۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱

گزارش ماه پنجم بازار فله خشک منتشر شد

گزارش ماه پنجم بازار فله خشک منتشر شد
موسسه Drewry نوشت: شیب صعودی تحویل شناور در ماه می سال جاری میلادی همچنان استمرار داشت و بازار اوراق نیز بهبود ملایمی را در مقایسه با ماه آوریل به نمایش گذاشت.
کد خبر: ۸۰۹۱۰

به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه Drewry با گذری بر تحرکات بازار فله خشک در ماه می سال جاری میلادی پیش بینی کرد: بازار اوراق پاورچین پاورچین حرکت می کند، بهبود دسترسی ذغال سنگ داخلی منجر به ضعیف شدن واردات ذغال حرارتی هند خواهد شد. افزون براین تقویت تجارت سنگ آهن افزایش نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز  را به ارمغان می آورد.  واردات ذرت خوشه ای چین نیز روند بهبود را تجربه خواهد کرد.

Drewry بدون تغییر موضع خود همچنان بر چشم انداز مثبت بازار فله خشک و هم چنین بهبود شاخص بالتیک فله خشک BDI اصرار می ورزد. این موسسه تحقیقاتی سه دلیل را ارائه می دهد: نخست اینکه عرضه و تولید سنگ آهن از کانادا و برزیل افزایش خواهد یافت، این روند افزایشی عرضه به عنوان انگیزه و محرکی برای تجارت  سنگ آهن و در نتیجه افزایش نرخ چارتر فله برکیپ سایز و حمل کننده غول پیکر سنگ آهن VLOC عمل خواهد کرد. دوم اینکه، از آنجائیکه چین تدابیر ضد دامپینگ مربوط به واردات سورگوم یا ذرت خوشه ای از آمریکا را لغو کرد، تجارت این محصول نیز تقویت خواهد شد. بنابراین انتظار می رود که تقاضا برای شناورهای سوپراماکس و هندی سایز نیز شیب صعودی به خود گیرد و سومین دلیل اینکه به دنبال افزایش مصرف الکتریسته در طول فصل اوج تابستان، تقاضا برای ذغال حرارتی از میان کشورهای آسیای شرق دور نیز  شیب صعودی را تجربه خواهد کرد.

با این وجود انتظار نمی رود که شیب درآمدها تند باشد، بلکه روند ملایمی را شاهد خواهیم بود، چرا که برخی از عوامل بالقوه با جهت نزولی وجود دارند. برای مثال شرکت ذغال سنگ (Coal India Limited (CIL هند قصد دارد عرضه ذغال سنگ را افزایش دهد که در نتیجه تقاضای ذغال سنگ حرارتی را کاهش و منجر به فرصت های جذب کمتر شناورها در مسیر اندونزی-هند خواهد شد.

تحلیل drewry از بازار فله خشک ماه می //

 این گزارش ادامه داد: در ماه می سال جاری میلادی به دنبال اعتصاب در کانادا و برزیل، عرضه سنگ آهن در بازار جهانی محدود بود. انتظار می رود اعتصاب ها در ماه جاری متوقف شود.در کانادا اعتصاب کارگران در شرکت سنگ آهن Rio Tinto  منجر به توقف تولید سنگ آهن و در نتیجه کاهش عرضه این محصول شد. افزون بر این، رانندگان کامیون در بزریل نیز دست به یک اعتصاب گسترده و سراسری به نشانه اعتراض نسبت به افزایش قیمت های سوخت زدند. به دنبال این اقدام، جابجایی کالاها شامل سنگ آهن به بنادر انجام نگرفت. یکی از شرکت های معدنی برزیل، Companhia Siderurgica Nacional CSN مجبور به اعلام وضعیت اضطراری شد.

به دنبال عرضه محدود، قیمت های سنگ آهن در ماه می سال جاری میلادی افزایش 18 درصد را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشتند.

اما  چشم انداز مثبتی نسبت به عرضه سنگ آهن برای ماههای باقیمانده سال جاری میلادی وجود دارد. شرکت معدنی Vale برزیل 82 میلیون تن سنگ آهن را در سه ماه نخست سال جاری میلادی تولید کرد. انتظار می رود میانگین تولید در بقیه سه ماهه های سال جاری میلادی رشد 20 درصدی را نسبت به سه ماه نخست به همراه داشته باشد، روندی که به رشد تقاضای تن مایل کمک خواهد کرد.

واردات ذغال سنگ حرارتی هند روند نزولی به خود می گیرد

انتظار می رود به دنبال بهبود زیرساختاری، واردات ذغال سنگ حرارتی هند شیب نزولی را طی کند. سه پروژه ریلی مرتبط با گسترس ظرفیت معادن در حال تکمیل است که معادن متعلق به شرکت ذغال سنگ CILهند و شرکت های زیرمجموع آن ذینعان این پروژه ها خواهند بود. پس از تکمیل این پروژه ها، عرضه سالانه ذغال سنگ  شرکت CIL  روند افزایشی 15 میلیون تن را به همراه خواهد داشت. عرضه فزاینده ذغال سنگ داخلی به ضرر بازار ذغال اندونزی تمام می شود، بازاری که بزرگترین عرضه کننده ذغال سنگ حرارتی به هند محسوب می شود و سهم 65 درصدی از کل واردات ذغال سنگ حرارتی را به خود اختصاص می دهد.

 انتظار می رود بهبود دسترسی ذغال سنگ داخلی سبب افت تقاضا برای ذغال اندونزی شود. افزون بر این، از ماه جولای سال جاری میلادی شاهد کاسته شدن شتاب آهنگ تقاضای ذغال سنگ خواهیم بود. در حال حاضر به دلیل فصل اوج تابستان و تولید پایین نیروی هیدروالکتریک، واردات ذغال سنگ در هند بالا است. زمانیکه فصل مانسون از راه برسد، تولید نیروی هیدروالکتریک سبب افزایش تولید الکتریسته خواهد شد.

تحلیل drewry از بازار فله خشک ماه می //

 تجارت ذرت خوشه ای بهبود خواهد یافت

 در ماه می سال جاری میلادی از شدت تنش و مناقشه تجاری بین واشنگتن-پکن کاسته شد، به طوریکه دولت چین تدابیر ضد دامپینگ مربوط به واردات ذرت خوشه ای از آمریکا را لغو کرد. دولت چین هم چنین تصمیم به برداشتن تعرفه 178 درصدی از روی ذرت خوشه ای آمریکا گرفت. در تحلیل های قبلی به این نکته اشاره شده بود که افت در تجارت ذرت خوشه ای منجر به تقاضای تن مایل پایین تر خواهد شد، اگر چه  تجارت دیگر غلات می تواند جایگزین تجارت ذرت خوشه ای شود. بنابراین، اقدام دولت چین در جهت لغو تعرفه ها بر ذزت خوشه ای می تواند حاکی از خبرهای خوبی برای بازار فله خشک باشد.

 چین در حال مذاکره با آمریکا برای رفع اختلافات در مباحث تجاری است. شایعاتی در بازار به گوش می رسد که دولت چین ممکن است بر روی افزایش واردات از آمریکا نیز بیندیشید. به غیز از ذرت خوشه ای، پیش بینی می شود چین واردات گندم و ذرت را نیز افزایش دهد.

در سال 2017 میلادی، چین  در حدود هفت میلیون تن گندم و ذرت را وارد کرد که در این میان آمریکا تنها سهم یک سوم واردات را به خود اختصاص داد.

 در حال حاضر اوکراین در صدر عرضه کنندگان ذرت به چین قرار دارد و در سال 2017 میلادی سهم 64 درصدی را برعهده گرفت. افزون بر این، جایگاه برتر عرضه کنندگان گندم به استرالیا تعلق میگیرد. از آنجائیکه آمریکا در یک موقعیت دورتر واقع شده است، تغییر در تجارت غلات از استرالیا و اوکراین به آمریکا سبب افزایش تقاضای تن مایل خواهد شد.

تحلیل drewry از بازار فله خشک ماه می //

ظرفیت ناوگان فله خشک  افزایش می یابد  

 شیب صعودی تحویل شناور درماه می سال جاری میلادی نیزهمچنان استمرار داشت، به طوریکه ظرفیت ناوگان جهانی فله خشک به 828 میلیون DWT رسید. یاردهای چینی سه فروند کشتی غول‎پیکر ویژه حمل سنگ معدن( (Valemax) را تحویل دادند. این سه  شناور تحت مالکیت شرکت Vale برزیل- بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن دنیا- در مسیر برزیل –چین فعالیت می کنند. انتظار میرود به دنبال دفتر سفارش قطور، تحویل شناور در بخش کشتی غول پیکر حمل سنگ آهن VLOC قوی باقی بماند.  پیش بینی می شود ظرفیتی معادل حدود 11 درصد از  کل ناوگان VLOC در سال جاری میلادی تحویل داده شود.

اگرچه VLOCدر جایگاه دوم پرسن وسال ترین شناورها پس از کیپ سایز قرار می گیرد، اما بازار اوراق در این بخش به کندی حرکت می کند. تنها یک فروند VLOC روانه یاردهای اوراق تاکنون شده است. اگر بازار تحویل شناور داغ تر شود و از سوی دیگر کساد و رخوت حاکم بر بازار اوراق از بین نرود، ریسک ظرفیت مازاد تناژ در ناوگان VLOC محتمل است.

 انتظارمی رود فعالیت سفارش ساخت شناور نیز قوی باقی بماند، بخشی اعظمی از سفارش ها در بخش فله برهای سوپراماکس و کیپ سایز به ثبت رسیده است.

تحلیل drewry از بازار فله خشک ماه می //

بازار اوراق کند پیش می رود

فعالیت اوراق در ماه می سال جاری میلادی بهبود ملایمی را در مقایسه با ماه آوریل به نمایش گذاشت. با این وجود، تعداد کل شناورهای اوراق شده در ماه می سال جاری میلادی به طور قابل توجهی پایین تر از مدت مشابه در سال 2017 میلادی است. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون فعالیت اوراق افت 60 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد. انتظار می رود در ماه جاری نیز بازار اوراق در سکوت باقی بماند. به عبارت دیگر به دنبال ماه رمضان در آسیای جنوبی، چرخه یاردهای اوراق از کار می ایستد.

با این وجود، فعالیت پایین یاردهای اوراق نباید تاثیر چشم گیری بر قیمت های اوراق به دو دلیل داشته باشد. نخست، پس از ماه رمضان، یاردهای اوراق برای پذیرش تناژ دوباره از خود تمایل نشان خواهند داد، دوم اینکه، چشم انداز مثبت بازار فله خشک به قوت خود باقی است. بنابراین مالکان دلیلی برای شتابزدگی در روانه کردن شناورهای خود به یاردها  نخواهند داشت.

تحلیل drewry از بازار فله خشک ماه می //

 تقاضا برای فله برهای کیپ سایز افزایش خواهد یافت

در نیمه نخست ماه می سال جاری میلادی، تقاضای قوی سنگ آهن در آسیا فرصت های جذب خوبی را برای فله بر کیپ سایز و VLOC  فراهم کرد. به طوریکه شاخص بالتیک کیپ سایز BCI به بالای دو هزار و 500 واحد رسید. اما با این وجود، عرضه پایین سنگ آهن سبب افت تقاضا برای فله بر کیپ سایز و VLOC در نیمه دوم ماه مذکور شد. به دنبال افزایش عرضه شاخص بالتیک کیپ سایز BCI به زیر یک هزار و 500 واحد رسید. اما با این وجود مالکان نباید خیلی نگران باشند، انتظار می رود عرضه سنگ آهن در دوماه آینده دوباره شیب صعودی به خود گیرد. به دنبال بهبود تقاضا برای عرضه سنگ آهن ، تقاضا برای فله بر کیپ سایز در مسیرهایی از برزیل و کانادا افزایش خواهد یافت.

اما از سوی دیگر بازار نرخ اجاره زمانی در ماه می سال جاری میلادی خوب ظاهر شد. نرخ اجاره زمانی یکساله روند بهبود ملایمی را طی کرد و به 18 هزار و 600 دلار در روز رسید. در حال حاضر مالکان شناورها را با نرخ کرایه حمل بالاتر از سال 2017 میلادی چارتر می کنند. برای مثال، کشتیرانی فله خشک Diana مستقر در یونان  فله بر نئوکاسل ماکس ساخت سال 2007 را با قیمت 24 هزار دلار در روز برای بازه زمانی یکساله فیکس کرد. پیش از این همین شناور بر روی 11 هزار و 750 دلار در روز فیکس شده بوده است. شرکت مذکور شناور دیگری را به قیمت 19 هزار دلار در روز فیکس کرد که نه هزار دلار بالاتر از قرارداد چارتر سال گذشته بود.

تحلیل drewry از بازار فله خشک ماه می //

چشم انداز مثبت برای فله بر سوپراماکس

انتظار می رود نرخ چارتر فله بر سوپراماکس بهبود ملایمی را در ماه جاری میلادی به دو دلیل تجربه کند. نخست اینکه به دنبال فصل اوج تابستان، تقاضای ذغال سنگ در کشورهای آسیای شرق دور بالا خواهد ماند. دوم اینکه، بهبود تجارت ذرت خوشه ای فرصت های جذب شناور در مسیر آمریکا- چین را افزایش خواهد داد. افزون بر این، جنگ تجارت آمریکا-اتحادیه اروپا تقاضای فله بر سوپراماکس را به طور چشمگیری تحت تاثر قرار نخواهد داد.

تحلیل drewry از بازار فله خشک ماه می //

 رشد نرخ کرایه حمل هندی سایز  

به دنبال صادرات محصولات تابستانی از کانادا به ژاپن، اندونزی و آفریقا، چشم انداز مثبتی نسبت به نرخ کرایه حمل فله بر هندی سایز پیش بینی می شود. افزایش واردات سویا به چین از برزیل سبب رشد تقاضای برای فله بر هندی سایز نیز خواهد شد. افزون براین افزایش تولید آلومینیوم در چین تقاضا برای سنگ آهک و کنسانتره فلزات را افزایش خواهد داد، از این رو فعالیت فله برهندی سایز درمسیر آمریکای لاتین- چین و استرالیا- چین روند صعودی را در پیش خواهد گرفت.

تحلیل drewry از بازار فله خشک ماه می //

 

برچسب ها: فله خشک
ارسال نظرات
آخرین اخبار