۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
کلارکسونز:

بالاترین نمره بازار کشتیرانی دوباره به کیپ سایز تعلق گرفت

بالاترین نمره بازار کشتیرانی دوباره به کیپ سایز تعلق گرفت
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را مورد بررسی و موشکافی قرار داد.
کد خبر: ۸۰۶۸۹
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در گزارش جدید خود با گریزی بر بازار تانکر، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید نوشت: طی روزهای گذشته تغییر ملموسی در فاندمنتال‌های بازار نفتکش های غول پیکر مشاهده نشد. علیرغم اینکه بازار نسبتا پر تب و تاب گزارش شد، اما لیست شناور‌های آماده به بارگیری نیز طویل بود.ناگفته نماند در حالیکه مالکان کمی دلگرم‌تر شده‌اند، اما از طرف دیگر چارتر‌ها نیز بیکار ننشسته و شروع به سرکوب نرخ کرایه حمل کرده اند.

سوئزماکس
در آفریقای غربی نرخ کرایه حمل تانکر سوئزماکس با ایستادن بر ۶۰ WS روند نسبتا پایدار را به نمایش گذاشت.

افراماکس
طی روزهای گذشته بازار تانکر افراماکس شاهد به روی کاغذ آمدن تعدادی معامله در دریای سیاه/ مدیترانه بود. علیرغم اینکه بازار در طول هفته جذاب و پر تب و تاب بود، اما با این وجود نرخ کرایه حمل در منطقه مذکور شروع به افت کرد.
از سوی دیگر بازار تانکر افراماکس در دریای شمال/ حوزه بالتیک روز‌های آرام و ساکتی را پشت سرگذاشت، درحالیکه نرخ کرایه حمل در حوزه بالتیک/قاره انگلستان با رسیدن به 72.5 ws روند افزایشی هفته به هفته را نشان داد.
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
فله بر‌ها
جهش مثبت چشم گیر اخیر بازار فله بر کیپ سایز در طی هفته گذشته نیز استمرار داشت. نرخ کرایه حمل در حوزه بالتیک و آتلانتیک روند افزایشی هفته به هفته را به نمایش گذاشت. نرخ کرایه حمل در مسیر Dampier-Qingdao هشت هزار و ۲۵۰ دلاربرای هر تن در پایان هفته فیکس شد. میانگین نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز به ۱۶ هزار و ۸۲۲ دلار در روز رسیدکه بالاترین سطح را از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به نمایش می‌گذارد.
پاناماکس
در حوزه آتلانتیک بازار پاناماکس هفته را با کام تلخ آغاز کرد، چرا که تعطیلات در اروپا اختلالاتی را در روند تجاری به همراه داشت. از طرف دیگر جریان کارگو‌های تازه به ویژه از پاسیفیک شمالی منجر به روند افزایشی نرخ کرایه حمل در این منطقه شد. به طور کلی تمایل مثبتی بر بازار در پاسیفیک حاکم بود.
هندی
پس از تعطیلات سال نوی آسیا، بازارهندی سایز طی هفته گذشته در پاسیفیک فعال و پررونق گزارش شد، به طوریکه جریان پایداری از کارگوی تازه از اندونزی و پاسیفیک شمالی جذب تعدادی شناور و بالطبع کوتاه شدن صف شناور‌های آماده به بارگیری را به همراه داشت. از سوی دیگر سردرگمی و بلاتکلیفی بازار در حوزه آتلانتیک منعکس کننده فعالیت محدود بازار بود.
 
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
بازار کانتینری
در طی روزهای گذشته بازار چارتری کشتی کانتینری اروپایی نسبتا راکد و غیر فعال بود. دلیل این سکوت را می‌توان در دو تعطیلات عمومی یکی در آسیا و دیگری در اروپا پیدا کرد. اما این را نیز نباید نادیده گرفت که تاثیر تعطیلات مذکور به عمیقی آنچه در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم، در بازار حس نشد. در بخش چارتر کشتی ها با سایز بزرگتر حجم معاملات محدود بود، اما با این وجود انتظار می رود تعدادی از معامله‌ها طی هفته جاری به روی کاغذ آورده شود. افزون بر این رکورد جدیدی از معاملات در بخش کشتی پاناماکس قدیمی در آسیا به ثبت رسید، به طوری که نرخ کرایه حمل از ۱۳ هزار دلار در روز پا را فراتر گذاشت.
 طی هفته گذشته تعدادی از معامله‌های جدید در بخش کشتی‌های فیدری با ظرفیت دو الی سه هزار TEU نیز به ثبت رسید. انتظار می رود در هفته‌های آینده شاهد فعالیت بیشتر بازار چارتری در بخش کشتی‌های فیدری کوچکتر باشیم.
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
 
سفارش ساخت
طی روزهای اخیر ریتم بازار سفارش ساخت شناور کند و آرام بود، چرا که تنها سفارش ساخت دو فروند شناور به ثبت رسید. در بخش تانکر، یارد هیوندایی میپو (HMD) کره جنوبی برنده سفارش ساخت یک فروند تانکر MR با ظرفیت ۵۰ هزار DWT به همراه یک فروند دیگر انتخابی از شرکت کشتیرانی clients of Niovis Shipping یونان شد. شناورها قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ تحویل داده شوند.
در بخش فله بر AVIC International Leasing سفارش ساخت دو فروند فله بر کامسارماکس با ظرفیت ۸۲ هزار DWT به یارد CSC Jinling چین داده شد. شناور‌ها در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ تحویل و تحت چارتر شرکت SDTR Marine سنگاپور قرار خواهند گرفت.
لازم به ذکر است از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون در مجموع سفارش ساخت ۲۹۶ فروند شناور داده شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۲۰ درصد سال به سال را نشان می‌دهد.
افزون بر این از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون تعداد ۷۲ فروند فله بر سفارش داده شده که از لحاظ عددی سهم ۲۴ درصدی و یا به عبارت دیگر بالاترین سهم از کل سفارش ساخت در سال جاری میلادی را برعهده گرفت.
در حال حاضر شاخص قیمت سفارش ساخت کلارکسونز بر روی ۱۲۸ واحد می‌ایستد که در مقایسه با ابتدای سال جاری میلادی رشد سه درصد را به نمایش می‌گذارد.
 
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
 اوراق
طی هفته گذشته قیمت گذاری قویتری در بازار اوراق دیده شد. مالکان بازار نفتکش غول پیکر برای فرستادن شناور‌های خود به یارد‌های اوراق پیشگام وجلودار صف بودند. اما از آن طرف سکوت محض بازار اوراق تانکر حمل نفت خام را فراگرفت.

 بازار فله
واردات سنگ آهن چینی با رسیدن به ۸۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن در ماه آوریل سال جاری میلادی رشد یک درصد سال به سال را به نمایش گذاشت. افزون بر این در چهار ماه نخست سال جاری میلادی کل واردات سنگ آهن با رسیدن به ۳۵۳ میلیون تن روند پایدار سال به سال را تجربه کرد. رشد محدود واردات در ماه آوریل منعکس کننده اختلالات عرضه در ماه مذکور است. به عبارت دیگر باران‌های سنگین و بسته شدن خط لوله تولید Minas-Rio دربرزیل انباشته سنگ آهن در بندر چین از ۱۶۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در اواخر ماه مارس سال جاری میلادی به ۱۶۰ میلیون تن در اوایل ماه می‌سال جاری میلادی افت کرد.
تولید ذغال سنگ هند در ماه آوریل سال جاری میلادی با رسیدن به ۴۵ میلیون تن روند افزایشی ۱۷ درصد سال به سال را نشان داد. افزون بر این در چهار ماه نخست سال جاری میلادی تولید ذغال سنگ هند با رسیدن به ۲۲۸ میلیون تن رشد شش درصد را تجربه کرد. علیرغم افزایش تولید داخلی، واردات دریابرد ذغال سنگ بخارهندی در سطح بالایی طی چند ماه اخیر باقی مانده است.
 
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
ارسال نظرات
آخرین اخبار