۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷

پایان جنگ تجارت چین و آمریکا

پایان جنگ تجارت چین و آمریکا
دبیر خزانه داری آمریکا از مثمرثمر بودن مذاکرات با چین مبنی بر تعلیق و پایان تعرفه‌ها خبر داد.
کد خبر: ۸۰۷۳۹
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از گاردین، آمریکا از ادامه جنگ تجاری با چین و از طریق اعمال تعرفه‌های سنگین بر واردات این کشور به موجب آنکه اقتصاد جهان ناچار به مقابله با بی ثباتی‌های جدیدی می‌شد، دست برداشت.
بر اساس این گزارش، دبیر خزانه داری آمریکا از نتیجه بخش بودن مذاکرات با مقامات چینی در خصوص تعلیق و سپس توقف جنگ تجارت خبر داد تا بار دیگر پکن و واشنگتن بتوانند بدون اعمال تعرفه بر واردات و صادرات یکدیگر جایگاه سابق خود را در بازار تجارت و اقتصاد به دست آورند. 
در همین راستا، دبیر خزانه داری آمریکا در گفتگو با یک شبکه خبری گفت: در حال حاضر جنگ تجارت را به حالت تعلیق درمی آوریم و ضمن اجرای اصول و پایبندی به چارچوب‌های تعیین شده، اعمال تعرفه‌ها را متوقف می‌کنیم. 
وی ادامه داد: آمریکا تعهدات متعددی را از مقامات چینی دریافت کرده که به موجب آن باید کسری تجارت این کشور با چین را (۳۷۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ میلادی) کاهش دهد. با این حال و علی رغم آنکه دولت ترامپ میزان کسری را ۲۰۰ میلیارد دلار اعلام کرده بود، پکن موافقت نکرد تا کسری تجاری را با یک مقدار خاص کاهش دهد.
این گزارش در ادامه ضمن اشاره به بیانیه مشترک دو جانبه‌ای که آمریکا و چین منتشر کردند، افزود: بر اساس این بیانیه دو طرف موافقت کردند با بکارگیری تدابیر اصولی به طور واقعی کسری تجاری آمریکا نسبت به چین را کاهش دهند.
در این بیانیه آمده است: برای برآوردن نیاز‌های روبه رشد مصرف در چین و نیاز به توسعه با کیفیتِ اقتصادی چین ملزم به خریداری هر چه بیشتر کالا‌ها و خدماتی است که آمریکا در اختیارش گذاشته است.
بر همین اساس، چین و آمریکا همکاری تجاری خود را در ابعاد انرژی، محصولات کشاورزی، پزشکی، محصولات با فناوری بالا و بانکداری را افزایش خواهند داد تا گامی موثر در توسعه و رشد اقتصاد چین و هدایت آن به سوی کیفیت بالا برداشته شود. 
چین توده‌های بزرگ با درآمد متوسط را در خود جای داده و به بزرگترین بازار جهان تبدیل خواهد شد. بازار این کشور نیروی رقابتی بسیاری دارد و درصورتیکه کشور‌های صادرات کننده بخواهند در بازار چین سهم خود را به دست آورند، باید نیروی رقابتی محصولات و خدمات خود را ارتقا دهند تا نظر چینی‌ها را به خود جلب کنند. در این میان، مایل است نه تنها از آمریکا بلکه از سراسر جهان کالا بخرد.
آمریکا در تاریخ ۸ مارس سال جاری میلادی تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم را به ترتیب ۲۵ و ۱۰ درصد اعلام و جنگ تجاری با جهان را آغاز کرد. دولت ترامپ روز ۲۲ مارس نیز پا را فراتر گذاشت و اعلام کرد که قصد اعمال تعرفه بر واردات چین به ارزش ۶۰ میلیارد دلار و محدود کردن سرمایه گذاری این کشور در آمریکا را دارد. 
چین نیز در واکنش به افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم از سوی ترامپ، تعرفه‌های جدید تا سقف ۲۵ درصد را در مجموع بر ۱۲۸ کالای آمریکایی اعمال کرد.
این گزارش ضمن اشاره به مذاکرات دو طرف ادامه داد: طرفین با توجه به اهمیت صادرات محصولات کشاورزی و انرژی در روابط خود به طور جدی تجدیدنظر کردند. همچنین، محصولات صنعت ساخت و ساز و خدمات را مورد بحث و گفتگو قرار دادند و در خصوص ایجاد شرایط مطلوب برای افزایش تجارت در این زمینه به تفاهم رسیدند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار