح های ساماندهی دریا و پلاژ مشخصی برای شنا وجود ندارد، لذا پایش ها در نقاط ساحلی که بیشتر مورد استفاده مردم جهت شنا کردن قرار می گیرد، انجام خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، طی فرایند پایش در سال جاری، شناگاه های رسمی با نظر کارشناسان محیط زیست پرچم گذاری می شوند.

مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، عنوان کرد: این امر در تکمیل فرآیند پرچم گذاری سال گذشته به صورت کامل تر و وسیع تر انجام خواهد شد.

الماسی اذعان داشت: نصب پرچم زرد نشان دهنده وجود آلودگی در شناگاه، پرچم آبی نشان دهنده سالم بودن آبهای ساحلی برای شنا خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در شناگاه های آلوده پرچم نصب نخواهد شد،  خاطرنشان ساخت: طی عملیات پایش و بازرسی از شناگاه ها، همچون سالهای گذشته شناگاه های آلوده، تعطیل خواهند شد.

به گفته الماسی ، در واقع عدم نصب پرچم در این شناگاه های آلوده، نشان دهنده شاخص با کتریایی مدفوعی از منابعی غیر از فاضلاب نظیر چهارپایان و نیزنشان دهنده آلاینده های احتمالی متناوب و پراکنده نظیر بارندگی ها است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته های خود یادآور شد: استفاده از آب های ساحلی دریا و شناگاه های طبیعی شمالی و جنوبی کشور در صورت آلوده بودن قادر است میکروارگانیسم های بیماری زا را به انسان انتقال دهد.

مدیر کل دفتر آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت پاکسازی شناگاه های کشور تاکید کرد و بیان داشت: این مسئله همواره نگرانی هایی را در خصوص استفاده افراد از آب های ساحلی به منظور شنا و دیگر مصارف تفریحی در پی داشته است.

الماسی عنوان کرد: به همین جهت باید شناگاه های ساحلی و محیط های تفریحی آبی را پیوسته پایش و از بروز مخاطرات در این محیط ها جلوگیری کرد.

شناگاه رادیو چالوس امسال تعطیل می شود

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست به وجود 52 شناگاه در نوار ساحلی استان مازندران اشاره کرد و اظهار داشت: با بررسی های به عمل آمده در سال گذشته مشخص شد از این تعداد در 12 شناگاه خطر آلودگی وجود دارد.

وی به نصب پرچم زرد در شناگاه رادیو دریای چالوس جهت هشدار به گردشگران نسبت به عدم شنا کردن در این منطقه در سال گذشته  اشاره کرد و گفت: این شناگاه در محل ریزش نهر آب آلوده به دریا واقع شده است که همین امر خطر آلودگی در این شناگاه را نشان می دهد.

وی عنوان کرد: طبق گزارش وزرات کشور به سازمان حفاظت محیط زیست در راستای ایجاد تفاهم نامه به منظور پایش شناگاه های ساحلی و رفع آلودگی در شناگاه ها، مقرر است شناگاه ساحلی رادیو چالوس از سوی وزارت کشور تعطیل و شناگاه به نقطه دیگری که از نظر محیط زیست سالم اعلام شود، جابه جا شود.

مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به پایش های سال گذشته در استان گیلان اشاره کرد و اظهار داشت: بررسی های انجام شده در استان گیلان نشان می دهد در مجموع 19 شناگاه این استان، سه شناگاه از خطر آلودگی برای شناگران برخوردار هستند.

وی در ادامه گفته های خود به وجود سه شناگاه بندرگز، بندر ترکمن و نوکنده در سواحل خلیج گرگان در استان گلستان اشاره کرد و گفت: طی پایش های میکروبی که امسال صورت گرفت، شناگاه های بندر ترکمن و نوکنده موفق به دریافت پرچم آبی شدند اما شناگاه بندر گز به دلیل اثبات وجود آلودگی های میکروبی، پرچم زرد دریافت کرد که این به معنای خطر آلودگی این شناگاه و ممنوعیت شنا در این منطقه است.

افزایش توان علمی پایش شناگاه های ساحلی در سال جاری

الماسی در خصوص تفاوت پایش های امسال با سال گذشته، اذعان داشت: پایش شناگاه های ساحلی امسال از توان علمی بیشتری برخوردار خواهند بود چرا که طی این پایش ها از همکاری پژوهشکده محیط زیست و متخصصین دانشگاه ترتبیت مدرس بهره مند خواهیم بود.

به گفته این مقام مئسول در سازمان حفاظت محیط زیست، طی پایش های امسال، شاخص آنتروکوک روده ای در تمام 150 شناگاه رسمی جنوب و شمال کشور مورد پایش قرار خواهد گرفت.

به گفته وی در راستای اجرای آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب و به استناد ماده 46 قانون توزیع عادلانه آب مصوب هیئت وزیران در سال 73 و به منظور حفظ محیط زیست دریایی، پیشگیری و مقابله با آلودگی دریایی و نیز کمک به تامین سلامت گردشگران و استفاده کنندگان از آبهای ساحلی، شناگاهی و مناطق تفریحی دریایی، ضوابط محیط زیستی مقابله با آلودگی شناگاه ه های ساحلی و طرح های سالم سازی دریا ابلاغ شده است.

مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، بیان داشت: در این مدت تلاش های زیادی برای اجرایی شدن ضوابط زیست محیطی مقابله با آلودگی شناگاه ها ساحلی و طرح های سالم سازی دریا توسط سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفه است که امیدواریم با افزایش همکاری ها از سوی ارگان های مرتبط هر چه سریعتر اهداف تعیین شده در این آیین نامه تحقق یابد.

وی در پایان، کمبود  اعتبارات مالی مورد نیاز جهت انجام مطالعه و پژوهش و نیز پایش تمام شناگاه های ساحلی و طرح های سالم سازی دریا در سواحل شمال و جنوب کشور از جمله چالش های موجود در زمینه ی پایش شناگاه های ساحلی و مناطق تفریحی دریایی طی سالهای اخیر عنوان کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار