۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
عنوان "بزرگترین تولیدکننده آبزیان کشور" به مازندران اختصاص یافت

تولید 500 کیلو خاویار پرورشی در مازندران

شیلات مازندران با سه هزار و 400 مرکز آبزی پروری و تولید 75 هزار تن انواع آبزیان، عنوان بزرگترین تولید کننده ماهیان پرورشی کشور را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۸۰۸۳۵

مدیر کل اداره شیلات استان مازندران در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: توسعه پایدار و متوازن آبزی پروری،صید و صیادی مسئولانه ، توسعه بازار و صنایع شیلاتی، حفظ و حراست از ذخایر آبزیان دریا و بازسازی ذخایر آبزیان مهمترین مواردی است که در راستای توسعه صنعت شیلات در دستور کار اداره کل شیلات استان مازندران قرار گرفته است.

ولی الله محمد زاده ادامه داد: در سال گذشته سه هزار و 400 مرکز آبزی پروری در استان با ایجاد اشتغال مستقیم برای شش هزار و 500 نفر،حدود 75 هزار تن انواع آبزیان را تولید و روانه بازار مصرف داخلی و بخشی را نیز به بازارهای خارجی صادر کرد.

به گفته این مقام مسئول در استان مازندران، این میزان تولید در بخش آبزی پروری استان مازندران، معادل 18 درصد تولید آبزیان پرورشی کشور است . 

وی ارزش اقتصادی تولیدات آبزی پروری مازندران را در سال گذشته 680 میلیارد تومان اعلام کرد و بیان داشت: این امر در نتیجه اعطای تسهیلات به آبزی پروران استان با همکاری اعضای میز خدمت مشترک است.  

وی اذعان داشت: تامین به موقع تسهیلات موردنیاز بهره برداران شیلاتی می تواند زمینه را برای تولید بیشتر و نیز ایجاد اشتغال و درآمد در مناطق روستایی که اغلب پروژه های شیلاتی در آن فعالیت می کنند را  فراهم  کند که این امر نشان از تحقق اهداف نظام در حمایت از تولیدات داخلی است.

محمد زاده در ادامه گفته های خود، ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری در استان را به ویژه در بخش پرورش ماهیان خاویاری بالا دانست و گفت: توسعه متوازن آبزی پروری یکی ازماموریت های اصلی شیلات است.

وی اذعان داشت: درسال گذشته 16 مزرعه پرورش ماهی خاویاری فعال در استان به تولید  هزار و 800  تن گوشت و هزار و 500 کیلوگرم خاویار پرورشی پرداختند.

این مقام مسئول در استان مازندران با اشاره به اینکه هم اکنون 10 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در استان مازندران درحال ساخت است، تاکید کرد: این مزارع با همکاری بانک سینا ساخته می شوند.

به گفته محمد زاده،  سال گذشته استان مازندران، تولید 70 درصد گوشت و 62 درصد خاویار پرورشی کشور را در اختیار داشته است.

وی با اشاره به ایجاد مراکز پرورش ماهیان خاویاری در روستاهای استان مازندران، اعلام کرد: جلوگیری از مهاجرت روستاییان ، افزایش درآمد روستاییان و کاهش هزینه زندگی در روستاها از جمله اهداف و برنامه های دولت برای اعطای تسهیلات به مناطق روستایی و محروم است.

مدیر کل اداره شیلات استان مازندران، خاطرنشان ساخت: درهمین راستا امسال بیش از 500 میلیارد تومان باکارمزد شش درصد برای مناطق روستایی استان مازندران درنظرگرفته شد که امیدواریم این امر با عملیاتی شدن طرح های اشتغالزا و افزایش درآمد روستاﺋیان در جلوگیری ازمهاجرت به شهرها نقش موثری داشته باشد.

وی در ادامه حفظ و حراست از ذخایر آبزیان دریا را یکی دیگر از ماموریت های اصلی شیلات مازندان عنوان کرد و بیان داشت: در همین زمینه تلاش های خوبی از سوی یگان حفاظت شیلات استان صورت می گیرد که زمینه را برای امنیت صیادان تعاونی های صیادی فراهم  می کند.

محمدزاده تاکید کرد:  توسعه پایدار صید و صیادی در دریا، مرهون تلاش های یگان حفاظت شیلات در مقابله با صیادان غیرمجاز است.

وی نقش یگان را در حفظ امنیت صید و صیادی و همچنین سرمایه گذاری های شیلاتی از جمله طرح پرورش ماهی در قفس بسیارمهم و سازنده دانست و افزود: یگان حفاظت منابع باید از طریق تعاملات بیشتر با نهادهای مختلف قضایی و امنیتی اعم از دریابانی و  نیروی انتظامی عملیات خود در مبارزه با صیدهای غیرمجاز را درسال جاری توسعه دهد.

برچسب ها: خاویار مازندران
ارسال نظرات
آخرین اخبار