۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
تا سال 2021

45 شناور بزرگ به ناوگان صیادی کشور افزوده می شود

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: بر اساس مجوز صادر شده از سوی کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند در راستای افزایش شناورهای صیادی ایرانی در اقیانوس هند، تا سال 2021 میلادی 45 فروند شناور بزرگ صیادی به ناوگان صیادی کشور افزوده خواهد شد.
کد خبر: ۸۰۹۸۹

مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: سال گذشته حدود 300 هزار تن ماهیان و شبه تن ماهیان در کشور صید شده که 50 درصد آنها از طریق صید بین الملل و آبهای فراساحل انجام شده است.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، ادامه داد: 57 درصد صید تن ماهیان توسط صیادان استان سیستان و بلوچستان، 33 درصد توسط صیادان استان هرمزگان و 10 درصد مابقی توسط صیادان استان های خوزستان و بوشهر صورت می گیرد.

به گفته وی، صیادان استان سیستان و بلوچستان و بخشی از صیادان استان هرمزگان که دارای شناورهای مناسب هستند جهت صید فراساحلی به آبهای اقیانوس هند اعزام می شوند و مابقی صیادان در آبهای داخلی به صید این گونه ماهیان می پردازند.

آخوندی یادآور شد: از مجموع صید تن ماهیان و شبه تن ماهیان، 51 درصد صید مربوط به صید این گونه ماهیان در آبهای اقیانوس هند است و 49 درصد دیگر نیز در آبهای خلیج فارس و دریای عمان صید می شود.

وی عنوان کرد: حدود شش هزار فروند لنج از استان های جنوبی به صید تن ماهیان و شبه تن ماهیان می پردازند که از این تعداد شناور، 800 فروند برای صید عازم آبهای فراساحلی در اقیانوس هند می شوند.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران بیان داشت: بیش از 60 هزار صیاد در استان های جنوبی در طول سال به صید انواع تن ماهیان و شبه تن ماهیان اشتغال دارند.

وی در ادامه گفته های خود بیان داشت: بر اساس مصوبه کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند، کشورهای ساحل- ساحل امکان افزودن شناورهای خود را در اقیانوس هند خواهند داشت.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: بر اساس مجوز صادر شده از سوی کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند و در راستای افزایش شناورهای صیادی ایرانی در این اقیانوس تا سال 2021 میلادی 45 فروند شناور بزرگ صیادی به ناوگان صیادی کشور افزوده خواهد شد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، تاکید کرد: بر این اساس مجوز افزوده شدن 15 فروند شناور مخصوص صید تن ماهیان برای ایران صادر شده است.

وی اذعان داشت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، 15 فروند شناور پرساینر تا پایان سال 2021میلادی به ناوگان صیادی جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس هند افزوده خواهد شد.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران همچنین از انجام برنامه ریزی برای افزوده شدن 30 فروند شناور لانگ- لاینر برای صیادی در آبهای خلیج فارس و دریای عمان خبر داد.

به گفته وی از آنجا که این شناورها بسیار بزرگ هستند، لذا هزینه خرید هر فروند بسیار سنگین و حداقل 60 میلیارد تومان است.

آخوندی تاکید کرد: خرید این شناورها توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام خواهد شد و سازمان شیلات ایران نیز تسهیلات لازم را در اختیار آنها قرار خواهد داد.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، اذعان داشت: 70 تا 80 درصد مجموع قیمت هزینه شده برای کشتی های مذکور توسط سازمان شیلات ایران در قالب تسهیلات در اختیار سرمایه گذار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، بیان داشت: البته باید در نظر داشت که در راستای حمایت از صنایع داخلی کشور، تسهیلات زمانی در اختیار سرمایه گذار قرار خواهد گرفت که کشتی قرار باشد در یکی از شرکت های صنایع داخلی ساخته شود و کسانی که از خارج کشور اقدام به ساخت و یاخریداری شناور کنند، مشمول اخذ تسهیلات نخواهند شد.

آخوندی تاکید کرد: سالانه در مجموع یک میلیون و 800 هزار تن انواع تن ماهیان از اقیانوس هند صید می شود که از این میزان یک میلیون و 100 تن به صید در غرب اقیانوس هند اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: این آمار حاکی از افزایش میزان ذخایر تن ماهیان در غرب اقیانوس هند است که باعث می شود میزان صید به طور چشمگیری در این قسمت افزایش یابد.                                                                         

وی با اشاره به اینکه حدود 30 درصد صید تن ماهیان به صید ضمنی اختصاص می یابد،  اضافه کرد: سهم جمهوری اسلامی ایران از میزان صید تن ماهیان اقیانوس هند همانگونه که پیش از این اعلام شد در سال گذشته، 300 هزار تن بود که این رقم در سالهای اخیر روبه رشد است.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران اعلام کرد: مجموع صید تن ماهیان ایران در کل اقیانوس هند دارای رتبه دوم و در غرب اقیانوس هند رتبه نخست را داراست.

برچسب ها: شناور صیادی
ارسال نظرات
آخرین اخبار