۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴

سکوت نسبی بر کشتیرانی حاکم است

سکوت نسبی بر کشتیرانی حاکم است
شرکت کارگزاری banchero costa در گزارش هفتگی خود از بازار حمل و نقل با مقدمه ای درباره صادرات برزیل نسبت به آینده اقتصادی این کشور اظهار نگرانی کرد و چارتر، معاملات خرید و فروش شناورها را زیر ذره بین قرار داد.
کد خبر: ۸۰۶۵۹
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از banchero costa، نرخ چارتر شناورها در بازار فله، کانتینر و تانکر با نوساناتی در مناطق مختلف همراه بود و میزان سفارش در مقایسه با هفته های آغازین سال جاری میلادی با افت همراه شد و در بخش فروش، سکان در دست مالکانی بود که تناژ شناورهای آنان بالاتر است.  
به نظر می رسد برزیل سهم بازار خود را در تجارت جهانی شکر برای صادرات و به دنبال کاهش قیمت این محصول، کاهش ظرفیت تولید ذخایر و اولویت تولید اتانول از دست خواهد داد. عموماً میزان صادرات شکر برزیل بین ماه می و سپتامبر و به دنبال آن برداشت نیشکر افزایش می یابد.
ذخایر برزیل با کاهش قیمت شکر و رسیدن آن طی دو سال و نیم گذشته به کمترین میزان، 68.5 درصد از 22.2 میلیون تن نیشکر که طی دو هفته نخست آوریل سال جاری میلادی فشرده شد، به تولید اتانول اختصاص یافت. این آمار در مدت زمان مشابه سال گذشته میلادی 60.6 درصد ثبت شده بود. در مارس 2018 میلادی بزرگترین شرکت بازرگانی شکر در برزیل موسوم به Copersucar پیش بینی کرد که ذخایر برزیل 41.5 درصد از نیشکر تولیدی در سال جاری و آتی میلادی را برای تولید شکر اختصاص خواهند داد که در مدت زمان مشابه سال 2017 میلادی 45.6 درصد بود.
در نتیجه، تولید کلی شکر در برزیل از 38.9 میلیون تن به 34.2 میلیون در سال جاری و آتی میلادی خواهد رسید اما برخی تحلیلگران پیش بینی کرده اند که این کاهش بیش از شش میلیون تن خواهد بود.
سهم برزیل از بازار شکر در سطح جهانی از 52 درصد به 35 درصد نزول می کند. طی چهار ماه نخست سال جاری میلادی میزان صادرات برزیل در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت 20 درصدی را تجربه کرد و به 5.8 میلیون تن رسید چراکه میزان حمل و نقل در بسیاری از مقاصد کلیدی کاهش یافت. صادرات به بنگلادش، مالزی و هند بیشترین افت 40.8، 35.2 و 32.4 درصدی را در این میان تجربه کردند. چین که دومین وارکننده شکر در جهان است و پس از آن اندونزی قرار دارد، میزان خرید خود را پس از اعلام 45 درصدی عوارض واردات در می 2017 کاهش داد. خرید چین از برزیل به طور قابل توجهی افت کرد و از سهم هشت تا 10 درصدی بازار در سال های گذشته به یک درصد در سال گذشته میلادی رسید.
 
 1_چارترینگ
1-1 فله خشک

* بازار کیپ سایز
طی هفته گذشته شرایط مثبتی بر بازار شناورهای کیپ سایز حاکم بود. شاخص نرخ اجاره در اقیانوس پاسفیک برای یکی از مهمترین تجارت ها یعنی سنگ آهن در مسیر استرالیای غربی به چین به 7.5 دلار در ازای هر مترتن رسید. افزون بر آن، بازار دوره ای هفته ای فعال را پشت سر گذاشت و چارتررها و شناورداران نرخ چارتر 19 هزار دلاری در روز و در دریای بالتیک را تجربه کردند. انتظار می رود در هفته آتی با فرض آنکه بازار برزیل فعال تر از پیش خواهد بود، روند مثبت با سرعتی معقول ادامه داشته باشد.

*بازار پاناماکس
فعالیت بازار پاناماکس در تمامی بخش ها کاهش یافت و نرخ ها نیز در سراشیبی نزولی قرار گرفت. برخلاف کاهش تقاضای بازار در آتلانتیک شمالی، تناژ پیشنهادی با نرخ های نوسان دار برای شناورهایی که زمان سفر آنها کوتاه است، بالاتر است.
در این میان، کرانه شرقی آمریکای جنوبی تنها منطقه ای است که به دلیل توقف جایگزینی حجم بار اضافی با بار آمریکا به موجب اقدامات ضدکاهشی برای هزینه ها با افت همراه شد. در بخش پاسفیک روند بهتری حاکم بود و افزایش جزئی بارهای معدنی در جنوب و تمایل مالکان برای جابه جایی بار مثبت بود. برخلاف این روند امکان رسیدن نرخ چارتر در بازار پاناماکس به پایین ترین سطح خود نیز وجود دارد.

*بازار هندی سایز و سوپراماکس
هفته گذشته برای مالکان شناورهای هندی سایز و سوپراماکس هفته مثبت نبود  و وجود بار در کرانه شمالی آمریکای جنوبی به شدت افت پیدا کرد. نرخ چارتر شناورهای سوپراماکس در مسیر اروپا و مدیترانه به ترتیب 14 و 14.500 هزار دلار در روز براورد شد. این درحالی است که نرخ چارتر شناورهای اولتراماکس در روز یک هزار دلار را تجربه کرد. شناورهای هندی سایز نیز در مسیر خاور دور نرخ 12.500 تا 13 هزار دلار در روز را تجربه کردند چراکه در مجموع میزان فعالیت در دریای یالتیک و مدیترانه محدود شد و کاهش یافت. رشد تجارت تنها در مسیرهای مدیترانه به خلیج آمریکا و کرانه شرقی آمریکای جنوبی جانی دوباره گرفت.

1-2 تانکر
هفته ای که گذشت برای شناورهای VLCC در MEG هفته ای پربار بود اما شناورداران برای افزایش نرخ چارتر و ایجاد محیطی رقابتی باید میزان فعالیت خود را افزایش دهند. نرخ ها در مسیر MEG به شرق در رقم 40 ws ثبت شد. نرخ ها در مناطقی چون آفریقای غربی که میزان تقاضا در آن ثابت بود و نرخ شناورهای سوئزماکس برای مسیرهای شرقی به پایین تر از40 ws رسید.
پس از آنکه بازار شناورهای سوئزماکس آغاز قدرتمندی در هفته گذشته داشت، شناورداران در آفریقای غربی رقابت غیرقابل پیش بینی ای را برای شناورهای VLCC شاهد بودند و در نتیجه به ناچار تقاضای خود را کاهش دادند. با سپری شدن هفته، در روزهای پایانی نرخ چارتر شناورها در مسیر WAF/UKC کاهش یافت و به 60 ws رسید. بازار شناورهای افراماکس در مدیترانه کاملا آرام بود و رشدی را تجربه نکرد. در دریای شمال نیز شانس رشد وجود نداشت و چارتر شناورها در مسیرهای بین قاره ای در 90 ws ثابت ماند.

2.   کانتینر
شاخص بار کانتینر شانگهای از بالاترین میزان 883 واحدی در فوریه سال جاری افت کرد و به 654 واحد در آوریل رسید. در بخش چارتر نیز، بیش از نیمی از درآمدها به کسب و کارهای جدید اختصاص یافت. شناورهای کیپ سایز روند روبه رشد مثبتی را از خود بر جای گذاشتند و میزان تقاضا برای شناورهای کوچک پست پاناماکس افزایش یافت.

3.  خرید و فروش
3-1 بازار سفارش ساخت
بازار فله خشک سفارش ساخت چهار فروند شناور Newcastlemax با ظرفیت حدودی 208 هزار DWT را در یارد شانگهای ثبت کرد. دو فروند شناور اولتراماکس نیز با ظرفیت 61 هزار و زمان تحویل 2019 میلادی قرار است برای شرکت های Okouchi Kaiun و Fukuji Kisen در یارد دالیان کاسکو ساخته شود.
در بخش تانکر حمل نفت خام، یارد Samkang اولین سفارش خود برای ساخت چهار فروند افراماکس با ظرفیت 13 هزار DWT را دریافت کرد که قرار است سال 2020 میلادی تحویل داده شود.
در بخش بازار کانتینری، دو شرکت Costmare و Shoi Kisen قراردادی امضا کردند که به موجب آن پنج فروند شناور کانتینری و دو فروند شناور اختیاری با ظرفیت 12 هزار TEU در یاردهای New Yangjiang و Imabari با زمان تحویل در سال های 2019 و 2020 میلادی ساخته می شود.
3-2 بازار شناورهای دست دوم
نرخ شناورهای دست دوم در بازار فله خشک روندی افزایشی داشت اما میزان فروش کاهش یافت. تنها یک فروند شناور کیپ سایز با ظرفیت 177 هزار و 900 DWT به خط کشتیرانی کره به ارزش 26 میلیون دلار فروخته شد.
جای تعجب نیست که تناژ ساخت ژاپن در مقایسه با استانداردهای چین جذابیت های بیشتری دارد و انعکاس این موضوع را می توان در بازار شناورهای سوپراماکس دید. یک فروند سوپراماکس به ظرفیت 55 هزار و 800 DWT 17.4 میلیون دلار و شناور دیگر با ظرفیت 56 هزار و 700 DWT 11.8 میلیون دلار فروخته شد.
در بخش تانکر نیز ناوگان شرکت Toisa به فروش شناورها ادامه می دهد و شناور موسوم به MT United Emblem را با ظرفیت 163 هزار DWT ساخت سال 2010 میلادی به قیمت 28 میلیون دلار فروخت. یک فروند شناور افراماکس ساخت سال 2008 میلادی نیز به ارزش 20 میلیون دلار و با ظرفیت 110 هزار و 300 DWT فروخته شد.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار