۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
وزیر راه و شهرسازی در اولین همایش GIS:

اطلاعات باید منصفانه و آزاد در اختیار مردم قرار گیرد

اطلاعات باید منصفانه و آزاد در اختیار مردم قرار گیرد
باید به سمتی حرکت کنیم که همه بتوانند از اطلاعات استفاده کنند و هیچکس نسبت به دیگری برتری اطلاعاتی نداشته باشد.
کد خبر: ۸۰۷۰۴
به گزارش خبرنگار مانا دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در اولین همایش GIS یکپارچه در سازمان‌های مکان‌محور که صبح امروز در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد با اشاره به اهمیت بحث اطلاعات یکپارچه مکانی و سیستم GIS گفت: این موضوع بیش از ۳۰ سال است که مورد بحث است، اما هنوز آن گونه که باید پیشرفت نداشته است.
وی افزود: هم‌زمان ما با انواع عدم تعادل‌ها در ایران مانند عدم تعادل در منابع آب، عدم توزیع جمعیت، خدمات، تسهیلات زیربنایی و زیرساخت‌های ملی کشور روبه‌رو هستیم و در خصوص اهمیت GIS متأسفانه هنوز به اجماع نهایی نرسیده‌ایم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: معمولاً زمانی که سیستم فناوری پیشرفته وارد کشور می‌شود، روح آن فراموش شده و در حد تکنیک استفاده می‌شود در حالی که تغییر سبک مهم است.
آخوندی اظهار داشت در ایران سال‌هاست که نقشه‌های جغرافیایی وجود دارد، اما GIS یک کارتوگرافی مدرن‌تر با لایه‌های ارتباطی بیشتر است و در حقیقت موضوع مهم تغییر تخصیص منابع در کشور است.
وی با اشاره به بحث اقتصاد مدرن گفت: در اقتصاد مدرن به دلیل امکان جابه‌جایی منابع در شبکه پولی و مالی بحث اطلاعات بسیار مهم است و کسی که اطلاعات را زودتر از دیگران داشته باشد بسیار جلوتر است و عدم تقارن اطلاعات می‌تواند ثروت بسیاری را جابه‌جا کند.
وزیر راه و شهرسازی نحوه تصمیم‌گیری و نحوه انتفاع افرادی که اطلاعات در اختیار دارند را متفاوت بیان کرد و گفت: یکی از منابع اصلی توزیع رانت و سوداگری دسترسی به اطلاعات است.
آخوندی افزود: بنابراین دسترسی آزاد به اطلاعات یک امر مهم است و اگر می‌خواهیم انضباط شهری در ایران به وجود آید ابتدا مردم باید اطلاعات مناسبی از طرح جامع تفسیری داشته باشند.
وزیر راه با بیان لزوم دسترسی همه مردم به اطلاعات آزاد گفت: اگر قرار است اقدام ضد فساد داشته باشیم این امر پایه آن است.
وی گفت: قطعاً داشتن لایه‌های فراوان اطلاعات یک امر بسیار پیچیده است و به میلیارد‌ها تومان سرمایه و افرادی با ضریب هوشی بالا نیاز دارد، اما ماهیت این کار حذف عدم تقارن اطلاعات بین مردم است.
آخوندی گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که همه بتوانند از اطلاعات استفاده کنند و هیچکس نسبت به دیگری توفق اطلاعاتی نداشته باشد.
به گفته وی نکته مهم این است که در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم و اقتصاد مدرن بر پایه زمین، سرمایه و اطلاعات است بنابراین اطلاعات یک ثروت است و کشوری که بیشترین اطلاعات را به صورت آزاد در اختیار مردم خود قرار می‌دهد پیشرفت می‌کند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه این همایش گفت: وظیفه دولتی که مدعی توسعه است و به دنبال رقابت اقتصاد مقاومتی و درون‌زا است این است که اطلاعات به صورت منصفانه و آزاد در اختیار مردم قرار گیرد که ارزش افزوده ایجاد کنند. در این صورت اطلاعات تبدیل به دارایی می‌شود.
وی افزود: هدف ما این است که با سیستم GIS اطلاعات را به دارایی تبدیل کنیم و اطلاعات بلافاصله انتشار پیدا کند.
آخوندی در پایان گفت: اگر اطلاعات آزاد منتشر شود، می‌توان با فساد مبارزه کرد و دارایی‌های جدید خلق کرد و اطلاعات به صورت حق شهروندی در اختیار تمام مردم ایران قرار گیرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار