۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹
در ادامه خاتمه جنگ تجارت:

تجارت چین با آمریکا افزایش می‌یابد

واردات گاز طبیعی چین که در حال حاضر بیش از 30 درصد مصرف داخلی را به خود اختصاص می دهد در تجارت با آمریکا افزایش می یابد.
کد خبر: ۸۰۷۸۳
به گزارش گروه بین الملل و پس از آنکه مقامات دو کشور چین و آمریکا با هدف تعلیق و خاتمه دادن به جنگ تجارت و اعمال تعرفه های سنگین بر واردات و صادرات یکدیگر گرد هم آمدند، در خبری جدید صدای افزایش واردات چین از آمریکا در حوزه نفت و گاز و تقویت هر چه بیشتر تجارت بین دوکشور به گوش می رسد.
بر اساس این گزارش، میزان تقاضای گاز به دنبال تصمیم دولت چین برای جایگزینی زغال سنگ با گاز برای حفظ محیط زیست از آلودگی روبه افزایش است. افزون بر آن، رکورد بازده نفت در آمریکا و افزایش تقاضای گاز در چین برای تجارت انرژی در جهان نقطه اتکا به حساب می آید. درصورتیکه هر دو کشور بتوانند همکاری خود را در زمینه های سرمایه گذاری انرژی و تجارت ارتقا دهند، هر دو طرف وارد بازی دو سر بردی شده اند که نقش مکمل وارد کننده و تولید کننده نفت و گاز را ایفا می کنند.  
در همین راستا، تحلیلگر بلومبرگ در بخش نفت و گاز آسیا-پاسفیک به نقل از روزنامه China Daily گفت: در حال حاضر مشکلات بین دو کشور مشخص شده و راه حل هایی به منظور کاهش اختلاف بین چین و آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است. این درحالی است علی رغم وجود شکاف بین مناسبات سیاسی و تجاری دو کشور، افزایش صادرات LNG و نفت به چین می تواند یکی از بهترین راه حل های ممکن باشد.
تحلیلگر بلومبرگ در ادامه نوشت: آمریکا پنجمین تامین کننده بزرگ LNG چین است و سال گذشته 1.53 میلیون متریک تن به ارزش 644 میلیون دلار از این محصول را به چین صادر کرد. چین نیز انتظار می رود در 10 سال آینده بزرگترین واردکننده LNG جهان باشد به گونه ای که میزان واردات چین تا سال 2030 میلادی رشد بالا و رسیدن به 82 میلیون تن را تجربه خواهد کرد.  
این گزارش ضمن اشاره به قراردادهای امضا نشده برای تجارت LNG با گاز آمریکا ادامه داد: در صورتیکه قراردادها به امضای طرفین برسد،سالانه خود 20 میلیارد دلار تا سال 2030 میلادی وارد چرخه تجارت می شود. بدین منظور، شرکت های آمریکایی تصمیم به افزایش صادرات دارد و شرکت نفتی پتروچین با شرکت انرژی Cheniere در تگزاس قرارداد 25 ساله خرید را امضا کرده تا سالانه 1.2 تن LNG منطقه را تامین کند.
نفت
در بخش نفتی، پیش بینی می شود، چین نفت بیشتری از آمریکا خریداری کند. آمار و ارقام منتشر شده در بلومبرگ نشان می دهد صادرات نفت خام آمریکا به چین در سال 2017 میلادی 4.4 میلیارد دلار براورد شده است. اداره اطلاعات انرژی امریکا، میانگین نفت تولیدی سال 2018 میلادی را افزایش داده و رکورد جدید تولید 10.7 میلیون بشکه در روز را اعلام کرده است. این امر می تواند صادرات بیشتر نفت خام در سال جاری میلادی را به همراه داشته باشد. اما، در حال حاضر و برای چین که بزرگترین واردکننده نفت در جهان است، نفت خام آمریکا تنها بخشی از تجارت آن به حساب می آید و تامین کنندگان اصلی نفت چین عربستان سعودی و روسیه با بیشترین سهم هستند.
LPG
بلومبرگ در ادامه این گزارش ضمن اشاره به ظرفیت بلااستفاده چین در واردات LPG نوشت: بیشترین میزان مصرف LPG در چین به پخت و پز، سیستم های گرمایشی و حمل و نقل اختصاص دارد. سال گذشته، چین 3.56 میلیون تن معادل 113 هزار بشکه در روز از آمریکا LPG به ارزش 1.86 میلیارد دلار را وارد می کرد. امارات پیش از آن میزان واردات LPG به چین را به 6.49 میلیون تن به ارزش 3.19 میلیارد دلار رساند.
در این میان، میزان واردات چین از آمریکا کمتر از میزان پیش بینی شده یک میلیون بشکه در روز و در سال 2017 میلادی کمتر بود. این درحالی است که بازده شیل وضعیت پر رونق خوبی دارد و نشانه های رشد اقتصادی را در کشورهای آسیایی نمایان کرده است. 
اتانول
چین همچنین می تواند میزان واردات اتانول را همزمان با تصمیم دولت برای استفاده از این محصول در وسایل نقلیه تا سال 2020 میلادی، افزایش دهد. خرید اتانول از چین طی سه ماه نخست سال جاری میلادی روندی صعودی داشت زیرا خریداران به دنبال اعمال تعرفه های سنگین از سوی امریکا بر تجارت چین، به منابع امن برای تامین ذخایر خود نیاز داشتند. آمریکا 86 درصد از واردات اتانول چین را طی سه ماه نخست سال جاری میلادی به خود اختصاص داد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار