۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
بازار روی آرام خود را نشان نمی دهد:

ادامه نوسان در بازار فله خشک

ادامه نوسان در بازار فله خشک
آوریل سال جاری میلادی شاهد تغییراتی در بخش سفارش شناور‌های فله، تحویل، اوراق، نرخ چارتر زمانی و خرید و فروش شناور‌های دست دوم بود که در گزارش نیز جرئیات آن از نظر می‌گذرد.
کد خبر: ۸۰۹۱۶
به گزارش گروه بین الملل مانا، تحلیل ماهانه banchero costa در آخرین گزارش منتشر شده خود به بررسی ناوگان فله خشک در می‌سال جاری میلادی پرداخته است و با نگاهی به تحویل، اوراق، سفارش و نرخ حمل و نقل نشان می‌دهد، هنوز ثبات به این بخش از کشتیرانی با گذشت چهار ماه بازنگشته است.
 
1. توسعه ناوگان 
1.1 تحویل، اوراق، سفارش‌های جدید

تعریف سایز شناور‌های فله
نوع شناور سایز
VLOC  ۲۲۰ هزار DWT به بالا 
کیپ سایز ۱۲۰ تا ۲۱۹ هزار و ۹۹۹ DWT
پاناماکس  ۸۵ تا ۱۱۹ هزار و ۹۹۹ DWT
پست پاناماکس  ۶۵ تا ۸۴ هزار و ۹۹۹ DWT
سوپراماکس  ۴۰ تا ۶۴ هزار و ۹۹۹ DWT
هندی سایز  ۲۰ تا ۳۹ هزار و ۹۹۹ DWT
 
تحویل شناور‌های فله خشک+ دفتر سفارش بر حسب تعداد- سالانه
ثبات به بازار فله بازنگشت

در سال ۲۰۱۷ میلادی، تحویل ۴۲۶ فروند شناور فله خشک با ظرفیت بالای ۲۰ هزار DWT و مجموع ۳۱.۱ میلیون DWT ثبت شد که شامل ۱۳ فروند VLOC (با ظرفیت ۳.۴ میلیون DWT)، ۵۹ فروند کیپ سایز (۱۱.۶ میلیون DWT)، ۱۳ فروند پست پاناماکس (۱.۲ میلیون DWT)، ۱۰۰ فروند پاناماکس (۸.۱ میلیون DWT)، ۱۶۱ فروند سوپراماکس (۹.۸ میلیون DWT) و ۸۰ فروند هندی سایز (سه میلیون DWT) است. حال با فرض روند نزولی تحویل شناور‌ها به مالکان پیش بینی می‌شود تحویل شناور‌ها در پایین‌ترین سطح خود یعنی ۲۴۰ فروند شناور با ظرفیت مجموع ۲۳ میلیون DWT در سال جاری میلادی ثبت شود.

تحویل شناور‌های فله خشک بر حسب تعداد- ماهانه
ثبات به بازار فله بازنگشت

 در آوریل سال جاری میلادی، ۲۳ فروند شناور با ظرفیت بیش از ۲۰ هزار DWT و در مجموع دو میلیون DWT تحویل شناورداران شد که شامل دو فروند VLOC (۰.۶۵ میلیون DWT)، یک فروند کیپ سایز (۰.۲۱ میلیون DWT)، شش فروند پاناماکس (۰.۴۹ میلیون DWT)، هفت فروند سوپراماکس (۰.۴۱ میلیون DWT) و هفت فروند هندی سایز (۰.۲۶ میلیون DWT) بود. طی چهار ماه نخست سال جاری میلادی، ۱۰۸ فروند شناور با ظرفیت مجموع ۱۰.۲ میلیون DWT تحویل شد که در مقایسه با ۲۳۵ فروند با ظرفیت ۲۰.۴ میلیون DWT در مدت مشابه سال گذشته میلادی خبر از کاهش آن می‌دهد.

اوراق شناور‌های فله خشک بر حسب تعداد- ماهانه
ثبات به بازار فله بازنگشت

 در آوریل ۲۰۱۸ میلادی، سه فروند شناور با ظرفیت مجموع ۰.۲۶ میلیون DWT اوراق شد که یک کیپ سایز (۰.۱۵ میلیون DWT)، یک پاناماکس (۰.۰۷ میلیون DWT) و یک سوپراماکس (۰.۰۴ میلیون DWT) را به خود اختصاص داد. طی چهار ماه ابتدایی سال جاری میلادی نیز ۲۳ فروند شناور با ظرفیت مجموع ۲.۲ میلیون DWT اوراق شدند که در مقایسه با ۷۹ فروند شناور با ظرفیت ۶.۴ میلیون DWT در مدت مشابه سال گذشته میلادی روندی نزولی را در پیش گرفته است.

سفارش ساخت شناور‌های جدید فله خشک بر حسب تعداد-ماهانه
ثبات به بازار فله بازنگشت

در آوریل سال جاری میلادی، تنها یک فروند شناور هندی سایز با ظرفیت ۳۱ هزار و ۷۰۰ DWT ثبت شد و تعداد کل سفارش‌ها در چهار ماه نخست به ۴۵ فروند با ظرفیت مجموع ۶.۷۴ میلیون DWT رسید که ۱۳ فروند پاناماکس، ۱۲ فروند کیپ سایز و ۹ فروند VLOC بود. این تعداد در مقایسه با ۲۵ فروند به ظرفیت ۳.۲ میلیون DWT سال گذشته میلادی افزایش یافت.

2. بازار‌های چارتر و خرید و فروش
(نرخ حمل و نقل، قیمت، حجم فروش)

شاخص بورس بالتیک کیپ سایز برای میانگین چارتر زمانی-فصلی
ثبات به بازار فله بازنگشت

 نرخ حمل و نقل در بازار کیپ سایز و آوریل ۲۰۱۸ میلادی به طور میانگین ۱۱ هزار و ۷۰۰ دلار در ازای هر روز ثبت شد که در مقایسه ماه به ماه افزایش ۱۲.۹ درصدی و در مقایسه سال به سال کاهش ۲۲.۶ درصدی را نشان می‌دهد. نرخ حمل و نقل با شناور‌های کیپ سایز اخیرا و به دنبال آنکه معدن چیان برزیلی با هدف تقویت صادرات پس از باران‌های سنگین در سه ماه نخست سال جاری میلادی شاهد آن بودند، افزایش یافت.

شاخص بورس بالتیک پاناماکس برای میانگین چارتر زمانی-فصلی
ثبات به بازار فله بازنگشت

 نرخ میانگین شناور‌های پاناماکس در آوریل سال جاری میلادی به ۱۰ هزار و ۶۰۰ دلار در روز رسید و در مقایسه ماه به ماه و سال به سال به ترتیب افت ۱۶.۶ و ۸.۳ درصدی را تجربه کرد.

شاخص بورس بالتیک سوپراماکس برای میانگین چارتر زمانی-فصلی
ثبات به بازار فله بازنگشت

 نرخ چارتر زمانی میانگین برای شناور‌های سوپراماکس در ماه مذکور به ۱۱ هزار و ۴۰۰ دلار در روز رسید و کاهش پنج درصدی در مقایسه ماه به ماه و افزایش ۱۵.۳ درصدی در مقایسه سال به سال را نشان داد.

شاخص بورس بالتیک هندی سایز برای میانگین چارتر زمانی-فصلی
ثبات به بازار فله بازنگشت
 
نرخ میانگین شناور‌های هندی سایز نیز در آوریل ۲۰۱۸ میلادی شاهد افزایش ناچیز ۰.۸ درصدی در مقایسه ماه به ماه و رشد ۱۲.۳ درصدی در مقایسه سال به سال بود و به ۹ هزار و ۲۰۰ دلار در روز رسید.

فله خشک- نرخ چارتر زمانی یکساله- ۳۶ ماه اخیر
ثبات به بازار فله بازنگشت

 در فوریه ۲۰۱۶ میلادی، نرخ چارتر زمانی به طور میانگین به پایین‌ترین سطح خود رسید و در تمامی بخش‌ها پس از آن به طور قابل ملاحظه‌ای رشد کرد به گونه‌ای که می‌توان شاهد بهبود ۳۰ تا ۵۰ درصدی آن در مقایسه سال به سال بود.

قیمت ساخت شناور‌های فله خشک- ۳۶ ماه اخیر
ثبات به بازار فله بازنگشت

 قیمت شناور‌های نوساز در مقایسه ماه به ماه و در آوریل سال جاری میلادی رشد ۱ تا دو درصدی را در همه بخش‌ها به استثنا شناور‌های هندی سایز تجربه کرد و در مقایسه سال به سال رشد ۱۵ تا ۲۲ درصدی حاکم بود.

قیمت شناور‌های دست دوم ۵ ساله فله خشک- ۳۶ ماه اخیر
ثبات به بازار فله بازنگشت

 ارزش شناور‌های دست دوم در آوریل سال جاری میلادی برای شناور‌هایی با سایز کوچکتر بین یک تا سه درصد رشد داشت و برای شناور‌های کیپ سایز و پاناماکس بدون تغییر باقی ماند. اما در مقایسه سال به سال بازار شاهد رشد ۷ تا ۱۲ درصدی در قیمت فروش شناور‌های دست دوم ۵ ساله بود.

فروش شناور‌های دست دوم گزارش شده فله خشک بر حسب تعداد
ثبات به بازار فله بازنگشت

 تعداد فروش شناور‌های دست دوم در آوریل به ۶۳ فروند متشکل از سه کیپ سایز، چهار پست پاناماکس، ۹ پاناماکس، ۲۸ سوپراماکس و ۱۹ هندی سایز رسید. طی چهار ماه نخست سال جاری میلادی نیز این تعداد ۲۱۴ فروند ثبت شد که ۸۷ فروند آن سوپراماکس، ۵۶ مورد هندی سایز و ۴۷ فروند دیگر پاناماکس بودند.
برچسب ها: فله خشک
ارسال نظرات
آخرین اخبار