۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳

پرگار آلفالاینر دایره بازار کشتیرانی را ترسیم کرد

پرگار آلفالاینر دایره بازار کشتیرانی را ترسیم کرد
آلفالاینر در تحلیل هفتگی خود به مهم ترین رویدادهای پیش آمده در بازار کشتیرانی کانتینری پرداخت.
کد خبر: ۸۰۶۶۴
به گزارش گروه بین الملل مانا آلفالاینر در تحلیل هفتگی خود از بازار کشتیرانی کانتینری در ابتدا پیکان توجه را به سمت بازار چارتری کشتی های کانتینری پاناماکس کلاسیک برد و نوشت: انتظار می رود به دنبال افزایش تقاضا نرخ کرایه حمل کشتی های کانتینری پاناماکس کلاسیک با رنج ظرفیت چهار الی پنج هزار و 300 TEU شیب صعودی را به نمایش گذارد.
این گزارش ادامه داد: تعداد کشتی های بیکار پاناماکس کلاسیک در ابتدای ماه جاری به نه فروند تقلیل یافت، در حالیکه در ماه ژانویه سال 2016 تعداد پاناماکس های بیکار 98 فروند بوده است.
در حال حاضر در شرق دور نرخ اجاره کشتی های پاناماکس کلاسیک 13 هزار دلار در روز است و انتظار می رود به دنبال افزایش تقاضا پا را فراتر از آن نیز بگذارد.
لازم به ذکر است، نرخ چارتر کشتی های پاناماکس کلاسیک در بالاترین سطح خود طی30 ماه گذشته قرار دارد و نسبت به افول نرخ چارتر در اواخر سال 2016 به چهار هزار الی چهار هزار و 200 دلار در روز، تقریبا رشد 200 درصد را به نمایش می گذارد.
 
گزارش هفتگی آلفالاینر//
 
ناوگان بیکار به یک درصد از کل ظرفیت ناوگان جهانی کاهش یافت
روند کوچکتر شدن ناوگان کشتی کانتینری بیکار با ظرفیت بالای500 TEU استمرار دارد، به طوریکه در سی ام ماه آوریل سال جاری میلادی تعداد کشتی های بیکار تنها به 83 فروند با مجموع ظرفیت 224 هزار و 240 TEU رسید.
در حال حاضر ظرفیت ناوگان بیکار تنها یک درصد از کل ظرفیت ناوگان جهانی را تشکیل می دهد.
به دنبال راه اندازی خطوط سرویس دهی جدید و هم چنین به روز کردن خطوط سرویس دهی موجود، خطوط کشتیرانی خواستار جذب شناورهای بیشتر شده اند که در نتیجه افت ظرفیت ناوگان بیکار را به ارمغان آورده است. ناگفته نماند، انتظار میرود روند تقاضای قوی دست کم تا پایان ماه ژوئن ادامه داشته باشد.
لازم به ذکر است: در حال حاضر ظرفیت ناوگان فعال (ظرفیت ناوگان جهانی منهای ظرفیت بیکار) 21 میلیون و 430 هزار TEU است، رقمی که حکایت از رشد 8.2 درصدی نسبت به سال گذشته دارد.
 
گزارش هفتگی آلفالاینر//
بازار چارتری
تب و تاب بازار چارتر کانتینری ادامه خواهد داشت، اکثر شناورها به استثنای کشتی های کانتینری غول پیکر VLCS و کشتی های کانتینری با ظرفیت یک هزار و 250 الی یک هزار و 499 TEU که با افت تقاضا روبه رو بودند، بازار فعال و پررونقی را تجربه کردند.
آلفالاینر معتقد است، بهبود بازار چارتری در کوتاه مدت و میان مدت ادامه خواهد یافت، چرا که هیچ گونه شواهدی دال بر افت تقاضای تناژ  برای تمامی سایزها در بازار دیده نمی شود.
به عبارت دیگر به دنبال استمرار صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری انتظار میرود شیب صعودی نرخ های چارتر نیز ادامه داشته باشد.
با این وجود، هنوز تهدیداتی مانند سایه صنعت کشتیرانی را دنبال می کند. شاخص های رشد ضعیف تر در اروپا در سه ماه نخست سال جاری میلادی و افزایش مستمر قیمت های نفت از آن جمله اند.
 
افت تقاضا در بخش کشتی های کانتینری غول پیکر VLCS
تقاضای ضعیف بخش کشتی های کانتینری غول پیکر (هفت هزار و 500 الی 11 هزار TEU) را تحت تاثیر قرار داده است. به عبارت دیگر سطح پایین فعالیت در این بخش سبب افت نرخ چارتر طی چند هفته گذشته شد.
آلفالاینر معتقد است به لطف استمرار صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری در این بخش، افت نرخ چارتری موقتی خواهد بود.

فعالیت بالاتر در بخش کشتی های کانتینری بزرگLCS
بازار کشتی های کانتینری بزرگ LCS ( پنج هزار و 300 الی هفت هزار و 499TEU) شاهد سطح فعالیت کمی بالاتر از VLCS بود. نرخ چارتری برای کشتی های قدیمی با ظرفیت پنج هزار و 500 TEU الی شش هزار و پانصد TEU بین 16 هزار و 16 هزارو 900 دلار در روز متغیر بود. نرخ چارتری برای یک کشتی مدرن با ظرفیت شش هزار و600 TEU در حدود 24 هزار دلار در روز فیکس شد.
 
گزارش هفتگی آلفالاینر//
راه اندازی خطوط سرویس دهی جدید و تحویل شناورها 
*شرکت کشتیرانی GSL مستقر در هنگ کنگ، PEL مستقر در سنگاپور و KMTC مستقر در کره جنوبی از اواخر ماه جاری یک خط سرویس دهی که چین و هند را به طور مستقیم به هم وصل می کند راه اندازی خواهند کرد. این خط سرویس دهی همچنین بندر Hai Phong در ویتنام شمالی را پوشش می دهد.
ناگفته نماند، خط سرویس دهی جدید موسوم به Far East India Vietnam Express FIVE با شش شناور ( ظرفیت شش هزار الی شش هزار و 600TEU) فعالیت خواهد کرد.
معرفی خط سرویس دهی FIVE این امکان را به کشتیرانی PEL خواهد داد تا حضور خود را در مسیر تجاری شرق دور – هند به عنوان یک اپراتور حفظ کند.
* خط کشتیرانی GSL مستقر در هنگ کنگ، کشتیرانیCheng Lie Navigation (بخشی از کشتیرانی CMA CGM فرانسه) کشتیرانی KMTC مستقر در کره جنوبی و TS Lines تایوان یک خط سرویس دهی مستقیم بین چین و مالزی را راه اندازی خواهند کرد.
*کشتیرانی کاسکوی چین پوشش ویتنام مرکزی را با پهلوگیری مستقیم در بندر Chu Lai این کشور گسترش داده است.
*شرکت حمل و نقل MCC( بازوی درون آسیایی گروه کشتیرانی مرسک دانمارک) یک خط سرویس دهی هفتگی جدید را از چند روز دیگر معرفی خواهد کرد که بازارهای چین و اندونزی را به طور مستقیم بهم وصل می کند.
* کشتیرانی کاسکوی چین، کشتیرانیCheng Lie Navigation (بخشی از کشتیرانی CMA CGM فرانسه ) و PIL سنگاپور همکاری اخیر خود در مسیر تجاری چین- تایلند- سنگاپور را دوباره ساماندهی خواهند کرد.
* شرکت دریایی& لجستیک Milaha بازوی شرکت کشتیرانی Q.S.C مستقر در قطر اعلام کرد که با پهلوگیری مستقیم در بندر ام القصر عراق، حضور خود در بازارهای این کشور را گسترش داده است.
* کشتیرانی MSC سوئیس در نظر دارد با شروع استفاده از بندر Klaipeda درساحل دریای بالتیک به عنوان یک هاب، خطوط سرویس دهی فیدری اروپای شمال غربی- بالتیک خود را دوباره ساماندهی کند.
* گروه کشتیرانی مرسک دانمارک کشتی کانتینری Maersk hamburg هفتمین کشتی کانتینری از لیست مجموع 11 فروند کشتی کانتینری جدید سفارش داده شده با ظرفیت 15 هزار و 282 TEU را دریافت کرد.
* شرکت خدمات لجستیکی و دریایی Antong Holding چین نیزکشتی کانتینری REN JIAN HAI SHUN با ظرفیت دو هزار و444 TEU را دریافت کرد.
* شرکت Westports Holdings مستقر در مالزی یکی از دو اپراتور ترمینال کانتینری در هاب تنگه های مالزیایی بندر Kelang، فضای جدیدی را برای گسترش بیشتر تجهیزات جابجایی کانتینری خود کسب کرده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار