۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
کلارکسونز گزارش داد:

نوسانات عجیب در بازار کشتیرانی!

نوسانات عجیب در بازار کشتیرانی!
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را مورد بررسی و موشکافی قرار داد.
کد خبر: ۸۰۷۳۰
به گزارش گروه بین الملل ماناگروه تحقیقی کلارکسونز لندن در گزارش جدید خود با گریزی بر بازار تانکر، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید نوشت: بازار نفتکش‌های غول پیکر هفته آرام و ساکتی را در منطقه خاورمیانه پشت سر گذاشت. علیرغم اینکه صف نفتکش‌های غول پیکر آماده به بارگیری محمولات برای دهه اول ماه ژوئن طولانی است، اما تمایل حاکم بر بازار همچنان قوی و مثبت ارزیابی می‌شود. فضای مثبت بازار در دریای کارائیب و افزایش قیمت‌های بانکرینگ گزکی به دست مالکان بود تا نرخ کرایه حمل را تا پایان هفته پایدار نگاه دارند. از سوی دیگر تقاضای قوی برای نفتکش‌های مدرن در ماه ژوئن دست مالکان را برای افزایش بیشتر نرخ کرایه حمل بازتر خواهدکرد.

سوئزماکس
طی هفته گذشته بازار تانکر سوئزماکس شاهد یک روند افزایشی جزئی بود، اما با این وجود در برخی از مسیر‌ها عمرافزایش نرخ کرایه حمل به حدی طولانی نبود که مالکان به آن چشم امید دوخته بودند.
در حالیکه مالکان به انتظار رصد برنامه ماه ژوئن دریای سیاه نشسته‌اند، نرخ کرایه حمل در مدیترانه/ دریای سیاه افت کمی را تجربه کرد.

افراماکس
طی هفته گذشته نرخ کرایه حمل در قاره انگلستان قوی باقی ماند. به طوریکه صف کوتاه افراماکس‌های آماده به بارگیری در دریای شمال سبب افزایش نرخ کرایه حمل در مسیره قاره انگلستان- قاره انگلستان به ۹۷.۵ WS شد. بازار تانکر افراماکس هفته شلوغی را در مسیر مدیترانه/دریای سیاه به نمایش گذاشت. بازار پرتب و تاب منجر به شیب صعودی نرخ کرایه حمل و رساندن آن به ۱۰۰ WS در این منطقه شد.
 
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
تانکرحمل مشتقات نفتی تمیز
غرب کانال سوئز: در بازار تانکر‌های MR نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگستان – آمریکا به ۱۲۰ WS افت کرد. افزون بر این، بازار تانکر‌های LR۱ آرام‌تر سپری شد و نرخ کرایه حمل روند پایداری را تجربه کرد. اما بازار تانکر‌های LR۲ شاهد افت تقاضا بود.
شرق کانال سوئز : در بازار تانکر‌های MR، روند قوی نرخ کرایه حمل استمرار داشت. نرخ کرایه حمل در مسیر خلیج آمریکا-آفریقای شرقی به ۱۶۵ WS افزایش یافت. بازار تانکر‌های LR۱ به طور کلی پایدار بود.
بازار تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف
در دریای کارائیب صف شناور‌های آماده به بارگیری کوتاه بود، از این رو نرخ کرایه حمل در مسیر خلیج آمریکا- دریای کارائیب به ۱۳۰ WS افزایش یافت.
 
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
فله بر‌ها
طی هفته گذشته نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز روند نزولی را پیمود، این افت را تا حدی می توان مربوط به افزایش تعداد شناور‌های بلست به برزیل دانست. نرخ کرایه حمل در مسیر Tubarao- Qingdao به ۱۷ هزار و ۲۵۰ دلار برای هر تن افت کرد. در مجموع میانگین نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز با رسیدن به ۱۲ هزار و ۷۳۵ دلار در روز شیب نزولی ۲۴ درصد هفتگی را نشان داد.
پاناماکس
در حوزه آتلانتیک نرخ کرایه حمل پاناماکس به طور کلی روند پایدار هفته به هفته را به نمایش گذاشت، علیرغم اینکه به دنبال افزایش هزینه‌های بانکرینگ درآمد بازار این شناور افت را تجربه کرد. از سوی دیگر در منطقه پاسیفیک، به دنبال جریان تازه‌ای از کارگو از استرالیا و اندونزی، به طور کلی نرخ کرایه حمل روند بهبود کمی را تجربه کرد. در مجموع میانگین درآمد پاناماکس با رسیدن به ۱۱ هزار و ۳۳۵ دلار در روز شیب نزولی یک درصد را طی کرد.
هندی
در پاسیفیک نیز به دنبال جریان تازه‌ای از کارگو از شمال و جنوب آسیا، نرخ کرایه حمل فله بر سوپراماکس روند افزایشی را نشان داد. افزون بر این در منطقه آتلانتیک نرخ کرایه حمل شیب نزولی هفتگی به خود گرفت، روندی که حکایت از کارگوی تازه محدود و لیست طولانی شناور‌های آماده به بارگیری به ویژه در خلیج آمریکا داشت.
 
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
بازار حمل و نقل کانتینری
طی هفته گذشته بازار چارتری در رنج سایز sub-Panamax به ویژه در آسیا شاهد فعالیت کمتر و روز‌های آرام تری بود. اما انتظار می رود در هر دو طرف تنگهٔ بسفور ترکیه جائیکه تقاضا استمرار دارد، بازار شاهد جنبش و تکانی باشد. افزون بر این، اخیرا سطوح مختلفی از فعالیت فیکس کشتی‌های کانتینری با ظرفیت یک هزار و ۷۰۰TEUدر بازار وجود دارد. فعالیت چارترینگ کشتی‌های پاناماکس قدیمی و کشتی‌های کانتینری بزرگتر نسبتا راکد به نظر می رسد. البته اپراتور‌ها هنوز در حال سبک و سنگین کردن شرایط هستند و نمی دانند که آیا با قیمت‌های حال حاضر کشتی را فیکس کنند و یا اینکه به انتظار بنشینند تا تعداد کشتی بیشتری به بازار چارتری بازگردد. اما با همه این اوصاف بسیاری از مالکان ترجیح می‌دهند شناور‌ها را برای بازه زمانیکه که تا سال ۲۰۱۹ امتداد دارد، هماهنگ کنند.
 
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
 
 سفارش ساخت
طی هفته گذشته در بخش تانکر شرکت Hunter Tankers سفارش ساخت سه فروند دیگر را به مجموع سفارش‌های ساخت نفتکش‌های غول پیکر با ظرفیت ۳۰۰ هزار DWT در کشتی سازی دووی کره جنوبی افزود. شناور‌ها قرار است در سه ماه دوم و سوم سال ۲۰۲۰ تحویل داده شوند.
در هفته گذشته بازار سفارش ساخت شناور به جزء نفتکش‌های غول پیکر مذکور هیچ قرارداد دیگری را در بخش‌های اصلی شناور ثبت نکرد و تنها یک مورد سفارش ساخت در بخش کشتی کروز و مسافربری گزارش شد. شرکت کشتی سازی فین کانتیری ایتالیا سفارش ساخت یک فروند کشتی کروز را از شرکت Silversea Cruises مستقر در موناکو دریافت کرد. شناور مذکور در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۱ تحویل داده خواهد شد.
از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون سفارش ساخت تعداد ۳۰۶ فروند شناور به ثبت رسیده است که در مقایسه با سال گذشته افت ۲۱ درصد را نشان می‌دهد. افزون براین در حال حاضر شاخص قیمت ساخت شناور کلارکسونز بر روی ۱۲۸ واحد می‌ایستد که نسبت به ابتدای سال رشد سه واحد را نشان می‌دهد.
 
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
بازار اوراق
با آغاز ماه رمضان، پیش بینی می‌شود که فعالیت و تقاضا در بازار اوراق روند نزولی را نشان دهد. از زمانیکه مقامات پاکستانی ممنوعیت واردات تانکر برای اوراق را لغو کردند، در حدود ۱۵ فروند تانکر با ظرفیت در حدود ۰.۷ میلیون DWT به یارد‌ها اوراق این کشور فروخته شد.
 
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
 
بازار فله
در سه ماه نخست سال جاری میلادی صادرات ذغال بخار اندونزی با رسیدن به ۱۰۵ میلیون تن رشد ۱۳ درصد سال به سال را به نمایش گذاشت. واردات ذغال بخار به چین با رسیدن به ۳۷ میلیون تن رشد ۶۳ درصدی سال به سال را نشان داد. افزون براین واردات این محصول به تایلند، فیلیپین و ویتنام نیز رشد قوی را به همراه داشت. صادرات به هند- دومین خریدار بزرگ ذغال بخار اندونزی- با رسیدن به ۲۴ میلیون تن شیب نزولی ۱۲ درصد سال به سال را به خود گرفت.
 
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
ارسال نظرات
آخرین اخبار