۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
بزرگداشت روز جهانی اقیانوس ها فردا برگزار می شود؛

اقیانوس هایمان را پاکیزه نگه داریم

مراسم بزرگداشت روز جهانی اقیانوس ها در سال 2018 میلادی با شعار " اقیانوس هایمان را پاکیزه نگه داریم" در سازمان محیط زیست برگزار می شود.
کد خبر: ۸۰۹۳۱

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: شعار جهانی امسال در روز جهانی اقیانوس ها در سال 2018 میلادی، " اقیانوس هایمان را پاکیزه نگه داریم" اعلام شده است.

داوود میرشکار ادامه داد: پیشگیری از آلودگی اقیانوس ها و حمایت از راهکارهای علمی جهت حفاظت از تنوع زیستی آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به گفته وی، حجم غذایی بالایی که در جهان از طریق اقیانوس ها تامین می شود، امنیت غذایی بسیاری از کشور را پوشش می دهد که این امر یکی از مهمترین فواید وجود اقیانوس ها برای بهره برداران ازآن است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، بیان داشت: با وجود اهمیت های فراوان اقیانوس ها و نقش آنها در زندگی روزمره تمام جهانیان، حیات این آبهای با ارزش به دلیل آلودگی ها مختلف اعم از ریزگردها، آلودگی هایی با منشا خشکی، ورود آلودگی ها از طریق نزولات جوی، آلودگی های نفتی و ... به شدت تهدید می شود.

وی خاطرنشان ساخت: همچنین افزایش گازهای گلخانه ای در سالهای اخیر باعث افزایش گاز دی اکسید کربن موجود در اقیانوس ها شده که همین امر اسیدی شدن آب اقیانوس ها را در پی داشته است.

به گفته مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، اسیدی شدن اقیانوس ها باعث از بین رفتن بسیاری از موجودات دریایی با منشا زیستی آهکی می شود که مهمترین این موجودات دریایی، مرجان ها هستند.

میرشکار در ادامه گفته های خود همچنین یکی از مشکلات اساسی دنیا در زمینه آلودگی اقیانوس ها را وجود پلاستیک ها دانست و اظهار داشت: هم اکنون پلاستیک ها به عنوان یکی از عوامل مهم نابودی تنوع زیستی اقیانوس ها محسوب می شوند.

وی خاطرنشان ساخت: با افزایش آگاهی عمومی نسبت به چگونگی حفاظت از اقیانوس ها، تمام ساکنان زمین باید عزم خود را جزم کنند تا در مقابل زیاده خواهی برخی کشورها و شرکت های بهره بردار از اقیانوس، حراست بین المللی را انجام دهند.

وی بر ضرورت افزایش آگاهی بخشی عموم مردم و نیز کارشناسان و مدیران محیط زیست نسبت به اهمیت حفاظت از اقیانوس ها تاکید کرد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: با توجه به اینکه دریای عمان در جنوب کشور به طور مستقیم با اقیانوس هند در ارتباط است، لذا است توجه به حفاظت از اقیانوس ها در کشور ما از جایگاه خاصی در سازمان حفاظت محیط زیست برخوردار است.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: هر ساله مراسم بزرگداشت روز جهانی اقیانوس ها در کشور ما توسط تمام ارگان های دریایی و نیز در استان های ساحلی برگزار می شود.

میرشکار با اشاره به اینکه مراسم بزرگداشت روز جهانی اقیانوس ها در سال 2018 میلادی با شعار " اقیانوس هایمان را پاکیزه نگه داریم"، فردا در سازمان محیط زیست برگزار می شود، عنوان کرد: این مراسم  با سخنرانی  معاون محیط زیست دریایی و به همت این معاونت با محوریت کاهش ورود پلاستیک و پسماند به اقیانوس ها برگزار خواهد شد.

به گفته وی، این مراسم در قالب کارگاه آموزشی و با حضور کارشناسان و مدیران سازمان حفاظت محیط زیست برگزار خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار