۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
موسسه Drewry:

تصمیم آمریکا آسیبی به صادرات نفت خام ایران وارد نخواهد کرد

تصمیم آمریکا آسیبی به صادرات نفت خام ایران وارد نخواهد کرد
عقب نشینی یکجانبه آمریکا از قرارداد هسته‌ای ایران تاثیر چشم گیری بر تجارت جهانی نفت خام و تقاضای تناژ در بازار تانکر و هم چنین صادرات نفت خام ایران نخواهد داشت.
کد خبر: ۸۰۷۳۲
به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه تحقیقاتی Drewry نوشت: عقب نشینی یکجانبه آمریکا از قرارداد هسته‌ای ایران تاثیر چشم گیری بر تجارت جهانی نفت خام و تقاضای تناژ در بازار تانکر و هم چنین صادرات نفت خام ایران نخواهد داشت، چرا که نام امضا کنندگان دیگر در پای این قرارداد نوشته شده وهم چنین عربستان سعودی و دیگر تولید کنندگان خواهان پرکردن شکاف احتمالی عرضه جهانی نفت هستند.
این گزارش ادامه داد: آمریکا به طور یکجانبه از برجام عقب نشینی کرد و تحریم‌های انرژی، پتروشیمی، کشتیرانی و بخش‌های مالی را در یک ضرب العجل شش ماهه دوباره بازگرداند. وزارت خزانه داری آمریکا به خریداران خارجی نفت خام ایران و فرآورد‌های نفتی پالایش شده گفته است که باید جلوی واردات خود از ایران را در یک ضرب العجل ۱۸۰ روزه بگیرند، در اینصورت است که این خریداران از تحریم‌ها معاف خواهند شد.
این گزارش ادامه داد: اگرچه تحریم‌های پیش از برجام منجر به افت یک میلیون بشکه در صادرات نفت خام ایران شد، اما تاثیر تحریم‌ها در این برهه زمان خیلی کمتر برجسته خواهد بود، چرا که این بار حمایت کامل از سوی اروپا و آسیا نسبت به اقدام آمریکا وجود ندارد.
چین با قاطعیت اعلام کرده است که به واردات نفت خام ایرانی ادامه خواهد داد، افزون بر این واردات نفت خام از سوی خریداران آسیایی دیگر بستگی به موضعگیری اروپا در مورد این مسئله طی شش ماه آینده خواهد داشت.
 در این مرحله رهبران اروپایی عزم خود را جزم کرده‌اند که با تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران مبارزه کنند. تا زمانیکه اروپا در برجام باقی بماند و شرکت‌های بیمه اروپایی پوشش بیمه‌ای را برای تجارت نفت خام ایرانی فراهم می‌کنند، تاثیر بازگرداندن تحریم‌ها بر صادرات نفت خام ایران خیلی کم خواهد بود. چرا که تمامی صادرات نفت خام ایران یا به سمت اروپا (۳۰ درصد) و یا آسیا پاسیفیک (۷۰ درصد) حرکت می‌کند.
ترکیه، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و یونان خریداران اصلی نفت خام ایرانی در اروپا هستند که سهم یک سوم از کل واردات نفت خام این کشور را برعهده دارند.
در حالیکه انتظار می رود ترکیه به واردات نفت خام ایران ادامه دهد، *شرکت‌های هیبریدی نفتی IOCs و پالایشگاه‌های در اروپا که ردپایی در آمریکا دارند، تاثیر تحمیل دوباره تحریم‌ها از سوی این کشور را حس خواهند کردند، اما با این وجود از آنجائیکه حجم واردات نفت خام ایرانی از سوی IOCs خیلی کم است، بنابراین تاثیر کلی تحت الشعاع قرار گرفتن این کشور‌ها بر حجم واردات نفت خام ایرانی ملموس نخواهد بود.
لازم به ذکر است: حتی اگر کشور‌های اروپایی با آمریکا هم گام شوند، تاثیر تحریم‌ها بر صادرات نفت خام به مراتب کمتر از تحریم‌های پیش از برجام خواهد بود. چین که در سه ماه نخست سال جاری میلادی ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام ایرانی را در روز وارد کرد، به روند واردات نفت خام ایرانی با قدرت ادامه خواهد داد. علاوه بر این، هرگونه کاهش صادرات نفت خام ایرانی منجر به بازگشت حدود ۱۷ فروند شناور شرکت ملی نفتکش ایران NITC به ذخیره ساز شناور خواهد شد که در نتیجه عرضه تناژ در بازار را کاهش می‌دهد.
این گزارش در پایان نوشت: از سوی دیگر با درنظرگرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، عربستان سعودی به دنبال همکاری با تولید کنندگان عضو اوپک وغیراوپک در راستای پر کردن هر گونه شکافی در بخش عرضه جهانی نفت خواهد بود. بر همین اساس تجارت جهانی نفت خام شاهد تغییر چشم گیری نخواهد بود.
IOC* اشاره به شرکتی است که در بخش‌های مختلف بالادستی، میان‌دستی، پایین‌دستی و بعضا پتروشیمی نیز فعالیت می‌کند. فعالیت این شرکت‌ها عمدتا فرامرزی است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار