۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳

برگزاری دوره های آموزشی مقابله با کشند قرمز

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از برگزاری دوره های آموزشی مقابله با پدیده مخرب کشند قرمز توسط این سازمان خبر داد.
کد خبر: ۸۰۷۶۰

پروین فرشچی در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص فعالیت کمیته ملی مقابله با شکوفایی مضر جلبکی اظهار داشت: پس از بروز كشند سرخ در آبهای جنوبی کشور از اواخر دهه 80، شاهد ایجاد همكاري هاي فني و تعامل نسبتاً خوبي بين دستگاه هاي ذي ربط بودیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: سازمان حفاظت محيط زيست، شيلات، مؤسسه تحقيقات شيلات، مؤسسه ملي اقيانوس شناسي و ... همکاریهای بسیار خوبی در این زمینه برقرار کردند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد فني بين دستگاه ها در سطح استاني و ملي، بیان داشت: در همين راستا و با پي گيري هاي صورت گرفته و اخذ تأييديه هیات دولت، كميته ملي مقابله با كشند سرخ با مسئوليت سازمان حفاظت محيط زيست تشكيل و دبيرخانه آن نيز در سازمان مستقر شد.

به گفته وی، طي جلسات برگزار شده كميته ملي، آئين نامه كميته ملي تهيه و طي آن اهداف، وظايف و زير كميته هاي آن مشخص شد كه شامل سه  زير كميته علمي با مسئوليت موسسه تحقيقات شيلات، زير كميته آموزش و اطلاع رساني با مسئوليت سازمان حفاظت محيط زيست و زير كميته مقابله با کشند قرمز با مسئوليت شيلات ايران است.

فرشچی بیان داشت: كميته علمی کشند قرمز با مسئوليت مؤسسه تحقيقات شيلات طي چندين جلسه برگزار شده و تعداد زيادي پروژه هاي پيشنهادي ارسالي از مؤسسه تحقيقات شيلات و ساير دستگاه هاي دولتي و غير دولتي بررسي و تعدادي از پروژه ها اصلاح و تصويب شده است.

وی خاطرنشان ساخت: به منظور فعالیت کمیته علمی کشند قرمز، پنج میلیارد ریال اعتبار از سوی ریاست جمهوری در اختیار  مؤسسه تحقيقات شيلات قرار گرفته است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: در جلسات كميته آموزش و اطلاع رساني كه با حضور دستگاه هاي ذيربط برگزار می شود، آئين نامه هاي مربوطه تصويب و برنامه هاي مهمي در بخش آموزش و نیز اطلاع رساني به تصويب رسیده است.

وی برگزاري دوره مقدماتي راهكارهاي مقابله با بلوم مضر جلبكي را از جمله اقدامات زیرکمیته اطلاع رسانی کشند قرمز عنوان کرد و گفت: سرفصل این دوره های آموزشی به مطالبی در خصوص كلياتي درباره پلانكتونها، شكوفايي جلبكي مضر، اثرات شكوفايي جلبكي مضر بر محيط زيست دريايي، روش هاي مطالعه و مديريت جامع شكوفايي جلبكي مضر و كشت جلبك به صورت عملی اختصاص داشته است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین راه اندازي پورتال بلوم جلبكي مضر را از دیگر اقدامات زیر کمیته اطلاع رسانی عنوان کرد.

فرشچی از  برگزاري دوره  تخصصي شناسايي گونه هاي عامل بلوم جلبكي مضر خبر داد و گفت : معرفی انواع روشهای نمونه برداری، مزیت ها و معایب، انواع روشهای تثبيت نمونه ها، مزیت ها و معایب  ، روشهای شناسایی گونه ها با استفاده از کلیدهای شناسایی، انواع فاکتورهایی که لازم است در مواقع کشند قرمز تعیین و اندازه گیری شوند و تجزیه و تحلیل فرمهای مربوط به کشند سرخ با توجه به فرم های استاندارد راپمی از جمله سرفصل های این دوره های تخصصی محسوب می شود.

معاون محیط زیست دریایی با اشاره به اینکه دوره های آموزشی عملی نیز برگزار شده است، اذعان داشت: طی دورهای عملی عملیات نمونه برداری با لنج، آماده سازی نمونه ها در آزمایشگاه  و شناسایی گونه ها در آزمایشگاه انجام شده است.

کشند سرخ نام معمول پديده شکوفايي فیتوپلانکتون ها يا همان افزايش ناگهاني جمعيت فيتو فیتوپلانکتونها، به ويژه گونه هاي متعلق به داينوفلاژله ها و دياتومه ها است. از علل مهم این پدیده،  افزايش دما و ورود مواد مغذي نظير نيترات و فسفات به دليل تخلیه فاضلابهای بهداشتی به نواحی ساحلی، تخلیه پساب کارخانجات و صنایع ساحلی به محیط زیست ساحلی، ورود پسابهای کشاورزی غنی از مواد آلی به نواحی ساحلی دریایی، انتقال گونه ها توسط تخلیه آب های توازن کشتیها به نقاط مختلف و  افزایش فعالیت های آبزی پروری است که می تواند مواد آلی مورد نیاز رشد میکرو جلبکها را فراهم سازد.

تغذيه از فيتوپلانكتون ها و زئوپلانكتون ها ي موجود در شكوفايي پلانكتوني و توکسين هاي آزاد شده از اين پلانكتون ها، يا بطور مستقيم روي جانوران اثر گذاشته و سبب مرگ آن مي شود و يا اينكه در بدن موجود ذخيره شده و به جانور ديگر منتقل و موجب مرگ و مير در آبزيان ديگر مي شود.

برچسب ها: کشند قرمز
ارسال نظرات
آخرین اخبار