۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران:

سازمان های بالادستی برای نجات منابع آبزیان اقدام کنند

سازمان های بالادستی برای نجات منابع آبزیان اقدام کنند
دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران گفت: انتظار داریم مراجع بالا دستی به ماجرای کشتی های صیادی چینی در دریای عمان ورود کنند.
کد خبر: ۸۰۸۴۶
علی شریفی در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه کشتی های صیادی چینی با تجهیزات صنعتی و در فقدان نظارت کافی منابع طبیعی و آبزیان کشور را جارو می کنند وبا خود می برند خاطر نشان کرد: بارها تلاش کرده ایم سازمان شیلات کشور و سازمان بنادر و دریانوردی را نسبت به صدمات فعالیت این شناورها در آب های کشور آگاه کنیم اما متاسفانه در این دو سازمان گوش شنوایی نیست و اکنون وقت آن رسیده مراجع بالادستی مانند وزارت جهاد کشاورزی، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از اتلاف منابع دریایی کشور از سوی شناورهای صیادی چینی به این ماجرا ورود کنند و اقدام عاجل به عمل بیاورند.
وی با تاکید بر اینکه دو سازمان بنادر و دریانوردی و شیلات صرف پرداختن به ظواهر قانونی نسبت به اعطای مجوز به ده ها فروند شناور صیادی چینی اقدام کرده اند، افزود: این شناورها به ظاهر تحت مالکیت نفرات ایرانی قرار دارند و با مجوز سازمان بنادر با پرچم ایران فعالیت می کنند اما طبق مدارک موجود این انتقال مالکیت صوری است و همچنان مالکان واقعی چینی ها هستند.
شریفی ادامه داد: طبق قرارداد این کشتی ها با سازمان شیلات قرار بود حداقل 20 درصد از پرسنل این کشتی ها ایرانی باشند و به آرامی مالکیت آنها به ایرانی ها منتقل شود اما در عمل این اتفاق رخ نداده است.
به گفته دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران، پلیس مهاجرت کشور بر اساس ویزاهای صادره می تواند تایید کند که تمامی پرسنل این کشتی ها چینی هستند.
وی با بیان اینکه سازمان شیلات ادعا می کند که این شناورها تنها برای صید آبزیان حرام گوشت مانند فانوس ماهی ها، میکتوفیده ها و... مجوز دارند، تصریح کرد: متاسفانه در عمل شاهد هستیم که کشتی های چینی با تجهیزات صنعتی که دارند هر آنچه می خواهند صید می کنند به گونه ای که ضمن ضربه زدن به منابع طبیعی کشور با کاهش منابع آبزیان زمینه بیکاری صیادان ایرانی را فراهم کرده اند.
این فعال حوزه دریایی کشور در ادامه این ادعای سازمان شیلات که محموله صید کشتی های چینی از طریق گمرک کشور به این کشور صادر می شود را رد کرد و در این باره گفت: طبق شواهد موجود این کشتی ها در همان دریا صید خود را به کشتی های مادر انتقال می دهند که نشانه دیگری از عدم نظارت دستگاه های ذیربط بر فعالیت این شناورها در آبهای کشور است.
شریفی شرایط کشتی های چینی را نیز غیر استاندارد اعلام کرد و افزود: جای تعجب دارد که با توجه به کهنگی و شرایط نامناسب این کشتی ها که کاملا واضح است، چطور سازمان بنادر و دریانوردی گواهینامه برای آنها صادر کرده و اجازه نصب پرچم ایران را داده است.
وی در پایان اظهارات خود با اشاره به وضعیت بسیار بد صیادان داخلی و بیکاری اکثر آنها تصریح کرد: در سال حمایت از تولید ایرانی انتظار داریم که نهادهای نظارتی و بالادستی نسبت به فروش منابع طبیعی کشور به خارجی ها آن هم در فقدان نظارت سازمان های ذیربط اقدام عاجل صورت دهند.  
ارسال نظرات
آخرین اخبار