۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶

تاثیر تعطیلات عید فطر بر بازار اوراق کشتی

تاثیر تعطیلات عید فطر بر بازار اوراق کشتی
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را مورد بررسی و موشکافی قرار داد.
کد خبر: ۸۰۹۲۱

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در گزارش جدید خود با گریزی بر بازار تانکر، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید نوشت: طی هفته گذشته اگر چه بازار نفتکش های غول پیکر نسبتا و تا حدی فعال بود، اما در مجموع ریتم پایداری را نواخت. بسیاری از مالکان هم چنان  ترجیح می دهند، شناورهای خود را به صورت بلست ( بدون بار) به سراسر حوزه آتلانتیک بفرستند تا اینکه بتوانند از بازار قوی تر دریای کارائیب استفاده کرده و در آنجا بارگیری کنند. جائیکه پس از مدتی سکوت شاهد قدکشیدن صف نفتکش های غول پیکر است. اگر چه تحرکات این بازار هنوز در تیرس ارزیابی قرار نگرفته است، اما مالکان نسبت به اینکه نرخ کرایه حمل می تواند افزایش یابد، خوش بین هستند.

سوئزماکس

طی هفته گذشته شیب بازار تانکرهای سوئزماکس در دریای سیاه نزولی تر را نشان داد، داستان مشابهه ای نیز در منطقه آفریقای غربی روایت شد. به طوریکه نرخ کرایه حمل در مسیر آفریقای غربی- قاره انگلستان با رسیدن به 67.5 WS افت هفتگی را به نمایش گذاشت. به نظر می رسد تعداد شناور ها برای جذب محمولات باقیمانده ماه ژوئن در منطقه آفریقای غربی کافی باشد.

 افراماکس

بازار نرخ کرایه حمل تانکرهای افراماکس در مدیترانه/ دریای سیاه به روند نزولی خود ادامه داد. به گونه ای که نرخ کرایه حمل در تعدادی از مسیرها با رسیدن به 92.5 WS  افت شدید هفته به هفته را به همراه داشت. از سوی دیگر در دریای شمال/ حوزه بالتیک، فعالیت بازار کمرنگ بود، نرخ کرایه حمل در حوزه بالتیک- قاره انگلستان با رسیدن به 72.5 WS روند نزولی هفتگی را نشان داد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز

غرب سوئز: بازار تانکرهای کوچک حمل مشتقات نفتی تمیز هفته آرامی را پشت سرگذاشت، نرخ کرایه حمل در مسیر بالتیک –قاره انگلستان بر روی 147.5 WS ایستاد. از سوی دیگر بازار تانکر MR در مسیر قاره انگلستان- USAC تحرکاتی را به نمایش گذاشت، علیرغم اینکه نرخ کرایه حمل به 115 WS افت کرد. اما از سوی دیگربه دنبال فقدان شدید تقاضا، سکوت بر بازار تانکرهای LR1 حاکم بود.

شرق سوئز:هفته گذشته، هفته ناامید کننده ای برای بازار تانکرهای MR رقم خورد، نرخ کرایه حمل افت کرد و لیست شناورهای آماده به بارگیری شروع به طویل شدن با سرعت کرد.

تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف

بازار روند نسبتا پایدار هفتگی را به نمایش گذاشت، نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگلستان- خلیج آمریکا بر روی  105 WS ایستاد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 فله بر

 کیپ سایز

طی هفته گذشته از یک سو تعدادی کارگوی تازه از برزیل و استرالیا وارد بازار شد و از سوی دیگر ظرفیت مازاد تناژ در بزریل شروع به منقبض شدن کرد، از این رو بازار فله برکیپ سایز توانست قویتر ظاهر شود. نرخ کرایه حمل در مسیر استرالیای غربی- Qingdao به هشت هزار دلار برای هر تن افزایش یافت. افزون بر این میانگین درآمد کیپ سایز با رسیدن به 15 هزار و 200 دلار در روز روند افزایشی 34 درصد هفته به هفته را نشان داد.

پاناماکس

در حوزه آتلانتیک، تمایل بازار دربخش فله بر پاناماکس مثبت باقی ماند، جریان پایداری از کارگوهای تازه از ساحل شرقی آمریکای جنوبی، خلیج آمریکا و ساحل شمالی آمریکای جنوبی سبب افزایش نرخ کرایه حمل شد. از سوی دیگر صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری در حوزه آتلانتیک به نفع بازار پاناماکس در حوزه پاسیفیک شد و تمایل بازار در این منطقه مثبت باقی ماند و نرخ کرایه حمل روند افزایشی هفته به هفته را نشان داد.

 هندی

 در حوزه آتلانتیک، به دلیل صف کوتاه پاناماکس های آماده به بارگیری، نرخ کرایه حمل سوپراماکس در مسیرهایی از ساحل شرقی آمریکای جنوبی و خلیج آمریکا افزایش یافت. از سوی دیگر در منطقه پاسیفیک نرخ کرایه حمل افت ناچیزی را تجربه کرد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

بازار کانتینری

طی هفته گذشته، بازار اجاره زمانی در بخش کشتی کانتینری یک روند نزولی چشم گیری را تجربه کرد. بخش اعظمی از فعالیت در منطقه آسیا رخ داد. از سوی دیگر شناورها در بخش کشتی کانتینری پاناماکس قدیمی شاهد استمرار نرخ کرایه حمل قوی بودند، اگرچه برخی بلاتکلیفی حول محور بازارتقاضا برای بقیه تابستان به قوت خود باقی است. افزون بر این شناورها با ظرفیت زیر سه هزار TEU در بخش فیدری همچنان با نرخ کرایه حمل 11 هزار و 500 دلار الی 12 هزار 500 دلار در روز فعالیت می کنند. ناگفته نماند بازار تمایل به سمت اجاره زمانی شناورها برای مدت کوتاه تر را از خود نشان می دهد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

سفارش ساخت شناور

در بخش حمل گاز،Alpha Gas مالک یونانی سفارش ساخت یک فروند کشتی حمل ال ان جی به ظرفیت 173 هزار و 400cu.m را به کشتی سازی دووی کره جنوبی داد. زمان تحویل شناور نیمه نخست سال 2021 اعلام شده است. کشتی سازی Keppel Singmarine برزیل سفارش ساخت یک فروند کشتی حمل ال ان جی با ظرفیت هفت هزار و 500 cu.m را از شرکت FueLNG (یک شرکت مشترک بین Keppel O&M  و Shell Eastern Petroleum) دریافت کرد. این شناور قرار است در سه ماه سوم سال 2020 تحویل داده شود.

 در بخش کشتی کانتینری،کشتی سازی هیوندایی میپو کره جنوبی قرارداد ساخت دو فروند کشتی کانتینری فیدری با ظرفیت یک هزار و 800 TEU را برای شرکت کشتیرانی PanOcean هموطن امضا کرد. شناورها قرار است در سه ماه چهارم سال 2019 تحویل داده شوند.

در بخش های دیگر،  شرکت کشتیرانی خصوصی  Grimaldi Group ایتالیا پس از اینکه در اوایل  سال جاری میلادی سفارش ساخت سه فروند کشتی رو-رو با ظرفیت هفت هزار و 800I.m و سه فروندکشتی رو-رو با ظرفیت پنج هزار و 800L.m را داده بود، طی هفته گذشته سفارش ساخت شش فروند دیگر کشتی رو-رو با ظرفیت هفت هزار و 800I.m را به کشتی سازی Jinling چین داد. شناورها قرار است در سال 2021 تحویل داده شوند.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 بازار اوراق

با به پایان رسیدن هفته پررویداد نمایشگاه دریایی پاسادونیا (Posidonia) در آتن یونان، مالکان و خریداران دست به نقد و دیگران بازیگردانان صنعت توانستند به گرد هم بیایند و در مورد بازار فعال اوراق در نیمه نخست سال جاری میلادی به بحث بنشینند. موضوع اصلی هم چنان بحث حول محور تانکر می چرخد. به نظر می رسد سال جاری میلادی رکورد جدیدی را در بخش اوراق تانکر به ثبت رساند.

 طی هفته گذشته، بازار اوراق بار دیگر شاهد روند پایدار و قیمت های مثبت بود. اگر چه در هفته جاری به دنبال تعطیلات عید فطر نمی توان بازار را به خوبی پیش بینی کرد، اما در پایان ماه جاری قطعا به درک بهتری از جائیکه که بازار عملا در آن قرار دارد و اینکه یاردهای اوراق چه نگاهی به بازارهای داخلی دارند، خواهیم رسید.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

بازار فله

داده های گمرکی حکایت از آن دارد که واردات سنگ آهن چین با رسیدن به 94 میلیون تن در ماه می سال جاری میلادی رشد سه درصد سال به سال را به نمایش می گذارد. این رقم بالاترین و سریع ترین سطح رشد را از  ماه ژانویه سال جاری میلادی تاکنون به نمایش می گذارد. افزون بر این کل واردات سنگ آهن چینی در پنج ماه نخست سال جاری میلادی بر روی 44 میلیون تن می ایستد، رقمی که رشد یک درصد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

از سوی دیگر صادرات سویای برزیل با رسیدن به 12 میلیون و 300 هزار تن در ماه می سال جاری میلادی روند افزایشی 13 درصد سال به سال را به همراه داشت. صادرات به چین با رسیدن به نه میلیون و 700 هزار تن نیز رشد 17 درصد سال به سال را تجربه کرد.

برداشت سویا در برزیل رکورد جدیدی را به ثبت رساند، پس از تشدید مناقشات تجاری چین با آمریکا در ماه آوریل و می سال جاری میلادی، خریداران چینی به سمت خرید لوبیای بزریل متمایل شده اند.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

ارسال نظرات
آخرین اخبار