۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴

2018 و چالش های بازار تانکر

2018 و چالش های بازار تانکر
شرکت کارگزاری Allied یونان در گزارش اخیر خود نوشت: یک چیز را با قاطعیت می توان گفت و آن همه اینکه  2018 برای بازار تانکر سال خوبی رقم نخورده است.
کد خبر: ۸۰۸۲۳

به گزارش گروه بین الملل مانا در گزارش اخیر هفتگی شرکت کارگزاری Allied یونان آمده است: با توجه به آشفتگی حاکم بر بازار تانکر و هم چنین شکست مکرر در حفظ پایداری و ثبات در پنج ماه نخست سال جاری میلادی، می توان گفت سال 2018 هر چه بوده، برای بازار تانکر خوش ندرخشیده است.

این گزارش ادامه داد: درآمد TEC نفتکش های غول پیکر به پنج هزار و 449 دلار در روز در روزهای پایانی ماه گذشته افت کرد، رقمی که از سال 2014 تاکنون گزارش نشده بود. اما با این وجود علیرغم افت درآمد، در حال حاضر تمایل اکثر مشارکت کنندگان بازار نسبتا گیج کننده و چند وجهی است.

به دنبال روند نزولی نرخ کرایه حمل، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون شاهد رکورد جدیدی در بازار اوراق هستیم. دلیل رشد بازار اوراق را از یک سو می توان درآمد ضعیف دانست، اما از طرف دیگر تا حد زیادی هم به فاندمنتال های قوی در خود بازار اوراق باز می گردد. ناگفته نماند میزان اوراق در پنج ماه نخست سال جاری میلادی از کل اوراق در سال گذشته پیشی گرفته است.

به گفته "توماس چاساپیس" تحلیل گر  بخش تحقیقات شرکت کارگزاری Allied، بازار سطح نسبتا بالایی از فعالیت سفارش ساخت شناور را  در مدت مذکور  تجربه کرده است. با توجه به عدم توازن عرضه/تقاضا و مشکلات پیش رو، رونق بازار سفارش ساخت شرایط را پیچیده تر از حال حاضر  خواهد ساخت.

لازم به ذکر است: نسبت دفتر سفارش اخیر به میانگین کلی ناوگان موجود ( شناورها بیش از 20 سال سن) 68 درصد است.

نکته قابل توجه اینکه تعداد زیادی از شناورها با سن کمتر از 20 سال روانه یاردهای اوراق شده اند.

این گزارش در پایان نوشت: با توجه به شرایط اخیر و تغییرات ژئوپلیتیکی، مسیر بهبود در بازار تانکر از لحاظ درآمد طولانی و دشوار خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار