۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰

تجارت دریابرد مواد شیمیایی جهان؛ صعود یا نزول

تجارت دریابرد مواد شیمیایی جهان؛ صعود یا نزول
موسسه تحقیقاتی Drewry تحلیل ناوگان تانکر حمل مایعات شیمیایی در سه ماه نخست سال جاری میلادی به همراه پیش بینی ماههای آینده را منتشر کرد.
کد خبر: ۸۰۷۸۹
به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه تحقیقاتی Drewry ضمن تحلیل سه ماه نخست بازار ناوگان تانکر حمل مایعات شیمیایی پیش بینی کرد: نرخ کرایه حمل تانکر حمل مایعات شیمیایی و ارزش های دارایی در سه ماه آخر سال جاری میلادی و سال 2019 رشد متوسطی و نه چشم گیری را تجربه کند. میانگین نرخ اجاره زمانی 12 ماهه در سال جاری میلادی روند مشابه سال 2017 را در پیش خواهد گرفت، اما در سال 2019 چهار الی پنج درصد افزایش می یابد.
انتظار می رود روند صعودی جزئی نرخ کرایه تاثیر مثبتی را بر ارزش شناورهای دست دوم و البته جوان به همراه داشته باشد. به طوریکه ارزش این شناورها در پایان سال 2019  چهار درصد بیشتر از سال جاری میلادی خواهد بود.
این گزارش ادامه داد: علیرغم اینکه تقاضا و تجارت دریابرد برای کشتیرانی مواد شیمیایی رشد مستمری را نشان می دهد، اما انتظار یک روند نزولی در رشد نرخ کرایه حمل می رود چرا که ظرفیت تولید پتروشیمی در کشورهای مختلف جهان مانند چین در حال گسترش است.
افزون بر این نسبت دفتر سفارش اخیر به ناوگان موجود کم و بیش در پایین ترین سطح خود طی پنج سال آینده قرار دارد، اما بازار سفارش جدید در ماههای آغازین سال جاری کاملا قوی است.در صورتیکه سفارش ساخت با همین سرعت در ماههای باقیمانده سال جاری میلادی ادامه پیدا کند، رشد عرضه در سال 2020 و ماورای آن بالاتر از پیش بینی ها خواهد بود، این مسئله نتایج منفی بر نرخ کرایه حمل، قیمت های دارایی و سودآوری صنعت به همراه خواهد داشت.
پیش بینی می شود طی 18 ماه آینده شاهد بهبود فاندمنتال های عرضه و تقاضا باشیم، اما با این وجود عواملی خارج از ید کنترل می تواند رشته ها را پنبه کند.
تحلیل سه ماه نخست بازار تانکر حمل مایعات شیمیایی drewry //
 
عرضه شناور 
آخرین آمار و ارقام منتشر شده در پایان ماه مارس سال جاری میلادی نشان میدهد ناوگان تانکر حمل مایعات شیمیایی چهار هزار و 413 فروند شناور با مجموع ظرفیت 107 میلیون و 600 هزار DWT را در اختیار دارد.
در سال 2017 میلادی کل ظرفیت ناوگان با رسیدن به 106 میلیون و 700هزار DWT رشد 4.3 درصد را به همراه داشت. انتظار می رود در سال جاری میلادی رشد ناوگان به 2.8 درصد و در سال 2019 با یک روند نزولی به 2.5 درصد برسد.
پیش بینی می شود نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ناوگان در بازه زمانی 2018-2023 به 1.9 درصد برسد، در حالیکه دربازه زمانی 2013-2018 نرخ مذکور 4.3 درصد بوده است.از این رو رشد ناوگان روند نزولی را در پیش خواهد گرفت.
افزون بر این انتظار می رود بخش تانکرهای2 MR ( با ظرفیت 40 الی 55 هزار DWT) بیشترین رشد ناوگان را تجربه کند.
 
تحلیل سه ماه نخست بازار تانکر حمل مایعات شیمیایی drewry //
 
سفارش ساخت
بازار سفارش ساخت در سال 2017 میلادی نسبتا داغ بود، به طوریکه به روی کاغذن آمدن 136 قرارداد جدید با ظرفیت سه میلیون و 670 هزار DWT به ثبت رسید.
در سه ماه نخست سال جاری میلادی سفارش ساخت 27 فروند شناور گزارش شد که 16 فروند بالاتر از 40 هزار DWT ظرفیت داشتند.  رابطه دفتر سفارش اخیر با ناوگان موجود یکی از مهم ترین شاخص هایی است که آینده بازار را مشخص می کند.
چنانچه در اوسط سال 2014 میلادی، این نسبت نزدیک به 20 درصد بود، اما در پایان سه ماه نخست سال جاری میلادی به هشت درصد کاهش یافت.
ناگفته نماند، طی پنج سال اخیر میانگن دفتر سفارش به ناوگان موجود نزدیک به 13 درصد بوده است، بنابراین آنچه در ماههای نخست سال جاری میلادی شاهد آن هستیم را می توان یک تغییر مثبت دانست. این به معنی میزان پایین تر تحویل شناور دست کم در بقیه ماههای سال جاری میلادی و سال 2019 است.
 
تحلیل سه ماه نخست بازار تانکر حمل مایعات شیمیایی drewry //
اوراق
سرعت اوراق در نخستین ماههای سال جاری میلادی افزایش یافته است و انتظار می رود به دنبال قوانین جدید و سختگیرانه آیمو IMO این روند صعودی استمرار داشته باشد.
افزون بر این پیش بینی می شود نرخ اجاره زمانی در پایان سال 2018 میلادی بهبود کمی را تجربه کند.
در ادامه این گزارش آمده است:  در سال 2017 میلادی تجارت دریابرد مجموع 250 میلیون تن فله مایع / روغن های نباتی و روغن ها( مواد شیمیایی) به ثبت رسید. از سوی دیگر تجارت دریابرد محصولات پتروشیمی تمیز CPP بیش از یک میلیارد تن گزارش شده است.
• حجم تجارت مواد شیمیایی رشد 6.4 درصدی را در سال 2017 میلادی تجربه کرد. رشد در بخش CPP و تجارت ترکیبی PCC و مواد شیمیایی به ترتیب 3.0 و 3.4 درصد بوده است.
• پیش از سال 2017، تجارت دریابرد برای چند سال رشد قوی را به نمایش گذاشته بوده است.
• بین سال های 2013 و 2017، نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) تجارت دریابرد مواد شیمیایی روند افزایشی 3.4 درصد را به نمایش گذاشت. در همین مدت نرخ رشد مرکب سالانه تجارت دریابرد 30.3 درصد افزایش یافته است.
انتظار می رود، تجارت دریابرد مواد شیمیایی در سال جاری میلادی و سال آینده به ترتیب رشد 2.4 و 2.7 درصد را تجربه کند ، افزون بر این  در بازه زمانی 2018-2023 نرخ رشد مرکب سالانه 2.5 درصد برای تجارت دریابرد مواد شیمیایی پیش بینی شده است.
تحلیل سه ماه نخست بازار تانکر حمل مایعات شیمیایی drewry //
 
تقاضای تن مایل 
 افزایش صادرات آسیایی به ویژه در بخش تجارت دریابرد مواد آلی شیمیایی منجر به افت میانگین تن مایل خواهد شد، چرا که مقاصد اصلی  برای صادرات آسیایی در درون آسیا است.
انتظار می رود در سال 2018 میلادی رشد تجارت مواد شیمیایی/ روغن نباتی 2.4 درصد و  رشد تقاضای تن مایل در این بخش به 1.9 درصد برسد. برای سالهای دیگر دوره پیش بینی 2018-2023 انتظار میرود رشد تقاضای تن مایل به طور کلی پایین تر از رشد تجارت باشد.
تحلیل سه ماه نخست بازار تانکر حمل مایعات شیمیایی drewry //
مواد شیمیایی آلی 
در سال 2017 میلادی تجارت دریابرد مواد آلی شیمیایی با رسیدن به 117 میلیون تن رشد 3.3 درصد را نشان می دهد.
حجم دریابرد تجارت متانول افت کمی را در سال 2017 میلادی تجربه کرد، اما از سوی دیگر تقاضای تن مایل افزایش دو درصد سال به سال را به همراه داشت.
چین دو میلیون و 100 هزارتن متانول را در سه ماه نخست سال جاری میلادی وارد کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد هفت درصد را به نمایش می گذارد. واردات متانول از ایران، نیوزلند و عربستان سعودی به ترتیب رشد یازده، نه و هشت درصد را تجربه کرده است.
به دنبال تقاضای قوی چین، تجارت بنزن و پارازایلین رشد چشم گیری را در سال گذشته نشان دادند. اما با این وجود واردات از کشورهای نزدیک صورت گرفت، از این رو تقاضای تن مایل افت کرد.
عربستان سعودی، کره جنوبی و آمریکا سه صادرکننده برتر مواد شیمیایی هستند.ناگفته نماند تقاضای چین برای مواد آلی شیمیایی عامل محرک برای تجارت دریابرد این محصولات است. به عبارت دیگر این کشور سهم 37 درصدی را در تجارت دریابرد مواد آلی شیمیایی برعهده دارد.
 
تحلیل سه ماه نخست بازار تانکر حمل مایعات شیمیایی drewry //
ایران طرح های جاه طلبانه برای گسترش تجارت صنعت پتروشیمی خود دارد
در سال 2017 میلادی تجارت دریابرد اتیلن گلیکول جایگاه پنجم را در میان تجارت مواد شیمیایی به خود اختصاص داد. عربستان سعودی بزرگترین صادر کننده و چین بزرگترین وارد کننده اتیلن گلیکول است.
ایران به دلیل روابط نزدیک با چین و هم چنین به دلیل طرح های افزایش دوبرابری تولید پتروشیمی در چند سال آینده، انتظار می رود یکی از گزینه های اصلی برای کسب جایگاه دومین صادر کننده این محصول باشد.
افزون بر این اتیلن گلیکول، ایران یک صادر کننده مهم متانول به چین نیز به شمار می آید. به طوریکه در سال گذشته صادرات این محصول از ایران به چین به دو میلیون و 700 هزار تن رسید.
مواد شیمیایی معدنی
تجارت دریابرد مواد شیمیایی معدنی به 33 میلیون و 700 هزار تن در سال 2017 میلادی رسید، رقمی که نسبت به سال 2016 افزایش 7.5 درصد را نشان می دهد.
انتظار می رود تقاضای جهانی اسید سولفوریک با نرخ رشد سالانه دو درصد تا سال 2020 همراه باشد.
چین به عنوان بزرگترین وارد کننده اسید سولفوریک سهم 37 درصدی واردات را در سال 2017 میلادی به خود اختصاص داد. جایگاه بعدی آمریکا شمالی با سهم 16 درصدی کسب کرد. آمریکای لاتین، اروپای شرقی و غربی و آسیای جنوب غربی در جایگاههای بعدی قرار می گیرند.
افزون بر این انتظار می رود به دلیل تعطیلی کارخانجات برای تعمیر، رشد عرضه اسید سولفوریک در نیمه نخست سال جاری میلادی محدود باشد. ناگفته نماند، افزایش جمعیت و کشش مردم در کشورهای در حال توسعه به سمت محصولات غذایی غنی تر که این امر مستلزم میزان چشم گیری از فرتیلایزرها است، دلیل رشد مصرف اسید سولفوریک در آینده به شمار می آید.
 
تحلیل سه ماه نخست بازار تانکر حمل مایعات شیمیایی drewry //
لازم به ذکر است: در سال 2017 میلادی، 14 میلیون و 300 هزار تن به تجارت دریابرد مواد شیمیایی در سراسر بخش ها اضافه شود، رقمی که حکایت از رشد 5.3 درصد در مقایسه با سال قبل دارد. چین ( دو میلیون و 600 هزار تن، سهم 18 درصدی)، هند ( دو میلیون و 100 هزار تن) و برزیل (یک میلیون تن، سهم هفت درصدی) سه کشور برتر واردات بودند.
انتظار می رود صادرات روغن نخل افزایش یک میلیون و 300 هزار تن در سال 2017/2018 تجربه کند، از سوی دیگر روغن سویا و روغن آفتابگردان به ترتیب افت 0.4 میلیون و 12 میلیون تن را شاهد خواهند بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار