۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
کلارکسونز نوشت:

آسمان ناآرام کشتیرانی در روزهای پایانی ماه می سال جاری

آسمان ناآرام کشتیرانی در روزهای پایانی ماه می سال جاری
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن تحلیل  بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را در آخرین هفته ماه می سال جاری میلادی ارائه داد.
کد خبر: ۸۰۸۸۲
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در گزارش روزهای پایانی ماه می سال جاری میلادی با گریزی بر بازار تانکر، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید نوشت: در روزهای گذشته  تمایل قوی بر بازار نفتکش‌های غول پیکر در مسیر‌های خاورمیانه- آسیا حاکم بود، به طوریکه نرخ کرایه حمل به ۵۰ WS رسید. اما با پیشروی هفته از تمایل بازار نیز کاسته شد به گونه‌ای که نرخ کرایه حمل در مسیر خلیج فارس- ژاپن در روزهای آخر ماه می بر روی ۴۸ WS فیکس شد. از سوی دیگر به دنبال  تقاضای کافی در دریای کارائیب نرخ کرایه حمل در مسیر دریای کارائیب- سنگاپور رشد چهار میلیون دلار هفتگی را به نمایش گذاشت.  ناگفته نماند به دنبال آغاز فعالیت نمایشگاه دریایی پاسادونیا (Posidonia) انتظار می رود شاهد شروع آرامی در روزهای جاری باشیم.
*نمایشگاه دریایی پاسادونیا (Posidonia) در شهر آتن کشور یونان برگزار می‌ شود. این نمایشگاه  رویدادی ثابت برای صنعت جهانی کشتیرانی است که که به صورت دوسالانه برگزار می‌شود. از آن به عنوان  بزرگترین گردهمایی در تقویم کشتیرانی یاد می شود. *
سوئزماکس
به دنبال بازار قوی‌تر تانکر‌های افراماکس، نرخ کرایه حمل تانکر‌های سوئزماکس در مدیترانه روند افزایشی را به نمایش گذاشته بود، اما طی روزهای گذشته بازار ساز مخالف زد، به طوریکه افت نرخ کرایه حمل تانکر‌های افراماکس و طولانی شدن صف افراماکس‌های آماده به بارگیری، بازار را به سمت سوئزماکس شیب نزولی کشاند. از سوی دیگر نرخ کرایه حمل هم چنین در آفریقای غربی افت هفتگی را تجربه کرد. در حالیکه در آسیا نرخ کرایه حمل روند نسبتا پایداری را به نمایش گذاشت.
افراماکس
بازار تانکر‌های افراماکس روزهای آرامی را در مدیترانه/دریای سیاه پشت سر گذاشت. دوباره پرشدن صف افراماکس‌های آماده به بارگیری این اجازه را به چارتر‌ها داد تا نرخ کرایه حمل را تا حدی سرکوب کنند. افزون بر این بازار در دریای شمال/حوزه بالتیک به طور جدی دست به کار نشد و در نتیجه نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگلستان با رسیدن به ۱۰۵ WS روند نزولی هفته به هفته را نشان داد.
 
تحلیل کلارکسونز//
تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز
غرب سوئز: طی روزهای گذشته بازار تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز هفته خیلی شلوغ و پررونقی را پشت سرگذاشت، اگرچه این عمدتا به معنای افزایش نرخ کرایه حمل نبود. در بازار تانکر MR و به دنبال پیشی گیری ظرفیت تناژ موجود از تقاضا، نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگلستان- آمریکا با رسیدن به ۱۱۷.۵ WS افت شدید هفته به هفته را نشان داد.
شرق سوئز:  طی روزهای گذشته بازار تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز در عمل فعال نبود و نرخ کرایه حمل به طور کلی شیب نزولی را پیمود. اگر چه مقیاس کامل افت نرخ کرایه حمل را در روزهای جاری  رصد کرد.
تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف
طی روزهای پایانی ماه می به دنبال افزایش فعالیت و نبود ظرفیت تناژ، بازار هندی در دریای شمال قوی باقی ماند. نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگلستان با رسیدن به ۱۷۰ WS رشد هفتگی را به نمایش گذاشت.در بازار سیاه/ مدیترانه، بازار روند نزولی را طی کرد، به طوریکه از یک سو نبود محمولات در دریای سیاه و از سوی دیگر صف طولانی شناورها  سبب افت نرخ کرایه حمل شد.
 
تحلیل کلارکسونز//
فله بر‌ها
در روزهای پایانی ماه می همانطور که از یک سو به طول صف کیپ سایزهای آماده به بارگیری همچنان افزوده می شد و  از طرف دیگر تعدادی از تعطیلات عمومی سبب سکون فعالیت بازار شد، بازار فله بر کیپ سایز شیب نزولی را به نمایش گذاشت. با این وجود،  فعالیت بازار به طور چشم گیری افزایش یافت و نرخ کرایه حمل در روز جمعه گذشته شیب صعودی را نشان داد.
در مجموع نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز با رسیدن به ۱۱ هزار و ۳۵۸ دلار در روز روند افزایشی ۲۷ درصد هفته به هفته را نشان داد. در مجموع نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز با رسیدن به ۱۱ هزار و ۳۵۸ دلار در روز روند افزایشی ۲۷ درصد را نشان داد.
پاناماکس
در حوزه آتلانتیک، پس از اینکه نرخ کرایه حمل در ابتدای هفته شیب نزولی به خود گرفت، اما جریان ناگهانی از فعالیت و تقاضا  در مسیر‌هایی از ساحل شرقی آمریکای جنوبی سبب بهبود نرخ کرایه حمل شد.
هندی
طی هفته گذشته تعطیلات عمومی در تعدادی از کشور‌ها سبب افت فعالیت در منطقه پاسیفیک شد، از این رو نرخ کرایه حمل فله بر سوپراماکس افت جزئی هفته به هفته را تجربه کرد. نرخ کرایه حمل در حوزه آتلانتیک دو کفه ترازو را به نمایش گذاشت، به طوریکه در مسیر‌هایی از اروپا روند پایدار را به همراه داشت، اما در مسیر‌هایی از خلیج آمریکا روند افزایشی را طی کرد.

تحلیل کلارکسونز//
بازار کانتینری
تقاضای قوی برای جذب تناژ به ویژه از سوی خطوط کشتیرای مستقر در آسیا و استمرار انجام طرح‌های در نظر گرفته شده در چندین ماه اخیر علیرغم وجود نگرانی‌هایی پیرامون نرخ کرایه حمل در برخی از خطوط تجاری سبب شد بازار چارتر زمانی کشتی کانتینری در ماه می‌سال جاری میلادی شلوغ باقی ماند. ناگفته نماند بازار کشتی‌های قدیمی پاناماکس هم قوی باقی ماند، چرا که این شناور‌ها جایگزین کشتی‌های کانتینری فیدری با ظرفیت ۱۷۰۰ الی ۳۰۰۰ TEU در جایی که حجم اجازه می‌داد، شدند. فاندمنتال‌ها پیش بینی تقاضای بیشتر برای جذب تناژ در ماه‌های پیش رو را دارند، هرچند برای اینکه تقاضای تناژ شیب صعودی را طی کند، نیاز به بازگشت برخی از خطوط نسبتا آرام‌تر به بازار چارتری است.
 
تحلیل کلارکسونز//

بازار سفارش ساخت
در بخش تانکر شرکت مدیریت سرمایه گذاری و سرویس دهی مالی Guggenheim Capital مستقر در شیکاگوی آمریکا سفارش ساخت دو فروند نفتکش غول پیکر با ظرفیت ۳۰۰ هزار DWT را به دفتر سفارش خود در کشتی‌سازی دووی کره جنوبی DSME اضافه کرد. شناور‌ها قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ تحویل داده شوند.
شرکت کشتیرانی AET Tanker مالزیایی سفارش ساخت چهار فروند تانکر سوئزماکس shuttle با ظرفیت ۱۵۲ هزار و ۷۰۰DWT را به کشتی سازی صنایع سنگین سامسونگ کره جنوبی داد. زمان تحویل این شناور‌ها سال ۲۰۲۰ اعلام شده است. افزون بر این تانکر‌های سوئزماکس DP۲ shuttle سفارش داده شدند، بعد از تحویل تحت چارتر بلند مدت شرکت نفت Petrobras برزیل قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر کشتی سازی yard Zvezda روسیه توانست سفارش ساخت یک فروند تانکر Arc۶ shuttle با ظرفیت ۶۹ هزار DWT به همراه یک فروند انتخابی دیگر را از Rosnefteflot هموطن دریافت کند. شناور قرار است در سال ۲۰۲۱ تحویل داده شود.
در بخش کشتی‌های حمل گاز، کشتی سازی صنایع سنگین سامسونگ کره جنوبی سفارش ساخت یک فروند حمل کننده ال ان جی با ظرفیت ۱۸۰ هزار cu.m را دریافت کرد. زمان تحویل شناور‌ها سه ماه سوم سال ۲۰۲۰ اعلام شده است. بعد از تحویل، شناور مذکور تحت چارتر شرکت انرژی چند ملیتی مستقر در بریتانیا Centrica درخواهد آمد.
تحلیل کلارکسونز//
بازار اوراق
بازار اوراق طی روزهای گذشته شاهد یک توقف در فعالیت‌های خود بود. چراکه از یک سو  به دلیل ماه رمضان، یارد‌های اوراق شبه جزیره هند اشتهای خیلی کمی برای کسب تناژاز خود نشان می‌دهند. از طرف دیگر بخشی اعظمی از صنعت کشتیرانی در حال آماده شدن برای حضور در نمایشگاه دریایی پاسادونیا ((Posidonia است، از این رو ظرفیت تناژ جدید بسیار کمی روانه بازار اوراق شد و تنها تعدادی مذاکره خصوص رخ داد.
 
تحلیل کلارکسونز//
بازار فله
تعرفه‌های آمریکا بر واردات فولاد (۲۵ درصد) و آلومینویم (ده درصد) از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک به اجرا درآمده است. واردات دریابرد فولاد آمریکا به ۳۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ میلادی رسید، از این رقم پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تن (۱۷ درصد) و یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن (شش درصد) به ترتیب از اتحادیه اروپا و مکزیک وارد شد.
اتحادیه اروپا و مکزیک در پاسخ تعرفه‌هایی را بر واردات مجموعه‌ای از کالا‌های آمریکا اعلام کرده‌اند. در حالیکه انتظار میرود تاثیر آن بر تجارت فله خشک محدود باشد، تعرفه‌های تلافی جویانه ۲۵ درصد بر واردات اتحادیه اروپا از فولاد آمریکا  (۰.۲ میلیون تن در سال میلادی ۲۰۱۷) و ذرت (۰.۹ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ میلادی) می‌تواند سبب برخی اختلال‌ها در جریانات تجاری شود. جزئیات اقدام تلافی جویانه مکزیک منتشر نشده است، اما انتظار می رود واردات فولاد از آمریکا را شامل شود.
 
تحلیل کلارکسونز//
ارسال نظرات
آخرین اخبار