۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹

ایران بزرگترین دارنده بانک اطلاعات پایه دریایی منطقه

ایران بزرگترین دارنده بانک اطلاعات پایه دریایی منطقه
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر گفت: رمز توسعه پایدار و توسعه دریا محور در کشور، دسترسی هر چه بیشتر به اطلاعات دریایی است.
کد خبر: ۸۰۷۳۱
محمد رضا الهیار در گفت و گو با خبرنگار مانا با  اشاره به سابقه بیش از ده سال GIS و اطلاعات مکان محوری در سازمان بنادر و دریانوردی گفت: این سازمان همواره تلاش کرده تا اطلاعات پایه بندری و دریایی را احصاء کرده و در اختیار کاربران قرار دهد و به همین منظور در حال حاضر نیز یک سامانه به روز GIS در بنادر کشور وجود دارد که عملا فضا و فرصت برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در این سامانه در نظر گرفته شده است.
وی افزود: یکی از رموز موفقیت هر مجموعه ای دارا بودن اطلاعات  به روز مکان محور است تا بر اساس این اطلاعات مدیران بتوانند تصمیم گیری بهتری در جهت توسعه داشته باشند.
الهیار با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی بحث هوشمند سازی بنادر را در دستور کار خود قرار داده است، اظهار داشت: قطعا دارا بودن اطلاعات پایه می تواند در هوشمند سازی بنادر بسیار کمک کننده باشد.
وی تصریح کرد: بدون تردید نگاه ها در بخش بنادر و دریا باید نگاه بین المللی باشد و بنادر خود را با استانداردهای بین المللی وفق دهند چرا  که اگر قرار است در سطح منطقه و دنیا رقابت کنیم و سهم خود را از تجارت بین الملل افزایش دهیم یکی از راهکارها مجهز شدن بنادر کشور در حوزه های هوشمند سازی و تکنولوژی های نوین است.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی با اشاره به رونمایی از سامانه GIS سازمان بنادر و دریانوردی در سال گذشته گفت: از ویژگی های این سامانه اتکا به GIS بومی است. همچنین در این مسیر سامانه تصمیم برای ورود شناور به همت متخصصین داخلی با پانزده درصد قیمت جهانی آن  تدوین شده است و این درحالی است که در دنیا تنها دو کشور استرالیا و هلند به این تکنولوژی مجهز هستند.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر این سامانه به طور آزمایشی در بندر بوشهر در حال اجرا است و پس از پایان تست نهایی این سامانه به سایر بنادر کشور تسری پیدا می کند.
اله یار یکی از موضوعات مهم در حوزه مهندسی دریایی را عدم اتکا به نرم افزارهای خارجی دانست و گفت: در همین خصوص یک نرم افزار به نام شبیه ساز دینامیک دریا "PMO DYNAMIC" طراحی شده که کاملا بومی است و برای شبیه سازی پارامترهای دریایی و طراحی  سازه های ساحلی قابل استفاده است.
وی با اشاره به وجود بانک  اطلاعات پایه دریایی در کشور اظهار داشت: خوشبختانه در این بخش بسیار غنی هستیم و این بانک بزرگترین بانک اطلاعات پایه دریایی در منطقه محسوب می شود.
وی افزود:  سازمان بنادر و دریانوردی طی دو دهه گذشته با ایجاد سامانه اندازه گیری مشخصات دریایی باعث شده کاربران بتوانند اطلاعات پایه دریایی را به صورت آنلاین در اختیار داشته باشند. همچنین پروژه های پایش و شبیه سازی سواحل کشور کلیه سواحل کشور را تحت پوشش خود قرار داده است.
الهیار افزود: بانک اطلاعاتی پایه دریایی عملا  قابلیت ارائه به مجموعه های دانشگاهی، متخصصین و سایر دستگاه های اجرایی را دارد. همچنین برای اینکه اطلاعات راحت تر به دست مخاطبین برسد وب سایتی به نام marinedata.pmo.ir  راه اندازی شده است که به واسطه  این وب سایت قابلیت دریافت اطلاعات پایه دریایی برای عموم مردم امکانپذیر است.
وی ادامه داد: خوشبختانه در بحث تراز سطح آب دریای خزر، یکی از قدیمی ترین ایستگاه های کنترل تراز آب دریا در بندر انزلی متعلق به ایران است که بیش از هشتاد سال قدمت دارد.
وی در پایان با تاکید بر اینکه باید همواره شناخت از پدیده های دریایی بیشتر شود، گفت: رمز توسعه پایدار و توسعه دریا محور در کشور، دارا بودن هر چه بیشتر اطلاعات دریایی است.  
ارسال نظرات
آخرین اخبار