۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴

کاهش 11 میلیارد متر مکعبی آب در مخازن سدهای خوزستان

کاهش 11 میلیارد متر مکعبی آب در مخازن سدهای خوزستان
هر چند در بهار 97 شاهد افزایش بارندگی ها بودیم اما این بارش ها تاثیری در افزایش روان آبی رودخانه های استان خوزستان نداشت به گونه ای که امسال با کاهش 11 میلیارد متر مکعبی کاهش حجم آب در مخازن سدهای استان خوزستان مواجه هستیم.
کد خبر: ۸۰۹۷۶

احمدرضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه در سال 96-97 شاهد تجربه خشکسالی شدید در خوزستان بودیم، اظهار کرد: پاییز و زمستان سال گذشته تا اواخر بهمن ماه، بارش ها در اهواز، آبادان، خرمشهر و شادگان تا 90 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته بود.

وی ادامه داد: هر چند در بهار 97 شاهد افزایش بارندگی ها بودیم اما این بارش ها تاثیری در افزایش روان آبی رودخانه های استان خوزستان نداشت.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، تبخیر فوری بارش ها به دلیل افزایش دمای هوا یکی از دلایل عدم تاثیر افزایش بارندگی ها در میزان حجم آب رودخانه ها بود.

لاهیجان زاده خاطرنشان ساخت: از سوی دیگر از آنجا که بارندگی ها به دلیل رگباری بودن نقطه ای بود در نتیجه اثری گذاری آنها بسیار اندک بود.

وی همچنین به وجود خشکسالی شدید در سرشاخه های اصلی ورودی به کارون، گفت: کاهش شدید بارش ها در کهکیلویه و بویر احمد و چهار محال بختیاری که تامین کننده اصلی آب رودخانه کارون هستیند، مهمترین دلیل این خشکسالی است.

این مقام مسئول در استان خوزستان همچنین به کاهش شدید بارندگی ها در استان های لرستان، کرمانشاه و ایلام که تامین کننده اصلی سرشاخه های کرخه هستند اشاره کرد و بیان داشت: این امر نیز کاهش شدید رودخانه کرخه را در پی داشت که البته وضعیت در کارون بدتر بود.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان، به کاهش چشمگیر آب پشت سدهای منتهی به استان خوزستان اشاره کرد و گفت: امسال با کاهش 11 میلیارد متر مکعبی کاهش حجم آب در مخازن سدهای استان خوزستان مواجه هستیم.

لاهیجان زاده، اذعان داشت: هر چند سالهای گذشته نیز شاهد کاهش حجم آب مخازن سدهای استان بودیم اما رقم امسال بسیار بیشتر از سالهای گذشته است.

به گفته وی، هم اکنون سازمان آب و برق استان خوزستان به عنوان متولی اصلی تامین آب استان در زمینه های مختلف آب شرب، تامین حق آبه تالاب ها، تامین آب کشاورزی و صنعتی در حال انجام برنامه ریزی های مفصل و جامع به منظور مدیریت آب استان در تابستان پیش رو با گرمای بسیار بالایی است به طوری که هم اکنون در خرداد ماه مردم خوزستان دمای 50 درجه سانتی گراد را تجربه می کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با تاکید بر ضرورت عزم ملی برای رفع مشکل کم آبی خوزستان در سال جاری،  تامین آب شرب استان خوزستان را در تابستان امسال بسیار مشکل دانست و گفت: این امر نیازمند همدلی وسیع تمام دستگاه های فعال در استان است.

به گفته وی، تمام بهره برداران از آب استان خوزستان در مصارف صنعتی و کشاورزی باید با برنامه ریزی و مدیریت جامع نسبت به تامین آب شرب مردم استان اهتمام ورزند.

این مقام مسئول در استان خوزستان در ادامه گفته های خود به خشکسالی شدید به وجود آمده در رودخانه مارون خوزستان نیز اشاره کرد و بیان داشت: حجم آب رودخانه بزرگ مارون هم اکنون به طور بی سابقه ای کاهش یافته است.

لاهیجان زاده بیان داشت: به منظور جبران بخشی از کاهش حجم آب رودخانه مارون، امسال کشت بهاره در مناطق کشاورزی محدوده مارون ممنوع اعلام شد.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان تاکید کرد: همچنین کشت تابستانه در مزارع کشاورزی مارون فقط در تعداد محدودی از مزارع انجام خواهد شد.

برچسب ها: کاهش سد خوزستان
ارسال نظرات
آخرین اخبار