۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳

جمع بندی بازار کانتینر، فله خشک و تانکر در ماه گذشته میلادی

جمع بندی بازار کانتینر، فله خشک و تانکر در ماه گذشته میلادی
موسسه Drewry جمع بندی از سه بازار کانتینر، فله خشک و تانکر در ماه می سال جاری میلادی را ارائه داد.
کد خبر: ۸۰۹۶۹

به گزارش گروه بین الملل مانا Drewry ضمن ارائه جمع بندی از سه بازار فله خشک،کانتینر و تانکر در ماه می سال جاری میلادی، پیش بینی کرد: تفاوت نرخ ال پی جی در سراسر مناطق، رونق آربیتراژ* را در پی نخواهد داشت. نرخ های ال ان جی در کوتاه مدت شیب صعودی را طی خواهد کرد. افزون بر این سرمایه گذاری در پروژه های انرژی تجدید پذیر افزایش تقاضا برای خطوط را به ارمغان می آورد و همچنین تجارت کانتینری جهانی به روند بهبود خود ادامه می دهد.

 بازار کانتینری

این گزارش ادامه داد: به دنبال رشد تجاری قوی در سه ماه نخست سال جاری میلادی و چشم انداز رشد قوی برای بقیه ماههای سال در اکثر مناطق، نرخ کرایه حمل چارتری بخش کانتینری بهبود یافته است. برطبق برآوردهای Drewry، در ماه می سال جاری میلادی درآمد کشتی های کانتینری با سایز بین دو هزار و 500 الی پنج هزار و 500 TEU رشد پنج الی شش درصد را در مقایسه با ماه آوریل سال جاری میلادی به نمایش گذاشته است.

اگرچه انتظار می رود نرخ چارتر کانتینری در کوتاه مدت قوی باقی بماند، اما جنگ تجاری بین آمریکا و چین پتانسیل این را دارد که تمایلات بازار را در جهت عکس انتظارات تغییر دهد.

افزون بر این بهبود مستمر نرخ چارتر کانتینری از ماه فوریه سال جاری میلادی به این طرف  چرخ های حرکتی بازار اوراق را کند کرده است به طوریکه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون،کمتر از 29 هزار TEU ظرفیت کانتینری روانه یاردهای اوراق شده است. اما در مدت مشابه سال گذشته ظرفیت اوراق 299 هزار TEU به ثبت رسید.

لازم به ذکر است: عقب نشینی یکجانبه دونالد ترامپ از قراداد هسته ای ایران سبب خروج بخش کشتیرانی کانتینری از ریل بهبود نخواهد شد، اما می تواند رشد بالقوه تجاری این بخش را سرکوب کند.

جمع بندی از بازارهای کشتیرانی ماه می //

 فله خشک

به سه دلیل چشم انداز مثبت برای بازار فله خشک وهم چنین بهبود شاخص بالتیک فله خشک BDI پیش بینی می شود. نخست اینکه عرضه و تولید سنگ آهن از کانادا و برزیل افزایش خواهد یافت، این روند افزایشی عرضه به عنوان انگیزه و محرکی برای تجارت  سنگ آهن و در نتیجه افزایش نرخ چارتر فله بر کیپ سایز و حمل کننده غول پیکر سنگ آهن VLOC تلقی می شود. دوم اینکه، از آنجائیکه چین تدابیر ضد دامپینگ مربوط به واردات سورگوم یا ذرت خوشه ای از آمریکا را لغو کرد، تجارت این محصول نیز روند افزایشی را نشان خواهد داد. بنابراین انتظار می رود تقاضا برای شناورهای سوپراماکس و هندی سایز شیب صعودی به خود گیرد و سومین دلیل اینکه به دنبال افزایش مصرف الکتریسته در طول فصل اوج تابستان، تقاضا برای ذغال حرارتی از میان کشورهای آسیای شرق دور رشد را تجربه خواهد کرد.

در نیمه نخست ماه می سال جاری میلادی، تقاضای قوی سنگ آهن در آسیا فرصت های جذب خوبی را برای فله بر کیپ سایز و VLOC  فراهم کرد. به طوریکه شاخص بالتیک کیپ سایز BCI به بالای دو هزار و 500 واحد رسید. اما از سوی دیگرعرضه پایین سنگ آهن افت تقاضا برای فله بر کیپ سایز و VLOC را در نیمه دوم ماه مذکور به همراه داشت. به دنبال افزایش عرضه شاخص بالتیک کیپ سایز BCI به زیر یک هزار و 500 واحد رسید.

انتظار می رود عرضه سنگ آهن در دوماه آینده دوباره شیب صعودی به خود گیرد. به دنبال بهبود تقاضا برای عرضه سنگ آهن، تقاضا برای فله بر کیپ سایز در مسیرهایی از برزیل و کانادا نیز به جهت بالا حرکت خواهد کرد.

افزون بر این نرخ چارتر فله بر سوپراماکس بهبود ملایمی را در ماه جاری میلادی تجربه می کند، چرا که به دنبال فصل اوج تابستان، تقاضای ذغال سنگ در کشورهای آسیای شرق دور بالا  است. دوم اینکه، بهبود تجارت ذرت خوشه ای فرصت های جذب شناور در مسیر آمریکا- چین را افزایش خواهد داد. افزون بر این جنگ تجارت آمریکا-اتحادیه اروپا تقاضای فله بر سوپراماکس را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

به دنبال چشم انداز مثبت نرخ کرایه حمل برای فله بر هندی سایز، مالکان نسبت به بازار دست دوم این شناور تمایل بیشتری از خود نشان دادند. به طوریکه شرکت Pioneer Marine سه فروند فله بر هندی سایز ساخته شده در یاردهای کره جنوبی را از شرکت interorient Navigation  قبرس خریداری کرد.

جمع بندی از بازارهای کشتیرانی ماه می //

 بازار تانکر

در ماه می سال جاری میلادی تنور بازار سفارش ساخت نفتکش های غول پیکر داغ بود. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود 60 درصد از سفارش ساخت مربوط به بازار نفتکش های غول پیکر بوده است. اما از سوی دیگر بازار سفارش ساخت تانکرهای مشتقات نفتی و LR2 از ماه فوریه به این طرف در سکوت به سر می برد.

از سوی دیگر به دنبال نرخ های ضعیف کرایه حمل، قیمت های جذاب اوراق و هزینه بالای مطابقت با قوانین جدید و سختگیرانه آیمو IMO،  فعالیت بازار اوراق تانکر  در ماه می سال جاری میلادی چشم گیر بود. ظرفیت اوراق در ماه مذکور بخش تانکر حمل نفت خام به ده میلیون DWT رسید، در حالیکه در کل سال 2017 میلادی این رقم هشت میلیون و 800 هزار DWT بوده است. از آنجائیکه کاهش تولید نفت از سوی اوپک، تقاضا در هاب اصلی بارگیری -خلیج فارس- را تحت تاثیر قرار داده است، اوراق در بخش نفتکش های غول پیکر در سال جاری میلادی نیز روند افزایشی را به نمایش گذاشته است.

در ابتدای سال جاری میلادی، دفتر سفارش ساخت تعداد 83 فروند نفتکش غول پیکرVLCC  و ده فروند نفتکش کوه پیکر ULCC  را در خود داشت. دفتر سفارش ساخت تانکر برای بیش از 200 هزار DWT سهم 13 درصدی از ناوگان موجود را برعهده گرفت. علاوه بر این دفتر سفارش ساخت نفتکش غول پیکر و نفتکش کوه پیکر سهم 15 درصدی از کل ناوگان موجود را به خود اختصاص می دهند. ناگفته نماند ظرفیت مازاد تناژ عاملی است که از رشد نرخ کرایه حمل نفتکش های غول پیکر دست کم در کوتاه مدت جلوگیری خواهد کرد.

افزون بر این در ماه می سال جاری میلادی  بازار دست دوم پاورچین پاورچین حرکت کرد، چرا که از یک سو دسترسی به شناورهای مدرن محدود بود و از سوی دیگر تمایل در میان خریداران نسبت به خرید شناورهای قدیمی دیده نمی شد.

درآمد تانکرهای سوئزماکس در ماه می سال جاری میلادی روند صعودی را در پیش گرفت و با میانگین 14 هزار دلار در روز بالاترین سطح را از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به نمایش گذاشت.  از سوی دیگر افت بارگیری از روسیه به اروپای شمال غربی، سبب کاهش درآمد بازار تانکرهای افراماکس شد.

جمع بندی از بازارهای کشتیرانی ماه می //

 بازار تانکر حمل مواد شیمیایی

شاخص کرایه حمل تانکر حمل مواد شیمیایی در ماه می سال جاری افت ناچیزی را تجربه کرد. نرخ کرایه حمل از خلیج آمریکا به اروپای شمال غربی نیز روند نزولی را در پیش گرفت.  افزایش قیمت سوخت به عنوان یک عامل اصلی سبب کاهش منافع اپراتورها خواهد شد.

از آنجائیکه  اقدامات ضد دامپینگ حجم تجارت از کره جنوبی به چین را تحت تاثیر قرار داد، نرخ کرایه حمل تانکر حمل مواد شیمیایی در مسیر تجاری آسیای شمال شرقی افت را در ماه می سال جاری میلادی تجربه کرد. اما از سوی دیگر نرخ کرایه حمل در کره جنوبی به آسیای جنوب شرقی شیب صعودی را به نمایش گذاشت.

لازم به ذکر است: با توجه به اینکه بازار تقاضای فصلی برای تانکرهای حمل مواد شیمیایی در تابستان به طور طبیعی خاموش است، انتظار میرود نرخ کرایه حمل این تانکرها در سه ماه آینده ضعیف باقی بماند.  

ظرفیت ناوگان تانکر IMO در پایان ماه می سال جاری میلادی با در اختیار داشتن چهار هزار و 385 فروند شناور به مجموع 107 میلیون و 700 هزار DWT رسید. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 22 فروند شناور با مجموع ظرفیت چهار میلیون و 700 هزار DWT  اوراق شد، در حالیکه  در مدت مشابه سال گذشته اوراق 24 فروند با مجموع ظرفیت چهار میلیون و 600 هزار DWT به ثبت رسیده بود. ناگفته نماند به دنبال بازگشایی یارد اوراق گادانی پاکستان از ماه آوریل سال جاری میلادی فعالیت اوراق رشد پیدا کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: شاخص بالتیک برای کشتی های غول پیکر حمل گاز VLGC در ماه می سال جاری با رسیدن به میانگین 26 دلار برای هر تن در مسیر خلیج فارس- ژاپن روند بهبود را تجربه کرد، رقمی که افزایش 21 درصد را نسبت به ماه آوریل سال جاری میلادی نشان می دهد. درآمد شناور در مسیر مذکور نیز با رسیدن به شش هزار دلار در روز روند افزایشی را به همراه داشت. اگرچه شش هزار دلار درآمد همچنان زیر هزینه عملیاتی استاندارد نه هزار دلار قرار  می گیرد.

ضعف فصلی تقاضای ال پی جی سبب افت نرخ کرایه حمل در بازار  شده است به طوریکه نرخ کرایه حمل برای یک کشتی حمل ال پی جی با ظرفیت یک هزار و 800 تن در مسیر اروپای شمال غربی به میانگین 48 دلار برای هر تن در ماه می سال جاری میلادی رسید. رقمی که افت سه درصد را در مقایسه با ماه آوریل سال جاری میلادی نشان می دهد. درآمد شناور نیز با رسیدن به میانگین 13 هزار و 600  دلار در روز روند کاهشی هفت درصد را به نمایش گذاشت.

علیرغم افت اخیر نرخ کرایه حمل کشتی های حمل ال پی جی، اما درآمد این شناورها دو برابر کشتی های غول پیکر حمل گاز است. افزون بر این اگر چه نرخ کرایه حمل کشتی های ال پی جی افت کرده است، اما بازار اجاره زمانی این شناور به قوت خود باقی مانده است.

 این گزارش در پایان نوشت: در ماه می سال جاری میلادی ناوگان کشتی حمل ال ان جی رشد 0.5 درصد را نسبت به ماه آوریل سال جاری میلادی نشان داد. نرخ کرایه حمل کشتی حمل ال ان جی در ماه می سال جاری میلادی روند افزایشی را در پیش گرفت، ریتم بازار اوراق نیز کند و آهسته نواخته شد.

تشریح بازارهای کشتیرانی در ماه می 2018

 

*آربیتراژ یعنی آن که سرمایه گذاری از تفاوت نرخ بین یک کالا یا یک محصول در بازار های مختلف سود کسب کند. به عبارت دیگر یک کالا را با قیمت پائین در یک بازار خاص خریداری کند و بلافاصله آن را با قیمت بالاتر در یک بازار دیگر به فروش برساند و از تفاوت قیمت آن سود کسب کند.*

ارسال نظرات
آخرین اخبار