۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵

پروژه مدیریت جامع مرجان های خلیج فارس در حال اجرا است

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از پروژه در حال اجرای تهيه معيارها و راهكارهاي حفاظتی و مديريت جامع آبسنگ هاي مرجاني جزاير تنب بزرگ وكوچك، ابوموسي و سيري از طريق شناسايي گونه ای، بررسي وضعيت سلامت و تهيه نقشه پراكنش آنها خبر داد.
کد خبر: ۸۰۸۳۸

پروین فرشچی در گفتگو با خبرنگار مانا از اقدامات موثر سازمان حفاظت محیط زیست در راستای حفاظت از موجودات دریایی و نیز تهیه بانک اطلاعاتی تلفات پستانداران  و لاک پشت های دریایی سخن گفت.

وی افزود: تكميل داده هاي آماري دريايي در سيستم فرابر به ویژه در خصوص لاک پشت های دریایی که در مرحله آزمایشی در  حال بارگذاری نهایی از سوی استان های جنوبی است از دیگر اقدامات مهم سازمان حفاظت محیط زیست در معاونت دریایی محسوب می شود.

وی با اشاره به برگزاري جلسات كميته پژوهشي، تاييد و نظارت بر اجراي پروژه ها از بررسي پراکنش و فراواني سيست های گونه های مختلف جلبکي در رسوبات دریای عمان خبر داد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین به پروژه تهيه معيارها و راهكارهاي حفاظتی و مديريت جامع آبسنگ هاي مرجاني جزاير تنب بزرگ وكوچك، ابوموسي و سيري از طريق شناسايي گونه ای ، بررسي وضعيت سلامت و تهيه نقشه پراكنش آنها اشاره کرد و بیان داشت: این پروژه محیط زیست دریایی هم اکنون در حال اجرایی شدن است.

فرشچی، تعيين علل و اثرات افزايش توتياي دريايي در آبسنگ هاي مرجاني جزاير خارك و خاركو و راهكارهاي مقابله با آن را از دیگر پروژه های مهم زیست محیطی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: هم اکنون این پروژه مراحل نهایی خود را طی می کند.

معاون محیط یزست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به لاک پشت های خلیج فارس اشاره کرد و گفت: پنج گونه لاک پشت در خلیج فارس وجود دارد که تخم گذاری سه گونه منقار عقابی، سبز و زیتون در سواحل ایران در خلیج فارس گزارش شده است.

وی افرود: سال گذشته برای اولین بار 150 بچه لاک پشت را در استان بوشهر تگ گذاری کردیم که ادامه این پروژه و ایجاد سایت حفاظتی از تخم های لاک پشت ها در سواحل استان بوشهر،  از برنامه های معاونت دریایی سازمان محیط زیست است

ایجاد یگان حفاظت محیط زیست دریایی در هفت استان ساحلی کشور

وی گفت: همچنین ایجاد یگان حفاظت محیط زیست دریایی در هفت استان ساحلی و تامین تحهیزات تخصصی از دیگر برنامه های سارمان محیط زیست است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به وضعیت پستانداران دریایی گفت: فوک خزری تنها پستاندار دریای خزر است اما در خلیج فارس و دریای عمان 14 خانواده با 16 گونه از راسته آب بازان ثبت شده است.

به گفته وی، پایش مرگ و میر فوک خزری و تمام پستانداران دریای جنوب کشور در دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان صورت می‌گیرد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد:  همچنین درمان و رهاسازی فک‌های آسیب دیده نیز در دستور کار معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

فرشچی در خاتمه تدوین و اجرای برنامه اقدام حفاظت از پستانداران دریایی، پایش میدانی پستانداران دریایی و شناسایی کریدورهای مهاجرتی و زیستگاه‌های آنها را از جمله مهمترین برنامه‌های معاونت محیط زیست دریایی در راستای حفاظت از پستانداران دریایی عنوان کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار