۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸

افت وخیز بازار کشتیرانی جهان در آوریل 2018

موسسه تحقیقاتی Drewry در تحلیل ماهانه خود نوسانات بخش های مختلف بازارهای کشتیرانی شامل فله خشک، تانکر و کانتینر در ماه آوریل سال جاری میلادی را به دایره توصیف کشاند. 
کد خبر: ۸۰۶۵۳
به گزارش گروه بین الملل مانا Drewry در تحلیل ماهانه بازار کشتیرانی جهان ذره بین را به سوی بازارهای مختلف شامل فله خشک، تانکر و کانتینر در ماه آوریل سال جاری میلادی برد و پیش بینی کرد: قیمت‌ بالای بانکرینگ سبب افت درآمد شناور خواهد شد. تقاضای ضعیف کارگو کرایه حمل کشتی‌های حمل گاز را پایین نگاه خواهد داشت. فصل تعمیر پالایشگاه در چین تقاضای تانکر حمل مشتقات نفتی را تحت تاثیر قرار می دهد، افزون بر این واردات سنگ آهن قوی و ذغال سنگ در آسیا افزایش نرخ چارتر فله خشک را به ارمغان می آورد.
جمع بندی سه بازار کانتینر، فله خشک و تانکر ماه آوریل //
 
جمع بندی سه بازار کانتینر، فله خشک و تانکر ماه آوریل //
 
جمع بندی سه بازار کانتینر، فله خشک و تانکر ماه آوریل //
 
مروری گذرا بر بازار فله خشک ماه آوریل 2018
در ماه آوریل سال جاری میلادی روزهای خوبی برای بازار فله بر کیپ سایز رقم خورد. تجارت قوی سنگ آهن تقاضا برای فله بر‌های کیپ سایز را افزایش داد، به گونه‌ای که شاخص بالتیک کیپ سایز BCI به دو هزار و ۲۵۱ واحد در پایان ماه آوریل رسید.
نرخ چارتر فله بر پاناماکس روند نزولی را در ماه آوریل به نمایش گذاشت. شاخص بالتیک پاناماکس BPI افت ۱۵ درصدی را در مقایسه با ماه مارس تجربه کرد. اما از سوی دیگر بازار چارتری سوپراماکس روند پایداری را در ماه آوریل نشان داد. شاخص بالتیک سوپراماکس BSI بین یک هزار و ۱۳ الی یک هزار و ۶۷ متغیر بود.
 بهبود شاخص بالتیک فله خشک BDI سبب ایجاد انگیزه و تمایل در بین مالکان در بازار کاغذی شده است. به طوریکه بازار رشد ۳۰ درصدی معامله را در ماه آوریل به نمایش گذاشت. اما با این وجود تغییری در مزاج تجار برای قرارداد‌های بلند مدت مشاهده نشد. به عبارت دیگر نرخ قرارداد‌های بلند مدت در سطح مشابه ماه مارس فیکس شده است.
لازم به ذکر است، ناوگان فله خشک در ماه آوریل سال جاری میلادی رشد 0.۳ درصدی را تجربه کرد لذا به دنبال سکوت بازار اوراق و سطح نسبتا بالاتر تحویل شناور انتظار می‌رود ظرفیت عرضه شیب صعودی را طی کند، اما با این وجود رشد عرضه هم چنان عقب‌تر از رشد تقاضا حرکت خواهد کرد.
جمع بندی سه بازار کانتینر، فله خشک و تانکر ماه آوریل //
بازار تانکر
در ماه آوریل سال جاری میلادی ناوگان تانکر نفت با رسیدن به ۴۶۸ میلیون و ۶۰۰ هزار DWT رشد جزئی 0.۲ درصدی را نشان داد. اوراق قوی به ویژه در بازار تانکر حمل نفت خام از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون کنترل رشد ناوگان را به همراه داشته است.
به طور کلی در سه ماه نخست سال جاری میلادی میزان اوراق بازار تانکر حمل نفت خام معادل ۷۵ درصد از کل فعالیت اوراق در سال ۲۰۱۷ میلادی بود و میانگین سن اوراق به کمتر از ۲۰ سال افت کرد. وضعیت ناامید کننده بازار نرخ کرایه حمل، قیمت جذاب اوراق و هم چنین تلاش برای نوسازی و احیای ناوگان جهت پیروی از قوانین جدید حفاظت از محیط زیست دریایی آیمو  را می توان از عوامل کاهش سن اوراق دانست.
بازار نفتکش‌های غول پیکر استمرار افت درآمد را در ماه آوریل سال جاری میلادی تجربه کرد. اگر چه رشد نه درصدی واردات نفت خام به چین مالکان را امیدوار ساخت، اما دیری نپایید که آغاز فصل تعمیر پالایشگاه‌ها در این کشور همه رشته‌ها را پنبه کرد.
به دنبال افت فصلی تقاضا و استمرار ظرفیت مازاد شناور، بازار تانکر سوئزماکس در ماه آوریل سال جاری میلادی ضعیف باقی ماند. علیرغم اینکه آفریقای غربی شاهد افزایش تقاضا برای جذب شناور بود، اما این تقاضا به حدی نبود که بتواند فتیله نرخ کرایه حمل را بالا بکشد.
هم چنین در ماه آوریل سال جاری میلادی میانگین درآمد تانکر افراماکس به دنبال افت تقاضا شیب نزولی را پیمود.
 
جمع بندی سه بازار کانتینر، فله خشک و تانکر ماه آوریل //
بازار LPG
از ابتدای سال جاری میلادی بازار کشتیرانی LPG  سطح قوی از اوراق را به نمایش گذاشته است.
در چهار ماه نخست سال جاری میلادی، ۲۱ فروند کشتی حمل LPG با مجموع ظرفیت 0.۶ میلیون cbm اوراق شد، در حالیکه در چهار ماه نخست سال گذشته اوراق تعداد ۱۸ فروند کشتی حمل LPG با مجموع ظرفیت 0.۳ میلیون cbm به ثبت رسیده است. ناگفته نماند، در ماه آوریل سال جاری میلادی تعداد ۱۱ فروند کشتی حمل LPG به اوراق رفتند.
Drewry پیش بینی می‌کند، تقاضای LPG در کوتاه مدت در سطح پایین باقی خواهد ماند.
در سه ماه نخست سال جاری میلادی ۱۷ فروند کشتی حمل LPG سفارش داده شد که از این تعداد ساخت ۱۶ فروند بر عهده سه یارد اصلی کره جنوبی –صنایع سنگین هیوندایی، صنایع سنگین سامسونگ و کشتی سازی دوو قرار گرفت. 
ناگفته نماند نرخ کرایه حمل کشتی‌های غول پیکر حمل گاز VLGC شیب نزولی را در ماه آوریل سال جاری پیمود.
 
جمع بندی سه بازار کانتینر، فله خشک و تانکر ماه آوریل //
بازار کانتینر
در ماه آوریل سال جاری میلادی شرکت کشتیرانی One Network Express ONE ژاپن (شرکت مشترک سه خط کشتیرانی K. Line، MOL و NYK) در جایگاه ششمین خط کشتیرانی کانتینری بزرگ دنیا فعالیت خود را به عنوان یک هویت مستقل از سر گرفت. این کشتیرانی قول داده است که ۴۸ درصد از کل درآمد خود را از تجارت در مسیر ترانس پاسیفیک به دست خواهد آورد.
Drewry پیش بینی می کند فعالیت بازار اوراق کانتینری در سطح پایین باقی بماند. 
 بر طبق گزارش آخرین پیش بینی کانتینری، تحویل شناورهای جدید در سال جاری میلادی به توازن عرضه و تقاضا آسیبی وارد نخواهدکرد، چرا که تقاضا جلوتر از عرضه گام بر میدارد.
ناگفته نماند، در ماه آوریل سال جاری میلادی سکوت بر بازار سفارش ساخت حاکم بود.
 
جمع بندی سه بازار کانتینر، فله خشک و تانکر ماه آوریل //
 
بازار حمل و نقل چند منظوره
علیرغم بهبود نرخ کرایه حمل، بازار سفارش ساخت و دست دوم کشتی‌های چند منظوره MPV در سکوت به سر می‌برد. هیچ سفارش ساخت شناور جدیدی از ماه فوریه به آن طرف ثبت نشده است. اما از سوی دیگر بازار اوراق  MPV قوی ظاهر شده است.
در ماه آوریل سال جاری میلادی و به دنبال روند نزولی فعالیت تجاری ناشی از تعطیلات سال نو در آسیا، اما صف کوتاه کشتی‌های چند منظوره آماده به بارگیری سبب بهبود نرخ کرایه حمل شد.
همچنین در ماه مذکور نرخ اجاره زمانی یک فروند کشتی چند منظوره کوچک با رسیدن به شش هزار و ۲۰۰ دلار در روز روند افزایشی دو درصد را نسبت به ماه مارس به نمایش گذاشت. افزون بر این، در بخش کشتی چند منظوره با سایز بزرگتر، نرخ اجاره زمانی رشد چهاردرصد را نسبت به ماه مارس نشان داد.
 
جمع بندی سه بازار کانتینر، فله خشک و تانکر ماه آوریل //
ارسال نظرات
آخرین اخبار