۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
آلفالاینر:

نرخ کرایه حمل کانتینری 50 درصد افت کرد

نرخ کرایه حمل کانتینری 50 درصد افت کرد
آلفالاینر در تحلیل بازار کشتیرانی کانتینری در روز‌های نخست ماه جاری نوشت: در پی نوسانات قیمت سوخت، نرخ واقعی کرایه حمل کانتینری افت بیش از ۵۰ درصدی را تجربه کرده است.
کد خبر: ۸۰۹۰۸

به گزارش گروه بین الملل مانا آلفالاینر در تحلیل بازار کشتیرانی کانتینری در روزهای نخست ماه جاری با گذری بر تغییرات شاخص نرخ کرایه حمل کانتینری شانگهای چین CCFI و هم چنین قیمت های سوخت از سال 1998 به این طرف، نوشت: نرخ واقعی کرایه حمل کانتینری کاهش بیش از 50 درصد را طی 20 سال گذشته به نمایش گذاشته است.

این گزارش ادامه داد: همانطور که قیمت های سوخت شاهد رشد بیش از پنج برابری از سال 1998 تاکنون بوده است، نرخ عددی کرایه حمل نیز کاهش بیش از 20 درصد را از ابتدای سال 1998 تاکنون به نمایش گذاشته است. قیمت های نرخ کرایه حمل ( با تورم تعدیل شده) حکایت از کاهش بیشتر نیز دارد.

تحلیل هفتگی آلفالاینر هفته اول ژوئن //

قیمت های سوخت که تنها هشت درصد هزینه های عملیاتی را در سال 1998 برعهده داشتند، در حال حاضر سهم 15 درصدی را به خود اختصاص می دهند.در سال 2011، زمانیکه قیمتهای سوخت به طور غیر معمولی در یک بازه زمانی اوج گرفتند، این سهم به حدود 26 درصد افزایش یافت. از آن زمان، خطوط  کشتیرانی بخشی از این افزایشی را از طریق ابتکارات صرفه جویی هزینه ای شامل استفاده از کشتی های بزرگتر و با سرعت حرکتی پایین تر، کاهش پرسنل و هم چنین هم افزایی ناشی از ادغام و تشکیل ائتلاف ها کاهش داده اند.

تحلیل هفتگی آلفالاینر هفته اول ژوئن //

لازم به ذکر است: میانگین نرخ کرایه حمل کانتینری شانگهای چین CCFI در سال 1998، یک هزار و 86 واحد بود. در حالیکه در سال جاری میلادی795 و در ماه جاری 789 واحد است. از سوی دیگر میانگین قیمت بانکرینگ در سال 1998، 70 دلار برای هر تن بود. در سال جاری میلادی 384 دلار برای هر تن و در ماه جاری 440 دلار برای هر تن گزارش شده است.

در ادامه این گزارش هم چنین آمده است، کشتیرانی مرچنت هیوندایی کره جنوبی سه یارد داخلی را برای ساخت 20 فروند کشتی کانتینری انتخاب کرده است. مجموع ظرفیت شناورها به 388 هزار TEU می رسد.

*کشتی سازی دووی DSME:هفت فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 23 هزار TEU – شناورها در نیمه دوم سال 2020 تحویل داده خواهد شد.

* صنایع سنگین سامسونگSHI: پنج فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 23 هزار TEU-شناورها در نیمه دوم سال 2020 تحویل داده می شود.

* صنایع سنگین هیوندایی HHI:هشت فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 14 هزار TEU –شناورها در نیمه دوم سال 2021 به ناوگان جهانی ملحق خواهد شد.

پیوستن 20 فروندکشتی جدید با مجموع ظرفیت 388 هزار TEUسبب خواهد شد ظرفیت ناوگان فعال مرچنت هیوندایی تا سال 2020 به دوبرابر افزایش یابد.

طی دو ماه گذشته، ناوگان کشتیرانی مرچنت هیوندایی از 335 هزارTEU به 392 هزار TEU افزایش یافته است. این رشد ظرفیت عمدتا به راه اندازی خط سرویس دهی جدید شرق دور-اروپا مرچنت هیوندایی مربوط می شود، در خط سرویس دهی مذکور ده فروندکشتی با ظرفیت چهار هزار و 700 الی پنج هزار و 300 TEU مستقر شده اند. دو فروند کشتی جدید با ظرفیت 11 هزار TEU در اواخر این ماه به ناوگان مرچنت هیوندایی نیز افزوده خواهند شد.

تحلیل هفتگی آلفالاینر هفته اول ژوئن //

افت ظرفیت ناوگان بیکار

ظرفیت ناوگان کشتی کانتینری بیکار به تنها 0.9 درصد از کل ظرفیت ناوگان جهانی کاهش یافته است. به عبارت دیگر در حال حاضر تنها 85 فروند شناور بیکار با مجموع ظرفیت 205 هزار و 829 TEU وجود دارند.

ناوگان بیکار روند نزولی بیشتری را نیز طی خواهد کرد،  درصورتیکه چند کشتی کانتینری بزرگ از جمله کشتی کانتینری دچار حریق شده MAERSK HONAM  ( ظرفیت 15 هزار و 282 TEU) که در بندر جبل علی دبی پهلو گرفته است، بیکار نشوند.

تحلیل هفتگی آلفالاینر هفته اول ژوئن //

به دنبال استمرار تقاضا برای تناژ در اکثر سایزها، می توان گفت رویهم رفته بازار چارتری کانتینری شلوغ و پررونق است. ناگفته نماند تنور تقاضای تناژ برای بخش کشتی کانتینری غول پیکر ( با ظرفیت بیش از هفت هزار و 500 TEU) داغ نیست، چرا که این بخش از کساد وعدم فعالیت بازار در یک پروسه زمانی طولانی رنج می برد.

افزون بر این به لطف صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری نرخ چارتری نیز بر روی شیب صعودی در حرکت است. با این وجود مشاهده می شود که پخش درآمدهای حاصله یکدست نیست، به طوریکه بازار به کام همه انواع کشتی ها شیرین نمی شود.

تحلیل هفتگی آلفالاینر هفته اول ژوئن //

تا زمانیکه طول صف شناورهای آماده به بارگیری به کوتاهی حال حاضر باقی بماند، به طور کلی می توان چشم انداز مثبتی برای بازار را در کوتاه مدت متصور بود. اما با توجه به محیط چالش برانگیز که در آن چارترها در حال فعالیت هستند، هم چنین استمرار سایه ناامیدی بر بازار نرخ کرایه حمل و افزایش قیمت های نفت که می تواند تقاضا را تحت تاثیر قرار دهد، انتظار می رود در بلند مدت ظرفیت عرضه دوباره شیب صعودی به خود گیرد.

عملکرد بازار کشتی های کانتینری بزرگ LCS ( پنج هزار و 300 الی هفت هزار و 499 TEU) با توجه به تقاضای بالاتر و روند افزایشی مستمر نرخ کرایه حمل، به طور چشم گیرتری در مقایسه با بخش کشتی های غول پیکر VLCSبهتر است. در مجموع طی دو هفته گذشته به روی کاغذآمدن هشت مورد معامله چارتری در این بخش گزارش شده است.

بازار پاناماکس های کلاسیک( ظرفیت چهار هزار الی پنج هزار و 299 TEU) روزهای خوبی را تجربه می کند، چنانچه طی دو هفته گذشته حداقل 11 مورد معامله در این بخش به روی کاغذ آمده است.

فعالیت در بخش کشتی های با ظرفیت سه هزار الی سه هزار و 800 TEU نیز افزایش یافته است. طی دو هفته گذشته پنج مورد معامله چارتری در بازار این شناور رقم خورد.

فعالیت در بخش کشتی ها با ظرفیت دو هزار الی دو هزار و 699 TEU از جمله فعالیترین بخش ها در بازار باقی ماند. به طوریکه  دست 13 مورد معامله چارتری طی دو هفته گذشته به ثبت رسید.

افزون بر این، تب و تاب بازار  کشتی ها با ظرفیت یک هزار و 500 الی یک هزار و 900 TEU نیز استمرار دارد،  طی دو هفته گذشته، به روی کاغذ آمدن 12 معامله چارتری گزارش شده است.

عرضه تناژ در بخش کشتی های با ظرفیت هزار الی یک هزار و 249 TEU ضعیف باقی مانده است. به طوریکه تنها شش فروند شناور در این بخش آماده به بارگیری هستند.  طی هفته های اخیر تقاضا در یک روند آرام شیب نزولی را طی کرده است.

فعالیت خطوط سرویس دهی

  • شرکت کشتیرانی PIL سنگاپور خط سرویس دهی SSA خود از آسیا به ساحل شرقی آمریکا را از دو هفته یکبار به هفتگی ارتقا داد. خط سرویس دهی مذکور به منظور بهره گیری از تقاضای قوی کارگو در این مسیر پهلوگیری های بیشتر بندری را خواهد داشت.

ناگفته نماند خط سرویس دهی SSA در ماه ژانویه سال جاری میلادی و بر اساس قالب زمانی هر چهار ده روز یکبار راه اندازی شد. خط سرویس دهی ارتقا یافته SSA با حرکت کشتی KOTA MACHAN به ظرفیت سه هزار و 566 TEU در دومین روز ماه جاری از بندر شانگهای چین افتتاح شد.

 *شرکت کشتیرانی کانتینری برون منطقه ای SeaLand بخشی از کشتیرانی مرسک لاین دانمارک، خط سرویس دهی خود در مسیر مکزیک-پاناما- Costa Rica را مورد بازنگری قرار می دهد.

* شرکت Crowley Maritime یک خط سرویس دهی فیدری جدید که بندر San Juan در  Puerto Rico  ( مجمع‌الجزایری است در شمال شرقی منطقه کارائیب) را به بندر Rio Haina در جمهوری دومینیکن متصل می کند، راه اندازی کرده است.

*خط کشتیرانی CMA CGM فرانسه یک خط سرویس دهی هفتگی را که غرب ایتالیا ، جزیره Sicily در دریای مدیترانه و لیبی را به بندر  Marsaxlokk در مالتا متصل می کند، راه اندازی کرده است.

* خط کشتیرانی مرسک دانمارک  خط سرویس دهی آسیا جنوب شرقی-  شبه جزیره شاخ آفریقا در شرق قاره‌ی آفریقا خود را با آلترنتیوهای جدید شامل یک خط سرویس دهی فیدری دریای سرخ موسوم به Blue Nile Express جایگزین خواهد کرد. این آلترناتیو جدید بندر جبل علی دبی و بندرسلاله عمان را با خطوط سرویس دهی شرق دور-خاورمیانه متصل خواهد کرد.

* کشتیرانی کاسکوی چین کشتی کانتینری COSCO SHIPPING VIRGON پنجمین شناور از مجموعه 17 فروند شناور مگامکس را تحویل گرفت. این شناورها ظرفیت عددی از 19 هزار و 273 TEU الی 21 هزار و 237 TEU را پوشش می دهد. افزون بر این کشتیرانی کاسکو کشتی کانتینری COSCO SHIPPING PEONY نخستین شناور از مجموعه هشت فروند کشتی با ظرفیت 13 هزار و 800TEU را دریافت کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار