۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰

230 شناور دست دوم در بازار کشتیرانی جهان معامله شد

230 شناور دست دوم در بازار کشتیرانی جهان معامله شد
تاکنون 230 فروند شناور دست دوم فله خشک در سال جاری میلادی معامله شده است که خبر از تقاضای قابل توجه شناورداران می دهد.
کد خبر: ۸۰۷۲۷
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از شرکت کارگزاری Intermodal، بازار فله خشک طی سال جاری میلادی توانست رشد نسبی مثبتی از خود در عملکرد بازار بر جای بگذارد به گونه ای که 230 فروند شناور دست دوم در بازار و به خواسته شناورداران معامله شد و پیش بینی می شود این روند حاکم در صنعت ادامه داشته باشد.

شاخص بورس بالتیک
پیشتازی تقاضا در بخش فله خشک
 بر اساس این گزارش، از مجموع 230 فروند شناور فله خشکی که وضعیت بازار را تغییر داد، 100 مورد ساخت چین بود. بیشترین تمرکز معاملات از آغاز سال جاری میلادی تاکنون بر شناورهای هندی سایز و اولتراماکس بود که فروش حدود 160 فروند شناور را به خود اختصاص داد. به بیانی دیگر، خریداران تمایل بیشتری نسبت به خرید این دست شناورها در مقایسه با پاناماکس و کیپ سایز نشان دادند. در این میان یک فروند شناور هندی سایز ساخت سال 2007 میلادی شش خریدار از شرکت های مختلف داشت و در مقابل تعداد خریداران شناورهای پاناماکس به سه مورد رسید. این امر به خوبی روند حاکم در بازار هندی سایز و افزایش ارزش دارایی ناوگان این نوع شناور را در بازار نشان می دهد.
در این میان، یک فروند شناور حمل فله غیرژاپنی ساخت سال 2011 میلادی با ظرفیت 38 هزار DWT به ارزش 11.3 میلیون دلار و یک شناور ژاپنی که ساخت همان سال بود با ظرفیت 33 هزار dWT، 15 میلیون دلار به فروش رسید. هر دو قیمت به وضوح بیانگر این نکته است که محبوبیت شناورهای هندی سایز با سایز بالای 33 هزار DWT روبه افزایش است و تقاضای بیشتری را به سمت خود جلب می کند.

ارزش شاخص های بازار بر حسب دلار- شناورهای حمل فله
پیشتازی تقاضا در بخش فله خشک

 این گزارش در ادامه ضمن اشاره به تمایل برخی مالکان به شناورهای سوپرا ماکس و اولتراماکس افزود: شناورهای سوپرای چین شاهد افزایش فعالیت بود و نرخ ها در حال حاضر در مقایسه با آغاز سال جاری میلادی افزایش قابل توجهی را تجربه کرده اند. افزون بر آن، تناژ اعلامی از سوی ژاپن نیز جهت توجه ها را تغییر داد و شهرت ویژه ای داشت. بازار شناورهای دست دوم سوپراماکس به دو طبقه مختلف تقسیم شد که هر دو از پایداری رشدآفرین لذت بردند. از یک سو شناورهای کوچک سوپرا با ظرفیت 50 تا 52 هزار DWT ساخت اوایل سال 2000 میلادی به مالکان چینی فروخته شد و شناورهای بزرگتر با ظرفیت بیش از 55 هزار DWT ساخت سال 2006 تا 2012 میلادی توجه مالکان را از آن خود کردند.
این گزارش در پایان نوشت: بسته به نوع شناور و شرایط آن، به نظر می رسد از آغاز سال جاری میلادی تاکنون تمایل خریداران به سوی شناورهای ژاپنی سوپراماکس 20 درصد افزایش یافته است. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار