۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸

بهره برداری از دومین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی

مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی گفت: دومین ردیف شیرین سازی گاز پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی، پس از انجام آزمون های پیش راه اندازی و راه اندازی به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۸۰۸۱۴

به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، پیام معتمد با اشاره به راه اندازی دومین ردیف شیرین سازی گاز پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی اظهار داشت:این ردیف شیرین سازی که هم اکنون با تولید حدود 7 میلیون متر مکعب گاز در روز در مدار بهره برداری قرار دارد.

وی افزود: عملیات فراوری  ردیف دوم شیرین سازی  فاز 13 پارس جنوبی  به تدریج روزانه به  14،2 میلیون متر مکعب برابر با 500 میلیون فوت مکعب می رسد که پس از شیرین سازی  به شبکه سراسری ارسال خواهد کرد.

مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی با بیان اینکه ردیف نخست شیرین سازی پالایشگاه فاز 13 در ۲۹ اسفندماه سال گذشته  راه اندازی شد خاطر نشان کرد: این ردیف درحال حاضر روزانه 9 میلیون مترمکعب گاز ترش فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی را فرآوری و به شبکه سراسری ارسال می کند.

به گفته معتمد با بهره برداری از دومین ردیف شیرین سازی این طرح، پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی برای رسیدن به نیمی از ظرفیت نهایی خود در دریافت گاز ترش آماده می شود.

وی تصریح کرد: با تکمیل دو ردیف شیرین سازی دیگر و با احتساب مجموع چهار ردیف فرآورش گاز شیرین این طرح تا پایان شهریور ماه امسال، ظرفیت نهایی تولید گاز در فاز 13 پارس جنوبی به بیش از 50 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی ، رفع موانع و آماده سازی واحدهای فراورشی پالایشگاه ، شتاب در زمان دریافت گاز از بخش فراساحل را از اهداف و تاثیرات مهم این راه اندازی و عملیاتی شدن این دو ردیف شیرین سازی عنوان کرد و گفت: مطابق برنامه مقرر کارفرما و پیمانکاران طرح، با اجرایی شدن عملیات نصب و راه اندازی سکوهای این فاز تا قبل از پایان آبانماه سال جاری، تولید گاز از بخش فراساحل فاز 13 آغاز و جایگزین گاز ترش فازهای 6 تا 8 می شود.
معتمد از راه اندازی سومین توربو کمپرسور واحد ارسال گاز به شبکه سراسری و اولین کمپرسور سیکل تبرید پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی در دو ماه گذشته خبر داد و و با اشاره به پیشرفت 93،2 درصدی این بخش افزود: باتوجه به راه اندازی تدریجی بخش های مختلف پالایشگاه، کنترل و اجرای دقیق دستورالعمل های ایمنی توسط پیمانکاران راه اندازی با نظارت عالیه کارفرما و با شدت هرچه بیشتر پیگیری می شود.

طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت های پتروپایدار ایرانیان، مپنا و صدرا برای استخراج روزانه 56 میلیون مترمکعب گاز ترش از 38 حلقه چاه دریایی و استحصال روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین، 2900 تن گاز مایع (LPG)، 2750 تن اتان، 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400  تن گوگرد در دست اجراء است.

برچسب ها: فاز 13 پارس جنوبی
ارسال نظرات
آخرین اخبار