۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹

حلقه گذاری پرندگان جوجه آور در جزایر خورموسی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: نخستین مرحله حلقه گذاری پرندگان جوجه آور در جزایر خورموسی در محدوده آبهای شمال غرب خلیج فارس انجام شد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۰۹۰۴

احمدرضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگارمانا افزود:در نخستین مرحله حلقه گذاری پرندگان ، بیش از ۲۰۰ قطعه پرستوی دریایی در جزیره قبر ناخدا و نزدیک به  ۱۰۰ قطعه کفچه نوک نیز در جزیره دارا حلقه گذاری شد.

وی هدف از این برنامه را مطالعه مسیر مهاجرت پرندگان از زیستگاه به نقاط دیگر جهان بیان کرد و افزود: حلقه گذاری یکی از مهمترین روشهای مطالعه برای تعیین مسیر مهاجرت پرندگان است.

لاهیجان زاده ادامه داد: خوشبختانه جزایر خورموسی یکی از مهمترین زیستگاه ها به لحاظ زادآوری برخی گونه های جانوری و گیاهی بوده و گونه‌هایی مثل اگرت ساحلی، پرستوی دریایی، سلیم خرچنگ خوار و بسیاری دیگر از گونه‌های آبزی و کنار آبزی است.

وی ادامه داد: پتانسیل منطقه به لحاظ اکوسیستمی و اکولوژیکی و تامین غذا واهمیت باعث شده تا هر ساله شاهد جوجه‌آوری 100 هزار قطعه از انواع پرندگان در این منطقه باشیم و حتی به لحاظ حضور سلیم خرچنگ خوار در منطقه و خاورمیانه نیز از زیستگاه های منحصر به فرد بوده که نظیر آن وجود ندارد.

خورموسی كانال طويل و عميقی است كه از خليج فارس منشعب شده  و در ساحل شمالی  خليج فارس و جنوب استان خوزستان واقع شده و عرض دهانه آن ۳۷ تا۴۰ كيلومتر،  طول آن از دهانه تا بندر امام خميني ۹۰ كيلومتر، فاصله آن  تا بندر ماهشهر ۱۲۰ كيلومتر و عمق  آن ۲۰ تا ۵۰ متر است.

این خور طبیعی به دليل ويژگي های خاص زیست محیطی خود موقعيت ویژه ای دارد و  زيستگاه بسياری از پرندگان نادر از جمله گيلانشاه خالدار و مكان تخم ريزي بسياري از ماهيان خليج فارس،  بخصوص ميگو است. ساحل و آب های اطراف خورموسی به دلیل اكتشاف و استخراج نفت و تردد نفتكش ها، رفت و آمد كشتي ها و منابع و صنايع مستقر در خشكی ، عموما" آلوده هستند.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار