۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱

گویا پایان جنگ تجارت در کار نیست!

گویا پایان جنگ تجارت در کار نیست!
دونالد ترامپ روز جمعه از اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر کالا‌های تکنولوژی وارداتی چین به ارزش ۵۰ میلیارد دلار خبر داد.
کد خبر: ۸۰۹۸۱
به گزارش گروه بین الملل مانا، رئیس جمهوری آمریکا ضمن اعلام اعمال ۲۵ درصدی تعرفه‌ها بر کالا‌های تجاری مرتبط با تکنولوژی و هوش مصنوعی چین به دیگر کشور‌های آسیایی هشدار دارد که در صورت ثبت هرگونه اقدامات تجاری در حمایت از چین، میزان تعرفه‌ها را افزایش خواهد داد.
بر اساس این گزارش، تمامی کالا‌هایی چینی که عبارت "ساخت چین" بر آن‌ها درج شده باشد و به عنوان بخشی از برنامه استراتژیکی چین با هدف در دست گرفتن بازار‌های صنایع با تکنولوژی بالا قرار گرفته، شامل تعرفه می‌شود چراکه این امر موجبات رشد اقتصادی آینده چین را فراهم می‌کند و به طور قطعی به رشد اقتصادی آمریکا و بسیاری از کشور‌های دیگر آسیبی جدی وارد می‌کند.
در مقابل، چین تصمیم دارد میزان تعرفه را تا ۲۵ درصد و بر ۶۵۹ کالای آمریکایی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار افزایش دهد.
وزیر بازرگانی چین در همین راستا گفت: تعرفه‌ها به ارزش ۳۴ میلیارد دلار بر کالا‌های آمریکایی شامل محصولات کشاورزی مانند سویا- از ۶ جولای سال جاری میلادی اعمال شده است-، خودرو و تولیدات دریایی اعمال شده است. سویا بزرگترین بخش وارداتی چین از آمریکا است. 
لیست ۶۵۹ کالای آمریکایی نشان می‌دهد این رقم از ۱۰۶ کالایی که وزارت بازرگانی چین در آوریل سال جاری میلادی منتشر کرده بود فراتر رفته البته این درحالی است که ارزش ۵۰ میلیارد دلاری محصولات و کالا‌ها بدون تغییر باقی مانده است. همچنین، تولیدات هوایی که در لیست اولیه چین بود، از لیست ویراست حذف شده است. 
این گزارش ضمن اشاره به زمان اعمال تعرفه‌های جدید ادامه داد: تاریخ اجرا بر ۱۶ میلیارد دلار باقی مانده کالا‌های آمریکایی از سوی چین اعلام خواهد شد. در این لیست، محصولات نفتی پالایش شده، زغال سنگ، گاز طبیعی و نفت خام به چشم می‌خورد.
وزارت بازرگانی چین در این خصوص گفت: آمریکا تصمیمات چین را نادیده می‌گیرد و بر اعمال رفتار‌های متناقض با WTO پافشاری دارد. اقدامات آمریکا در واقع نقض حقوق طبیعی چین در تجارت است و تهدیدی برای رشد اقتصادی و امنیت این کشور به حساب می‌آید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار