۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸
دیدگاه تحلیلگران موسسات برتر برای آینده VLCC:

شرط نجات VLCC اوراق بیشتر و سفارش ساخت کمتر است

شرط نجات VLCC اوراق بیشتر و سفارش ساخت کمتر است
بازار نفت خام در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری، از میزان درآمد شناور‌ها رنج می‌برد و کاهش تقاضا و مازاد ظرفیت در این بخش، نوای بازار را درهم ریخته است. 
کد خبر: ۸۰۸۳۰
به گزارش گروه بین الملل مانا، وضعیت نابسامان بازار کشتیرانی به ویژه در بخش تانکر سوالاتی را در ذهن کارشناسان به وجود آورده و گویی زمینه‌های اختلال‌های جدی در عملکرد شناور‌های VLCC که بزرگترین شناور‌های حمل نفت خام هستند، ایجاد شده و عمر فعالیت آن‌ها را به پایان می‌رساند! در این گزارش به آینده و پیش بینی‌های کارشناسانه شناور‌های VLCC برای نیمه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی به عنوان نقطه تغییر پرداخته می‌شود.
بر اساس گزارش شرکت کارگزاری Allied  شناور‌های VLCC در سال جاری میلادی و تاکنون روزانه زیان دو هزار و ۱۰۰ دلاری را متحمل شدند و میزان درآمد برای بازار و به ویژه شناورداران به هیچ وجه خوشایند نبود. علی رغم رکورد در بخش اوراق، حجمه گسترده ای از سفارش‌ها نیز در یارد‌های کشتی سازی ثبت شده است.
گزارش هفتگی Allied هشدار داد: سفری طولانی و پر زحمت در انتظار بهبود بازار تانکر بر حسب میزان درآمد است.
گزارش دیگری که در ابتدای ماه جاری و از سوی بیمکو منتشر شد، نشان می‌دهد درآمد فوری شناور‌های VLCC در رکوردی جدید و طی چهار ماه نخست سال جاری میلادی به پایین‌ترین سطح خود یعنی شش هزار دلار در روز رسیده است.
در همین راستا، پیتر سند، تحلیلگر ارشد حمل و نقل و کشتیرانی در بیمکو گفت: درآمد‌های تاریخی VLCC در بازه زمانی طولانی مدت و برای نخستین بار در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی به پایین‌ترین سطح رسیده است. 
در بخش دیگری از گزارش حاضر، رئیس تحقیقات تانکر در شرکت مشاوره‌ای Poten&Partners بر این باور است که بازار VLCC در حال حاضر روز‌های پایانی خود را سپری می‌کند و پاسخ به این سوال که روند حاضر تا چه زمانی ادامه خواهد یافت، وابسته به عوامل فصلی و دوره‌ای است. 
وی ضمن اشاره به عوامل فصلی گفت: به نظر می‌رسد عوامل فصلی، بازار VLCC را در اکتبر و نوامبر همزمان با افزایش تقاضا در زمستان با جهش ناگهانی مواجه سازد. پیش از زمان مذکور احتمال بهبود بازار با توجه به مازاد ظرفیت حاکم در بخش تانکر و کاهش ظرفیت تولید از سوی اوپک بسیار ضعیف است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، به منظور بهبود چرخه بازار، شناورداران به میزان تقاضای بیشتری بر حسب تن مایل و رشد ضعیف‌تر عرضه نیاز دارند که تاکنون و در سال جاری میلادی شاهد هیچ کدام نبوده‌ایم. 
تقاضای تانکر روبه رشد اعلام شده، اما هنوز سرعت آن با میزان عرضه برابری نمی‌کند. تحویل شناور‌های نوساز VLCC در سال جاری و آتی میلادی بالاست و به ابزاری جهت ایجاد تعادل در میزان تقاضا برای بهبود بازار نیاز داریم. تعادل در تقاضا تنها در صورتی امکان پذیر است که روند اوراق به طور مستمر ادامه باشد و ضمن آنکه سفارش شناور‌های جدید کاهش می‌یابد میزان تولید نفت اوپک نیز تا نیمه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی افزایش یابد.
رئیس تحقیقات تانکر در شرکت مشاوره‌ای Poten&Partners در خصوص مسائل ژئوپالتیکی هشدار داد و گفت: عوامل ژئوپالتیک بسیار خطرساز هستند. در صورتیکه تنش‌ها در خاورمیانه افزایش یابد، قیمت‌های نفت روندی صعودی را در پیش خواهد گرفت که طبیعتا تاثیر منفی بر رشد اقتصاد و تقاضای نفت دارد و به دنبال آن افزایش در بازار تانکر بدون شک به تاخیر می‌افتد.
در حال حاضر سفارش ساخت ۱۰۸ فروند شناور VLCC در سطح جهان ثبت شده است که بر حسب ظرفیت ۱۵ درصد ناوگان را به خود اختصاص می‌دهد. ۴۰ فروند از شناور‌های مذکور در سال جاری میلادی تحویل مالکان آن داده خواهد شد. در همین زمان، میزان اوراق شناور‌های VLCC در مقایسه با گذشته افزایش ۲۰ درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که هنوز حدود ۲۰ فروند از شناور‌ها روانه یارد اوراق نشده‌اند و در مقایسه با ۱۰ و دو فروند شناوری که به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ میلادی اوراق شدند، افزایش قابل توجهی داشته است.
موسسه Gibson نیز در ادامه گزارش‌ها و ضمن اشاره به بهبود احتمالی در بازار شناور‌های VLCC گفت: چشم انداز بازار فوری در بازه زمانی کوتاه مدت بسیار ضعیف است و تنها در صورتی می‌توان به آینده امیدوار بود که تناژ بیشتری روانه یارد‌های اوراق شود. 
در گزارشی دیگر، تحلیلگر ارشد کشتیرانی در بخش تانکر Drewry ضمن اشاره به امید بخش بودن چشم انداز نفت خام گفت: باید میزان اوراق برای برقراری تعادل بین بازار عرضه و تقاضا افزایش یابد. 
وی افزود: افت شدید در میزان درآمد شناور‌های VLCC در سال جاری و ثبات قیمت اوراق توجه شناورداران به در سه ماه نخست سال جاری میلادی به سوی یارد‌ها معطوف کرد. همچنین با توجه به قوانین مصوب سازمان بین المللی دریانوردی مبنی بر لازم الاجرا شدن سیستم آب توازن و سوخت کم سولفور میزان فعالیت اوراق افزایش چشمگیری را ترجمه خواهد کرد. افزون بر آن، بازار شاهد افزایش صادرات در سفر‌های طولانی از آمریکا به آسیا خواهد بود که به دنبال آن نرخ حمل و نقل با شناور‌های VLCC در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی با رشد همراه می‌شود.
تحلیلگر فعال VesselsValue نیز در این باره گفت: بازار شاهد عدم تغییرپذیری است به گونه‌ای که تعداد شناور‌ها در مناطق اصلی بارگیری بیشتر از میزان لازم است. انتظار داریم، اوراق در سال جاری میلادی افزایش یابد چراکه محدودیت سن شناور‌ها از سوی برخی چارتر‌های چینی مورد توجه قرار گفته است. 
این گزارش در پایان ضمن اشاره به وضعیت بازار در نیمه سال ۲۰۱۹ میلادی نوشت:به نظر می‌رسد نیمه دوم سال جاری میلادی زمانی برای اعمال اصل‌های اساسی و ایجاد بهبودی پایدار برای بخش تانکر به ویزه شناور‌های VLCC باشد.
برچسب ها: vlcc ارواق شناور
ارسال نظرات
آخرین اخبار