۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
با اعمال تعرفه‌های سنگین فولاد چین از سوی آمریکا

اوضاع بازار تجاری چین در ۴۵ بندر بزرگ جهان چگونه است؟

اوضاع بازار تجاری چین در ۴۵ بندر بزرگ جهان چگونه است؟
تحلیل ماهانه بازار کالاهای چین در ماه ژوئن سال جاری میلادی از سوی banchero costa منتشر شد.
کد خبر: ۸۰۹۱۷
به گزارش گروه بین الملل مانا، علی رغم اعلام مقامات دو اقتصاد برتر دنیا مبنی بر پایان دادن به جنگ تجاری همچنان شبهاتی در خصوص بازار تجاری چین به ویژه در بخش فولاد و آلومینیوم وجود دارد که طبق گزارش تنظیم شده در چهار بخش زیر ذره بین قرار گرفته و بخش نخست آن در ذیل آمده است:
 
نگاهی بر بازار فله خشک و تجارت نفت و گاز چین
۱. فلزات
• مرور اخبار فلزات چین
* بزرگترین شرکت معدنی جهان درصدد همکاری با چین
چهارمین معدن بزرگ سنگ آهن دنیا موسوم به فلزات Fortescue، توسعه پروژه ریلی و معدنی به ارزش یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلاری را در استرالیای غربی تایید کرد تا از این طریق قیمت سنگ آهن را ارتقا دهد. این شرکت قصد دارد کیفیت سنگ آهن خود را افزایش دهد چراکه چین به عنوان بزرگترین مشتری از این شرکت تقاضای روزافزون ذخایر فولادی با کیفیت بالا را دارد تا از میزان آلودگی بکاهد.
* ظرفیت فولاد چین تا ۲۰۲۵ میلادی کاهش می‌یابد
مدیر انجمن صنعت فولاد چین ضمن اشاره به کاهش تدریجی تقاضای ملی برای فولاد، تصمیم دارد با متوقف کردن فعالیت ذخایر قدیمی و منسوخ شده ظرفیت مجموع خود را تا کمتر از یک میلیارد تن تا سال ۲۰۲۵ میلادی کاهش دهد.
* افزایش عوارض بر فولاد چین از سوی آمریکا
وزارت بازرگانی آمریکا میزان عوارض واردات فولاد از ویتنام را که مبدا اصلی آن چین است، افزایش داد. 
* آغاز بررسی واردات فولاد چین از سوی اتحادیه اروپا 
کمیسیون اروپا درحال انجام یک بررسی در حوزه ذخایر وارداتی فولاد کاغذی در چین است تا بتواند میزان نهایی فولاد دور ریز در اروپا را تخمین زند.

واردات ماهانه سنگ آهن چین- فصلی
تحلیل ماهانه بازار چین//

علیرغم بازگشایی مجدد بیشترین ذخایر فولاد از اواسط مارس سال جاری میلادی، واردات سنگ آهن افت ۳.۳ درصدی را در مقایسه ماه به ماه تجربه کرد و به ۸۲.۹ میلیون تن در آوریل رسید، اما در مقایسه سال به سال با رشد ناچیز ۰.۸ درصد تقریبا ثابت باقی ماند. علاوه بر کاهش میزان تقاضای پیش بینی شده در فصل بهار، آمار موجود در ذخایر بندری و نیز ترس و نگرانی از جنگ تجاری چین و آمریکا موجب شد تا برخی نواحی فولادساز میزان محدودیت‌های تولیدی را کاهش دهند تا کیفیت را ارتقا دهند. میزان واردات در بازه زمانی ژانویه-آوریل ۲۰۱۸ و در مقایسه سال به سال به ۳۵۳.۳ میلیون تن رسید.

قیمت واردات سنگ آهن چین- ۳۶ ماه اخیر
تحلیل ماهانه بازار چین//

قیمت واردات سنگ آهن چین به طور میانگین و در آوریل ۲۰۱۸ میلادی به ۶۴.۶ دلار در ازای هر میلیون تن رسید و در مقایسه ماه به ماه و سال به سال به ترتیب افت ۹.۷ و ۷.۹ درصدی را تجربه کرد. از زمان اوج قیمت در فوریه ۲۰۱۷ میلادی، قیمت سنگ آهن نوسان‌های بسیاری را پشت سر گذاشت و نگرانی‌هایی را در خصوص میزان تقاضا در زمستان در چین به همراه داشت. اخیرا قیمت‌ها روند نزولی را پیش گرفته است چراکه واهمه عجیبی در این بخش به دنبال اعمال تعرفه‌های سنگین فولاد چین از سوی آمریکا وجود دارد.

ذخایر سنگ آهن چین در ۴۵ بندر بزرگ جهان
تحلیل ماهانه بازار چین//

پس از ثبت رکورد ۱۶۳ میلیون تنی در پایان مارس ۲۰۱۸ میلادی، سطح ذخایر چین افزایش یافت و در پایان می‌با کاهش همراه شده و به ۱۵۹ میلیون تن رسید. اما، بازبینی بازار نشان می‌دهد که رشد اکثریت ذخایر سنگ آهن چین به فولاد با درجه پایین ۵۸ درصدی اختصاص دارد که میتواند تاثیر عمیقی بر میزان تولید معدنچیان داخلی بگذارد.

بازده ماهانه فولاد خام چین-فصلی
تحلیل ماهانه بازار چین//

بازده فولاد چین در آوریل ۲۰۱۸ میلادی به ۷۶.۷ میلیون تن رسید و با افزایش ۳.۷ و ۵.۴ درصدی به ترتیب در مقایسه ماه به ماه و سال به سال همراه شد. بازده کلی طی چهار ماه نخست ۲۸۷.۵ میلیون تن اعلام شد که جهش ۵.۱ درصدی را در مقایسه سال به سال نشان می‌دهد. علیرغم عملکرد چشمگیر در سه ماهن نخست سال جاری میلادی، تولید فولاد چین طی سال گذشته سرعت کندی داشته و انتظار می‌رود با توجه به تمرکز چین بر کاهش میزان آلاینده‌ها میزان تقاضای فولاد در این کشور کاهش یابد.

قیمت تولید فولاد چین- ۳۶ ماه اخیر
تحلیل ماهانه بازار چین//

قیمت‌های فولاد در چین و طی سال ۲۰۱۷ میلادی به تدریج افزیاش یافت و علت آن کاهش ظرفیت با هدف افزایش کیفیت اعلام شد. محدودیت بازده تولیدی در زمستان تا مارس سال جاری میلادی موجبات افزایش قیمت را فراهم آورد به گونه‌ای که برخی محصولات فولادی خاص به لحاظ منابع با کمبود مواجه شدند. در مجموع و در حال حاضر قیمت فولاد روندی نزولی را به موجب بی ثباتی در میزان تقاضا و شکاف‌های موجود در تجارت در پیش گرفته است.

واردات و صادرات تولیدات ماهانه فولاد چین
تحلیل ماهانه بازار چین//

چین در آوریل ۲۰۱۸ میلادی، ۶.۵ میلون تن از محصولات فولادی را صادر کرد و در مقایسه ماه به ماه افزایش ۱۴.۶ درصدی را نشان داد، اما در مقایسه سال به سال با کاهش ۰.۲ درصدی همراه شد. میزان صادرات در چهار ماه نخست سال جاری میلادی با افت ۲۰.۵ درصدی در مقایسه سال به سال به ۲۱.۶ میلیون تن رسید.
میزان واردات در آوریل یک میلیون تن اعلام شد که خبر از کاهش ۱۵.۳ و ۲.۹ درصدی به ترتیب در مقایسه ماه به ماه و سال به سال می‌دهد. میزان واردات نیز طی چهار ماه نخست با افت ۱.۳ درصدی در مقایسه با سال گذشته ۴.۵ میلیون تن ثبت شد.

واردات ماهانه بوکسیت چین- فصلی
تحلیل ماهانه بازار چین//

چین در آوریل ۲۰۱۸ میلادی توانست ۷.۳ میلیون تن بوکسیت را وارد و افزایش ۱۹.۳ و ۴۳.۵ درصدی را به ترتیب در مقایسه ماه به ماه و سال به سال تجربه کند. میزان کلی واردات در سه ماه نخست نیز به ۲۰.۴ میلیون تن رسید و افزایش ۴۶.۶ درصدی را در مقایسه با سال گذشته نشان داد. میزان تقاضا روندی نزولی داشت و همین امر موجب شد تا میزان مصرف داخلی آلومینیوم افزایش یابد. اما، تعرفه‌های تحمیلی آمریکا بر واردات الومینیوم از مارس ۲۰۱۸ میلادی میزان تقاضای صادرات از چین را دچار تغییر و تحولاتی کرد.

واردات ماهانه نیکل چین- فصلی
تحلیل ماهانه بازار چین//

در مارس ۲۰۱۸ میلادی میزان واردات نیکل به ۲.۹ میلیون تن رسید و افزایش ۹۱.۴ و ۲۷۴.۲ درصدی را به ترتیب در مقایسه ماه به ماه و سال به سال تجربه کرد. حجم واردات در سه ماه نخست نیز به ۶.۶ میلیون تن رسید و در مقایسه با سال گذشته رشد چشمگیر ۱۱۷.۲ درصدی را ثبت کرد چرا که میزان حمل و نقل از اندونزی یازده برابر شد و به ۳.۳ میلیون تن رسید. منابع نیکل برای واردات از فیلیپین نیز تا پایان سه ماه نخست سال جاری افت کرد
 
2. ذغال سنگ حرارتی/ کک
  • مرور اخبار ذغال سنگ چین
  • بازده سنگ آهن چین رکورد زد

چین در آوریل سال جاری میلادی به دنبال افزایش فعالیت معدنچیان 293 میلیون تن زغال سنگ تولید کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی افزایش 4.1 درصدی را نشان می دهد. آمار تولیدی آوریل همچنین نشان می دهد در مقایسه با 290 میلیون تن تولیدی در مارس، چین توانسته افزایش به نسبت مثبتی را تجربه کند چراکه میزان مذکور کمتر میزان از ماه اکتبر سال گذشته میلادی بود. در بازه زمانی ژانویه-آوریل نیز بازده تولید این کشور به یک میلیارد و 100 میلیون تن رسید و رشد 3.8 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه گذشته میلادی خبر داد. چین با هدف کاهش قیمت ذغال حرارتی به دنبال اعمال محدودیت ها بر واردات سوخت در استان های شرقی این کشور است.

  • ثبت تسهیلات جدید از سوی پکن؛ کمک معدنچیان در جهت برقرای آرامش در بازار سنگ آهن

دولت چین تسهیلاتی را به منظور متوقف سازی ذخایر ذغال حرارتی سفارش داد و خواستار کاهش قیمت ها شد. کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی این کشور (NDRC)، معدنچیان را مخاطب خود قرار داد و از آنان خواست تا ضمن تلاش برای ایجاد تعادل در قیمت ها، نرخ را پایین تر از 570 یوان معادل 90 دلار نگه دارند. معدنچیان نیز در پاسخ اعلام کردند که ظرفیت باید بین 200 تا 300 میلیون تن افزایش یابد.

 

واردات ماهانه زغال سنگ کک چین- فصلی

در بازار کالاهای چین چه گذشت؟/ بخش نخست

چین توانست در آوریل 2018 میلادی میزان واردات زغال سنک کک را به 4.5 میلیون تن برساند و شاهد رشد 13 درصدی در مقایسه ماه به ماه باشد. این درحالی است که آمار مذکور در مقایسه سال به سال افت 46.4 درصدی را تجربه کرد. حجم کل واردات طی چهار ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه سال به سال 35.3 درصد کاهش یافت و به 16.5 میلیون تن رسید.

قیمت زغال سنگ کک استرالیا- 12 ماه اخیر

در بازار کالاهای چین چه گذشت؟/ بخش نخست

قیمت زغال سنگ کک استرالیا به دنبال نگرانی های چین در خصوص تقاضای فولاد و تولید در این کشور کاهش یاقت.

 

واردات ماهانه زغال قهوه ای  چین- فصلی

در بازار کالاهای چین چه گذشت؟/ بخش نخست

میزان واردات زغال قهوه ای و سنگ چین در آوریل سال جاری میلادی به 17.7 میلیون تن رسید و به دنبال معرفی محدودیت های این کشور برای حفظ محیط زیست علی رغم ثبات در حجم در مقایسه ماه با ماه 21.8 درصد افت و در مقایسه سال به سال 8.7 درصد افزایش یافت. میزان کلی واردات طی چهار ماه نخست به 81.2 میلیون تن رسید و در مقایسه با سال گذشته افزایش 27 درصدی را تجربه کرد.

 

قیمت FOB زغال حرارتی- 36 ماه اخیر

در بازار کالاهای چین چه گذشت؟/ بخش نخست

قیمت بین المللی زغال حرارتی در ژانویه 2016 میلادی پس از آنکه در مقایسه با دسامبر 2013 میلادی افت شدید داشت، کاهش دوباره را تجربه کرد. در حال حاضر قیمت ها کمی روند صعودی به خود گرفت و در آغاز سال جاری میلادی به 100 دلار در ازای هر میلیون تن رسید چراکه میزان تقاضا در زمستان با افزایش همراه بود.

تولید ماهانه برق حرارتی چین- فصلی

در بازار کالاهای چین چه گذشت؟/ بخش نخست

تولید الکتریسیته حرارتی در چین و طی چهار ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با سال گذشته 7.6 درصد افزایش یافت و به یک هزار و 590 TWH رسید. بازده الکتریسیته حرارتی نیز طی سال گذشته و جاری دو بار در نقطه اوج قرار گرفت یکبار در ماه های تابستان جولای-آگوست و بار دیگر در دسامبر-ژانویه که بازار شاهد افزایش تقاضا به دلیل سرمای زمستان بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار