۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰

بدون لایروبی کارون کشتی ها قادر به تردد نیستند

بدون لایروبی کارون کشتی ها قادر به تردد نیستند
استاندار خوزستان گفت: بدون لایروبی کارون، کشتی ها قادر به تردد در این رودخانه نیستند.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۰۸۷۷

دکترغلامرضا شریعتی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به ضرورت لایروبی رودخانه کارون در مسیر اهواز تا خرمشهر افزود: به تازگی یک تیم هلندی از وضعیت کارون بازدید کرد و قرار است پس از ارائه طرح و برآورد هزینه اقدام به لایروبی این مسیر کنیم تا شاهد رونق گردشگری و تردد کشتی ها باشیم.  

نماینده عالی دولت در خوزستان بیان کرد: هم اکنون لایروبی کارون از اولویت های وزارت نیرو نیست و از سوی دیگر تجهیزاتی که برای لایروبی کارون موجود است، بسیار فرسوده بوده و لازم است از دستگاه های جدید استفاده شود.

وی ادامه داد: لایروبی رودخانه کارون در مسیر اهواز به خرمشهر و آبادان بسیار مهم است زیرا کشتی های سنگین یک هزار تنی تا منطقه دارخوین قابل تردد در رودخانه هستند اما به علت لایروبی نشدن ادامه مسیر امکان عبور آنها وجود ندارد.

دکتر شریعتی در ادامه لایروبی کارون را در توسعه صنعت گردشگری راهگشا توصیف کرد و افزود: رسوب گذاری از مشکلات اساسی رودخانه کارون است که با اجرای کامل عملیات لایروبی این مشکل برطرف می شود.

وی لایروبی کارون را از مطالبات مردم خوزستان بیان کرد و افزود: هم اکنون بخش هایی از کارون در محدوده اهواز و خرمشهر در حال لایروبی است.

رودخانه کارون تا دهه 40 قابلیت کشتیرانی داشت و کشتی های حامل بار می توانستند تا اهواز ادامه مسیر دهند ولی بتدریج با تشدید برخی عوامل زیست محیطی ، کاهش آورد و رسوب گذاری و کاهش عمق ، قابلیت کشتیرانی در رودخانه کارون از بین رفت.

کارون به عنوان بزرگترین رودخانه دائمی و پرآب ایران پس از عبور از مناطق مرکزی خوزستان و بهره مندی بیش از دو میلیون نفر از آب آن ، در خرمشهر به اروندرود ملحق می شود و سپس راهی خلیج فارس می شود.

افزایش شوری ، کاهش عمق ، ورود انواع فاضلاب به رودخانه ، کاهش دبی و انتقال آب به فلات مرزی ایران از چالش های مهم رودخانه کارون محسوب می شود.   

دوستداران محیط زیست بارها در اعتراض به انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران زنجیره انسانی در سواحل کارون تشکیل دادند.

برچسب ها: کارون لایروبی
ارسال نظرات
آخرین اخبار