۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳

بازار تانکر و فله در دو کفه ترازو

بازار تانکر و فله در دو کفه ترازو
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را مورد بررسی و موشکافی قرار داد.
کد خبر: ۸۰۸۲۷
به گزارش گروه بین الملل ماناگروه تحقیقی کلارکسونز لندن در گزارش جدید خود با گریزی بر بازار تانکر، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید نوشت: مالکان نفتکش‌های غول پیکر هفته خوبی را پشت سرگذاشتند، چرا که تقاضای بالا اجازه نداد بازار به سمت سردی بگراید. بازار‌های آفریقای غربی و خلیج آمریکا به طور ویژه‌ای شلوغ و پررونق بود، افزون بر این جریان پایدار کارگو از خاورمیانه سبب افزایش نرخ کرایه حمل شد.

سوئزماکس
طی هفته گذشته بازار تانکر‌های سوئزماکس جان تازه ای به خود گرفت، نرخ کرایه حمل قوی تانکر‌های افراماکس در مدیترانه منجر به این شد که مالکان سوئزماکس محمولات افراماکس در منطقه را با هدف کسب درآمد بالاتر بردارند. تمایل مثبت بازار تاثیر متقابلی در آفریقای غربی نیز داشت، به طوریکه نرخ کرایه حمل روند افزایشی را در پیش گرفت. از سوی دیگر نرخ کرایه حمل در مدیترانه به طور کلی روند یکنواختی را نشان داد.

افراماکس
بازار تانکر‌های افراماکس در منطقه مدیترانه/دریای سیاه هفته پر شور و تب و تابی را سپری کرد، جائیکه جریان پایدار تقاضای کارگو تازه سبب افزایش چشمگیر نرخ کرایه شد. در مسیر‌هایی از سراسر مدیترانه نرخ کرایه حمل به ۱۶۵ WS افزایش یافت. افزون بر این، در منطقه دریای شمال/ بالتیک نیز بازار شلوغ و پررونق گزارش شد، البته ناگفته نماند بازار در منطقه مذکور به اندازه بازار در مدیترانه محکم و قوی نبود.
 
تحلیل کلارکسونز//

تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز
غرب سوئز: در بازار تانکر MR، افزایش تقاضای کارگوی تازه منجر به رشد نرخ کرایه حمل از ۱۲۰ WS به ۱۵۰WS در مسیر قاره انگلستان- ساحل آمریکا شد. افزون براین، بازار تانکر LR۱ شاهد میزان بالایی فعالیت بود، اگرچه به حدی کافی نبود که بتواند از طول صف  شناور‌های آماده به بارگیری بکاهد، ناگفته نماند، ظرفیت مازاد تناژ به عنوان سدی در مسیر افزایش نرخ کرایه حمل عمل  کرد. 
شرق سوئز: طی هفته گذشته بازار تانکر‌های LR۲ خوب ظاهر شد و نرخ کرایه حمل در مسیرهای به سمت غرب  شیب صعودی را به نمایش گذاشت. 

تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف
طی هفته گذشته صف کوتاه تانکر‌های حمل مشتقات نفتی کثیف آماده به بارگیری در دریای کارائیب منجر به حمایت بازار در اروپا و افزایش جزئی نرخ کرایه در این منطقه شد، در حالیکه  بازار سطح فعالیت ملایم و معتدلی را نشان داد.
تحلیل کلارکسونز//
کیپ سایز
بازار فله بر کیپ سایز افت بیشتری را طی هفته گذشته تجربه کرد، چرا که لیست کیپ سایز‌های آماده به بارگیری برای ماه ژوئن در برزیل در حال طولانی‌تر شدن است. نرخ کرایه حمل در مسیر Tubarao-Qingdao به ۱۶ دلار  برای هر تن تقلیل یافت. به طور کلی میانگین درآمد فله بر کیپ سایز با رسیدن به هشت هزار و ۹۳۴ دلار در روز افت ۳۰ درصد هفته به هفته را به نمایش گذاشت.
پاناماکس
طی هفته گذشته نرخ کرایه حمل در هر دو حوزه آتلانتیک و پاسیفیک روند نزولی را طی کرد و تمایل بازار رو به منفی گرایید. به دنبال کمبود کارگوی تازه در مناطق اصلی بارگیری به ویژه از استرالیا، نرخ کرایه حمل در پاسیفیک شیب نزولی به خود گرفت. از سوی دیگر در حوزه آتلانتیک، صف طولانی شناور‌های آماده به بارگیری سبب سرکوبی نرخ کرایه حمل شد، علیرغم اینکه در روز‌های پایانی هفته بازار شاهد افزایش جزئی تقاضای کارگو بود.
هندی
در حوزه آتلانتیک، نرخ کرایه حمل سوپراماکس روند نزولی هفتگی را به نمایش گذاشت که حکایت از سطح محدود تقاضای کارگوی تازه وهم چنین صف طولانی شناور‌های آماده به بارگیری در تعدادی از مناطق اصلی بارگیری داشت. از سوی دیگر در پاسیفیک، نرخ کرایه حمل به طور کلی روند یکنواخت و یا نزولی هفته به هفته را نشان داد.
تحلیل کلارکسونز//
 بازار کانتینری
بر طبق شاخص کرایه حمل کانتینری شانگ‌های SCFI، نرخ کرایه حمل کانتینری در مسیر‌های اروپای شمالی-آسیا و آسیا- مدیترانه به ترتیب با رسیدن به ۸۲۵ دلار برای هر TEU و ۸۴۸ دلار برای هر TEU روند  افزایشی ۴.۰ و ۶.۷ درصد را به نمایش گذاشت.
 نرخ کرایه حمل کانتینری در مسیر آسیا- ساحل غربی آمریکا با ایستادن بر روی یک هزار و ۲۸۳ دلار برای هر TEU در پایان هفته، روند نزولی ۱.۹ درصد هفتگی را به ثبت رساند. از سوی دیگر نرخ کرایه حمل کانتینری در مسیر ساحل شرقی آمریکا-آسیا با رسیدن به دو هزار و ۲۷۱ دلار برای هر TEU شیب نزولی دو درصد را به همراه داشت.
در ماه آوریل سال جاری میلادی کل جابه جایی کانتینری در بنادر شانگهای، سنگاپور و هنگ کنگ به هشت میلیون و ۱۰۰ هزار TEU رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد چهار درصد را نشان می‌دهد.
لازم به ذکر است: در چهار ماه نخست سال جاری میلادی کل جابه جایی کانتینری در بنادر مذکور با رسیدن به ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار TEU رشد ۶.۶ درصد را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت. علاوه براین  جابه جایی کانتینری در بندر بوسان کره جنوبی به یک میلیون و ۸۰۰ هزار TEU در ماه آوریل سال جاری میلادی رسید که نسبت به ماه آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی ریتم یکنواختی را به همراه داشت. ناگفته نماند، کل جابه جایی کانتینری در بندر بوسان در چهار ماه نخست سال جاری میلادی با رسیدن به شش میلیون و ۹۰۰ هزار TEU رشد ۳.۵ درصد را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.
تحلیل کلارکسونز//
سفارش ساخت
در بخش فله بر، کشتی سازی Taizhou Sanfu چین سفارش ساخت یک فروند فله بر آلتراماکس با ظرفیت ۶۴ هزار DWT به همراه یک فروند انتخابی دیگر را از شرکت Meghna Marine بنگلادش دریافت کرد. شناور‌ها قرار است در سال ۲۰۲۰ تحویل داده شوند. از سوی دیگر مالک کانادایی گروه CSL Group سفارش ساخت یک فروند فله بر با ظرفیت ۴۰ هزار DWT به همراه یک فروند انتخابی را به کشتی سازی Chengxi Shipyard چین داد. زمان تحویل شناور‌ها سال ۲۰۲۰ اعلام شده است.
در بخش کشتی کانتینری به روی کاغذآمدن تنها یک مورد سفارش گزارش شده است، کشتی سازی Ezhou Guangda چین توانست سفارش ساخت دو فروند کشتی کانتینری فیدری با ظرفیت یک هزار و ۱۰۰ TEU را از شرکت کشتیرانی Wuhan Newport Changhai هموطن دریافت کند. سال ۲۰۲۰ زمان تحویل شناور‌ها ذکر شده است.
قابل توجه اینکه، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون سفارش ساخت تعداد ۳۱۹ فروند شناور به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۲۲ درصد را نشان می‌دهد.
در حال حاضر شاخص قیمت ساخت شناور کلارکسونز بر روی ۱۲۸ واحد می‌ایستد که نسبت به ابتدای سال جاری میلادی افزایش سه واحدی را به نمایش می‌گذارد.
تحلیل کلارکسونز//
 بازار اوراق
علیرغم اینکه در ماه رمضان قرار داریم، رقابت بر بازار اوراق هم چنان حاکم است. اوراق داران هندی به طور کلی پیشگام و جلودار صف برای اوراق هر نوع شناور به غیر از تانکر‌های بزرگ هستند. بازار روند پایدار را طی می‌کند و سطوح اخیر قیمت به کام هر دو طرف فروشندگان و خریداران شیرین است.
 
تحلیل کلارکسونز//
بازار فله
طی هفته گذشته به دنبال تفاهم شکننده و کاهش تنش‌های تجاری با آمریکا، خریداران غلات چین پس از دو ماه برای نخستین بار خرید سویای آمریکا را از سر گرفتند.
به دنبال مناقشات به وجود آمده بین دو کشور، خریداران چینی از خرید سویای آمریکا امتناع  و به جای آن از برزیل خرید می‌کردند.
در ده روز نخست ماه جاری، تولید فولاد خام از سوی اعضای انجمن فولاد و سنگ آهن چین CISA به یک میلیون و ۹۴۰ تن در روز رسید که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد هشت درصد و  نسبت به میانگین تولید در ماه آوریل سال جاری میلادی رشد دو درصد را نشان می‌دهد.
این گزارش در پایان نوشت: به دنبال پایان محدودیت‌های تولید فولاد مربوط به فصل زمستان در پایان ماه مارس، تولید فولاد در هفته‌های اخیر روند افزایشی به خود گرفته است و با توجه به رونق گیری بازار ساخت و ساز،  انتظار افزایش تقاضا برای این محصول میرود.
تحلیل کلارکسونز//
ارسال نظرات
آخرین اخبار