۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴

وقفه در پروژه حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی پوزه‌عقابی

وقفه در پروژه حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی پوزه‌عقابی
متاسفانه امسال به دلایل مختلف، پروژه مردمی حفاظت از لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی که هشت سال در جزیره هنگام اجرا می‌شد، متوقف شده است.
کد خبر: ۸۰۸۲۰

مریم اقبالی، مدیر موسسه ایده نو و مدیر پروژه حفاظت از لاک‌پشت‌های منقار عقابی جزیره هنگام در گفتگو با خبرنگار مانا در بندرعباس در این خصوصو اظهار کرد: این موسسه سال‌ها در امر حفاظت از این گونه بسیار حساس و تاثیرگذار اکوسیستم فعالیت داشته اما امسال به دلایلی، اعضای موسسه موفق به انجام پروژه نشده‌اند.

وی مشکلات مالی و بروز برخی مشکلات اجتماعی را دلیل اصلی این مسئله عنوان کرد و افزود: لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی یکی از گونه‌هایی است که در لیست قرمز سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی(IUCN) قرار دارد.

مدیر پروژه حفاظت از لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی جزیره هنگام با بیان اینکه لاک پشت پوزه عقابی یکی از دو گونه لاک‌پشت دریایی است که در سواحل استان هرمزگان تخم‌گذاری می‌کند، ادامه داد: پوزه این لاک‌پشت برای بیرون کشیدن غذای اصلیش یعنی اسفنج دریایی از لابه‌لای مرجان‌ها به شکل منقار عقاب درآمده و از همین رو به لاک‌پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه معروف است.

وی تصریح کرد: در فصل تخم‌گذاری سال گذشته با فعالیت این موسسه در محدوده سواحل تخم‌گذاری منقار عقابی‌ها، از تعداد 147 لانه‌گزینی لاک‌پشت مادر که اقدام به تخم‌گذاری کردند، 5142 تخم تولید شد و از این تعداد 4458 جوجه لاک‌پشت متولد شد.

اقبالی بیان کرد: متاسفانه ویژگی‌های خاص فرهنگی و گردشگری غیر اصولی و ناپایداری که در هنگام رونق گرفته، از دلایل عدم فعالیت این موسسه در فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی است.

به گزارش مانا، از مهم ترین دلایل انقراض این لاکپشت‌ها می‌توان به مواردی مانند تخریب زیستگاه، آلودگی آب اقیانوس‌ها، استفاده از تخم آنها و خوردن آنها توسط جانداران مختلف و همچنین انسان، گرفتار شدن در تورهای ماهی‌گیری، توسعه ساحل ها و کم شدن سواحل صخره‌ای، گرفتار شدن در زباله های دریا و اقیانوس‌ها، شکار شدن و کشته شدن نوزادان این لاک‌پشت‌ها توسط جانداران دیگر و غیره اشاره کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار