۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱

مجموع شناورهای تانکر و مشتقات نفتی جهان به 2983 فروند رسید

مجموع شناورهای تانکر و مشتقات نفتی جهان به 2983 فروند رسید
شرکت کارگزاری Banchero Costa مستقر در ایتالیا گزارشی در باب تحویل شناور، بازار اوراق و رشد ناوگان تانکرهای حمل مشتقات نفتی ارائه داد.
کد خبر: ۸۰۶۹۶
به گزارش گروه بین الملل مانا شرکت کارگزاری Banchero Costa مستقر در ایتالیا با نگاهی گذرا به وضعیت ناوگان تانکرهای حمل مشتقات نفتی در سال 2017 میلادی به توصیف ناوگان مذکور در چهار ماه نخست سال جاری پرداخت و نوشت: در میان ناوگان تانکر حمل مشتقات نفتی، ناوگان تانکر MR۲ از لحاظ عددی بزرگترین ناوگان را با تعداد یک هزار و ۵۲۵ فروند شناور در اختیار دارد. از سوی دیگر ناوگان تانکر MR۱ از ۷۱۲ فروند شناور برخوردار است.  افزون بر این ناوگان تانکر‌های LR۱ و LR۲ به ترتیب ۳۷۱ و ۳۳۰ فروند شناور را در اختیار دارند.
لازم به ذکر است در حال حاضر مجموع ناوگان تانکر مشتقات نفتی به دو هزار و ۹۸۳ فروند شناور می رسد.
 
تحلیل بازار تانکر مشتقات نفتی //
در حال حاضر ظرفیت کل ناوگان تانکر MR۲ نزدیک به ۷۴ میلیون DWT است. از سوی دیگر ظرفیت کل تانکر MR۱ در حدود ۲۶ میلیون و ۴۰۰ DWT است. ظرفیت تانکر‌های LR۱ و LR۲ به ترتیب به ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار DWT و ۳۶ میلیون DWT می‌رسد.
کل ظرفیت ناوگان تانکرهای حمل مشتقات نفتی در حدود ۱۶۳ میلیون و ۶۰۰ هزار DWT برآورد شده است.
 
تحلیل بازار تانکر مشتقات نفتی //
در سال ۲۰۱۷ میلادی تعداد ۱۳۸ فروند تانکر با ظرفیت نه میلیون و ۲۰۰ هزار DWT تحویل داده شد که نسبت به سال ۲۰۱۶ میلادی افت ۱۲ درصد را نشان می‌دهد. تانکر‌های LR۲ سهم ۴۵ و MR۲ سهم ۳۴ درصد از کل تحویل‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.
با در نظر گرفتن افت ۲۰ درصدی، انتظار می رود کل دفتر سفارش ساخت در سال جاری میلادی با ۱۱۴ فروند شناور به هفت میلیون و ۳۰۰ هزار DWT برسد. ناوگان تانکر‌های MR۲ و LR۲ به ترتیب سهم ۳۷ و ۳۵ درصد را برعهده دارند.
 
تحلیل بازار تانکر مشتقات نفتی //
در چهار ماه نخست سال جاری میلادی تحویل تعداد ۳۳ فروند شناور شامل هفت فروند MR۱  ( ظرفیت 0.27 میلیون DWT)، تعداد ۱۳ فروند تانکر MR۲ (ظرفیت ۰.۶۵ میلیون DWT)، تعداد شش فروند  LR۱ (ظرفیت  ۰.۴۴ میلیون DWT) و هفت فروند LR۲  (ظرفیت۰.۷۹ میلیون DWT) به ثبت رسید. میزان تحویل تانکر‌های MR۲ و LR۱ در مقایسه با چهار ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی، افت شدیدی را نشان می دهد.

تحلیل بازار تانکر مشتقات نفتی //
در سال ۲۰۱۷ میلادی فعالیت بازار اوراق به استثنای تانکر MR۱ چشم گیر بود. در مجموع ظرفیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار DWT اوراق شد که نسبت به سال ۲۰۱۶ رشد ۱۱۴ درصدی را نشان داد. انتظار می رود به دنبال قوانین جدید (نصب سیستم کنترل آب توازن WBST و سوخت با سولفور تا سقف نیم درصد) بازار اوراق روند قوی تری را به نمایش گذارد.
 
تحلیل بازار تانکر مشتقات نفتی //
در چهار ماه نخست سال جاری میلادی اوراق تعداد ۱۸ فروند تانکر حمل مشتقات نفتی با ظرفیت ۰.۸۶ میلیون DWT به ثبت رسید. از این تعداد، نه فروند MR۱، شش فروند MR۲ و تنها یک فروند LR۲ بود.
تحلیل بازار تانکر مشتقات نفتی //
در چهار ماه نخست سال جاری میلادی تحویل شناور در تمامی بخش‌های ناوگان تانکرهای حمل مشتقات نفتی به جزء MR۱ از اوراق پیشی گرفت. به طوری که رشد خالص یک میلیون و ۳۰۰ هزار DWT ناوگان مذکور به ثبت رسید.
در این میان تانکر‌های LR۲ و MR۲ بیشترین رشد را با ظرفیت ۶۸. ۰. میلیون DWT و ۰.۳۷ میلیون DWT تجربه کرده‌اند. در حالیکه رشد تانکر MR۱ به ۰.۰۷ میلیون DWT تقلیل یافت.
 
تحلیل بازار تانکر مشتقات نفتی //
در چهار ماه نخست سال جاری میلادی سفارش ساخت تعداد ۲۸ فروند شناور با ظرفیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار DWT به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۷ درصدی را به نمایش می‌گذارد. این شناور‌ها شامل چهار فروند تانکر MR۱( ظرفیت  ۰.۱۶ میلیون DWT) و ۲۴ فروند تانکر MR۲ ( ظرفیت یک میلیون و ۲۳۰ هزار DWT) هستند. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون سفارش ساخت هیچ تانکر LRS به ثبت نرسیده است.
از میان ۲۸ فروند سفارش ساخت در چهار ماه نخست سال جاری میلادی، چین برنده دریافت سفارش ۱۵ فروند و کره جنوبی و ویتنام به ترتیب هشت و پنج فروند شدند. در این میان سفارش ساخت هیچ گونه تانکر حمل مشتقات نفتی به کشتی سازی‌های ژاپن داده نشده است.
تحلیل بازار تانکر مشتقات نفتی //

در سال ۲۰۱۷ میلادی سفارش ساخت تعداد ۶۱ فروند شناور با ظرفیت مجموع چهار میلیون و ۱۰۰ هزار DWT به ثبت رسیده است. رقمی که حکایت از رشد ۲۲۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶ دارد. این شناور‌ها شامل دو فروند MR۱  (ظرفیت ۰.۱ میلیون DWT)، تعداد ۴۱ فروند MR۲( ظرفیت۲.۰ میلیون DWT)، تعداد یک فروند LR۱( ظرفیت ۰.۱ میلیون DWT) و ۱۷ فروند LR۲( ظرفیت  ۱.۹ میلیون DWT) هستند.
به دنبال اوراق قوی و تعداد پایین سفارش ساخت، نسبت دفتر سفارش ساخت به ناوگان تجاری به روند کوچکتر شدن ادامه می‌دهد.
تحلیل بازار تانکر مشتقات نفتی //
سایز‌های استاندارد تانکر‌های حمل مشتقات نفتی شامل چهار دسته تانکر LR۲ از ۱۰۵ الی ۱۲۰ هزار DWT، LR۱ از ۷۳ الی ۸۰ هزار DWT، MR۲ از ۴۵ الی ۵۲ هزار DWT و MR۱ از ۳۲ الی ۴۲ هزار DWT است.
تحلیل بازار تانکر مشتقات نفتی //
 در چهار ماه نخست سال جاری میلادی درآمد تانکرLR2 به پایین ترین سطح طی چهار سال گذشته رسید، میانگین درآمد مذکور در مسیر خاورمیانه به ژاپن به زیر هشت هزار دلار در روز رسید، رقمی که حکایت از افت نه درصدی در مقایسه با سال گذشته دارد.     
تحلیل بازار تانکر مشتقات نفتی //
 
 در چهار ماه نخست سال جاری میلادی میانگین درآمد تانکر LR1  به پایین ترین سطح طی چهار سال گذشته افت کرد، میانگین درآمد مذکور در مسیر خاورمیانه به ژاپن به زیر هفت هزار و 500 دلار در روز رسید که نسبت به سال گذشته افت هفت درصد را نشان می دهد.
 
تحلیل بازار تانکر مشتقات نفتی //
 
 نرخ کرایه حمل تانکرهای MR از اروپا به ساحل آتلانتیک یک روند نزولی بی وقفه را در طول چهار ماه نخست سال جاری میلادی به نمایش گذاشت. میانگین درآمد مذکور در مسیر خاورمیانه به ژاپن به هفت هزار  دلار در روز رسید که افت 25 درصد را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به نمایش می گذارد.ناگفته نماند در مقایسه با چهار ماه نخست سال 2015 افت 62 درصد را نشان می دهد.
 
تحلیل بازار تانکر مشتقات نفتی //
 
در چهار ماه نخست سال جاری میلادی در بازار دست دوم تعداد 29 فروند تانکر حمل مشتقات نفتی دست به دست شد. تانکرهای MR2 با 18 قرارداد بالاترین سطح را در بازار دست دوم به نمایش گذاشتند.جایگاه بعدی به تانکرهای LR1 و LR2 با 5 و 3 معامله به ترتیب اختصاص یافت.
تحلیل بازار تانکر مشتقات نفتی //
ارسال نظرات
آخرین اخبار