۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در گفتگو با مانا خبر داد:

اقدام جمعی برای مقابله با شوری آب کارون

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: در راستای کاهش شوری آب رودخانه کارون هم اکنون شاهد اجرایی شدن یک پروژه در انتهای رودخانه بهمنشیر با ایجاد سد سلولی هستیم؛ این پروژه به امسال نخواهد رسید اما یکی از طرح های مهم مقابله با شوری آب در آبادان و خرمشهر خواهد بود.
کد خبر: ۸۰۹۶۵

احمد رضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص شوری آب رودخانه های این استان اظهار داشت: شوری آب به وجود آمده هم اکنون رودخانه های کارون، بهمنشیر و اروند رود را در حوزه شهرستانهای آبادان و خرمشهر در بر می گیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه شوری آب ارتباط مستقیمی با دبی رودخانه دارد، افزود: کاهش دبی رودخانه باعث غلبه مد دریا بر رودخانه و در نتیجه افزایش شوری آب خواهد شد. هم اکنون دبی رودخانه کارون با کاهش چشمگیر به 100 متر مکعب در ثانیه در محدوده شهرستان اهواز رسیده است که این عدد هر چه به بخش جنوبی رودخانه در انتهای آبادان و خرمشهر نزدیک می  شود، کمتر می شود.

لاهیجان زاده، کاهش بیشتر دبی آب کارون در خرمشهر و آبادان را وجود اراضی کشاورزی متعدد، فعالیت پنج واحد طرح توسعه نیشکر و فعالیت دو مجتمع بزرگ پرورش ماهی در مسیر اهواز به آبادان و خرمشهر اعلام کرد.

وی با اشاره به شوری بالای آب در آبادان و خرمشهر، بیان داشت: میزان دبی آب در این محدوده هم اکنون به 50 متر مکعب در ثانیه رسیده است.

به گفته این مقام مسئول در استان خوزستان، کاهش دبی رودخانه به مصابه آن است که هم اکنون کارون به عنوان زهکش عمل می کند و آب شور به راحتی از بدنه رودخانه نفوذ می کند.

وی اذعان داشت: از آنجا که آب های زیرزمینی در جنوب خوزستان در سطح بسیاری بالایی از زمین قرار دارند بنابراین وارد شدن شوری آب به رودخانه به طور طبیعی اتفاق می افتد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، تاکید کرد: دلیل دیگر در بحث به شوری به وجود آمده این است که وقتی دبی آب در محدوده آبادان به زیر 150 متر مکعب بر ثانیه می رسد، غلبه مد دریا بر رودخانه بسیار افزایش خواهد یافت و آب دریا به راحتی وارد رودخانه می شود.

وی تاکید کرد: به این ترتیب هم اکنون با کاهش دبی کارون در محدوده آبادان و خرمشهر به 50 متر مکعب بر ثانیه شاهد مخلوط شدن آب شور دریا و آب شیرین رودخانه به گونه ای هستیم که میزان آب شور چندین برابر بیشتر از آب شیرین است.

اثر ورود فاضلاب انسانی به کارون در کاهش دبی و کیفیت آب

لاهیجان زاده، یادآور شد: از سوی دیگر زمانی که دبی رودخانه کم شده اما کماکان ورود فاضلاب انسانی شهرهای اطراف به کارون ادامه دارد که همین امر کیفیت آب رودخانه را باز هم پایین تر می آورد.

این مقام مسئول در استان خوزستان گفت: در راستای کاهش شوری آب رودخانه کارون هم اکنون شاهد اجرایی شدن یک پروژه در انتهای رودخانه بهمنشیر با ایجاد سد سلولی هستیم.

به گفته وی، سد سلولی در زمان جزر اجازه عبور آب را می دهد و در زمان مد از ورود شوری آب دریا به بالادست جلوگیری خواهد کرد.

وی با اشاره به تسریع در اجرایی شدن این پروژه با  تلاش های شبانه روزی، اذعان داشت: این پروژه به امسال نخواهد رسید اما یکی از طرح های مهم مقابله با شوری آب در آبادان و خرمشهر خواهد بود.

استمرار شوری کارون، نابودی میلیون ها نفر نخل را به دنبال دارد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، تاکید کرد: در صورتی که جلوی شوری آب گرفته نشود و این امر استمرار یابد به زودی شاهد نابودی میلیون ها اصله نفر نخل در شهرستان های آبادان و خرمشهر و به دنبال آن نابودی اقتصادی کشاورزی منطقه خواهیم بود.

لاهیجان زاده با اشاره به مصوبه شورای عالی آب برای کنترل شوری آب از طریق ایجاد سد سلولی، اظهار داشت: با اجرایی شدن پروژه مذکور، شوری آب تا حد زیادی کنترل خواهد شد.

طرح های توسعه نیشکر به کاهش شدید در مصرف آب کارون موظف شدند

وی یکی دیگر از اقدامات در راستای کاهش شوری آب کارون را مصوبه اخیر شورای تامین استان به ریاست استاندار عنوان کرد و گفت: بر اساس این مصوبه طرح های توسعه نیشکر فعال در مسیر کارون موظف شدند، مصارف خود را از کارون به شدت کاهش دهند.

رهاسازی مقطعی آب از مخازن سدهای کارون 3، کارون 4، شهید عباس پور و گتوند

این مقام مسئول در استان خوزستان، رهاسازی مقطعی آب از مخازن سدهای کارون 3، کارون 4، شهید عباس پور و گتوند را از دیگر راهکارهای در نظر گرفته شده برای کاهش شوری آب رودخانه کارون اعلام کرد.

تامین آب شرب روستاهای آبادان و خرمشهر از طریق انتقال روزانه تانکرهای آب

وی در خصوص وضعیت فعلی تامین آب شیرین شرب برای ساکنان خرمشهر و آبادان گفت: آب ساکنان این شهرها مدتی است که از طریق رودخانه کرخه تامین می شود که اگر این پروژه در سالهای گذشته اجرایی نمی شد هم اکنون مشکلات بیشتری را دامن گیر مردمان  این مناطق می کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان بیان داشت: در حال حاضر مشکل آب شرب برای ساکنان روستاهای آبادان و خرمشهر وجود دارد که آب شرب آنها توسط شرکت آب و فاضلاب با انتقال روزانه تانکرهای آب تامین می شود.

برچسب ها: کارون شوری آب
ارسال نظرات
آخرین اخبار