۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰

چرا بازار فله خشک باید هوشیار باشد؟

چرا بازار فله خشک باید هوشیار باشد؟
آمار منتشر شده درباره رشد تولید ناخالص داخلی از سوی صندوق بین المللی پول از چشم انداز مثبت بازار فله خشک تا سال 2019 میلادی خبر می دهد.
کد خبر: ۸۰۶۶۰
به گزارش گروه بین الملل مانا، لویدزلیست به نقل از صندوق بین المللی پول نوشت: بازار فله خشک تا سال 2019 میلادی به دنبال افزایش رشد اقتصاد جهانی چشم اندازی مثبت دارد اما از سال 2020 میلادی روندی نزولی در پیش خواهد گرفت. همزمانی این رویداد با رشد عرضه شناورهای فله بر می تواند بر نرخ های حمل و نقل تاثیری مستقیم بگذارد و بهبود بازار را با اختلال مواجه سازد.
بر اساس این گزارش، در حال حاضر و پس از خروج از بحران مالی جهانی که به دنبال آن صندوق بین المللی پول تاکید موکدی بر عملکرد قدرتمند تولید ناخالص داخلی داشت، بازار فله خشک دست کم تا سال آینده بهترین چشم انداز اقتصادی جهان را تجربه می کند.
در مقابل و از سال 2020 میلادی، وضعیت پیچیده تری بر بازار فله خشک حاکم می شود و روند نزولی عملکرد شناورهای فله خشک با افزایش تحویل سفارش های جدید از سوی یاردها همزمان می شود. با این توصیف، آیا بازار فله خشک نیازمند هوشیاری است؟
سال گذشته برای صنعت فله خشک نقطه تحولی به حساب می آمد چرا که سطح رشد حجم بار بالا و میزان تحویل شناورهای نوساز کمتر بود و این دو توانستند سودهای بسیاری را برای شناورداران به ارمغان بیاورند.
صندوق بین المللی پول میزان رشد تولید ناخالص داخلی برای سال 2017 میلادی را 3.8 درصد اعلام کرد که از سال 2011 میلادی بهترین رشد ممکن را داشته است. این درحالی است که مشاهدات تاریخی نشان می دهد، نرخ های کرایه حمل و نقل در کشتیرانی فله خشک به طور معمول زمانی که رشد تولید ناخالص داخلی کاهش می یابد با افت همراه می شود.
بر همین اساس، پیش بینی های صندوق بین المللی پول خبر از رشد 3.9 درصدیِ تولید ناخالص داخلی برای سال جاری و آتی میلادی می دهد که به دنبال آن بازار شاهد تاثیر مستقیم بر طرف تقاضا در صنعت کشتیرانی خواهد بود. درصورتیکه این پیش بینی به حقیقت بپیوندد، بازار برای سومین بار متوالی از سال 2002/2004 میلادی رشد فزاینده را تجربه می کند.
در همین راستا، شرکت به نام Braemar ACM فعال در زمینه چارترینگ و خرید و فروش خاطرنشان کرد: با وجود اقتصاد شناور طی 12 تا 18 ماه آتی، انتظار می رود تجارت جهانی با سرعتی بالا به رشد خود ادامه دهد و طرف عرضه و فاندمنتال ها برای نرخ های حمل و نقل چشم انداز مثبتی دارند.
شرکت مذکور در ادامه با انتشار گزارش هفتگی خود نوشت: سرعت کند تحویل شناورها تا پایان سال جاری میلادی موجبات رشد و بهبود نرخ حمل و نقل را فراهم آورده است.
تحویل ظرفیت شناورهای فله خشک طبق برنامه زمان بندی در سال 2019 میلادی از 29.8 میلیون DWT در سال جاری به 39.8 میلیون DWT می رسد.
برچسب ها: فله خشک بازار فله
ارسال نظرات
آخرین اخبار