۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵

چالش‌های پیش روی بلاک چین را بشناسیم

چالش‌های پیش روی بلاک چین را بشناسیم
زنجیره بلوکی، یک فناوری تحول برانگیز در جهان است که به طور حتم مشکلات خاص خود را دارد. برای استفاده کارآمد از این تکنولوژی نوین برای رفع چالش های پیش روی این فناوری باید تمهیداتی را اندیشید.
کد خبر: ۸۰۶۵۱
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، از بلاک چین (Blockchain) یا به عبارتی زنجیره بلوکی به عنوان یک فناوری تحول برانگیز در جهان یاد می‌شود. اما نباید این‌گونه تصور کرد که این تکنولوژی جدید می‌تواند همچون اکسیری تمام مشکلات دنیای مبادلات را درمان کند. به طور حتم این فناوری مشکلات خاص خود را دارد که باید برای رفع آن‌ها تمهیدی اندیشید.
1. بلاک چین هزینه‌های محیطی گزافی دارد. حداقل با توجه به روشی که امروزه از آن استفاده می‌شود، این هزینه‌ها وجود دارد. زنجیره بلوکی برای تأمین امنیت به رمزگذاری‌ها وابسته است و این رمزنگاری‌ها در شبکه‌ای در سطح جهان انتشار می‌یابند. برای اینکه مشخص شود یک کاربر اجازه ورود اطلاعات در این زنجیره را دارد یا خیر، باید الگوریتم‌های پیچیده‌ای راه‌اندازی شود که این امر نیاز به قدرت محاسباتی بالایی دارد و هر چه قدرت محاسباتی بالاتر، هزینه‌ها نیز بالاتر خواهد رفت! به عنوان مثال یکی از شاخه‌های بیشتر شناخته شده بلاک چین به نام بیت کوین، تنها در سال 2017 برای ذخیره و نگهداری حجم محاسباتی، هزینه‌ای برابر با هزینه انرژی 159 کشور جهان را به خود اختصاص داد.
با توجه به شرایط کنونی بازار جهانی که قابلیت انتشار 170 میلیارد دلار را در زنجیره بلوکی بیت کوین‌ها دارد این زنجیره واقعاً شبکه ارزشمند و پیچیده‌ای است که در آن تحقق امنیت همه جانبه اطلاعات بسیار حیاتی است. زنجیره‌های بلوکی کوچکتر مثل آن چیزی که سازمان‌ها برای ثبت و نظارت بر فعالیت‌های کسب‌وکار خود به صورت داخلی به کار می‌گیرند، تنها بخشی از زنجیره بلوکی را در بر می‌گیرد.
زنجیره‌های بلوکی در اصل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای عموم قابل مشاهده باشند. به عنوان مثال، بلاک چین بیت کوین را در نظر بگیرید که طراحی آن دسترسی همه افرادی که تبادلی را در شبکه انجام می‌دهند، را مقدور می‌سازد. در مورد بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده این ویژگی بسیار مهم است. اگرچه برای دولت‌ها و شرکت‌ها این امر نگرانی‌هایی را در پی دارد. اما همین حکومت‌ها و شرکت‌ها به دلایل فراوانی نیاز دارند که دسترسی به داده‌ها محدود باشد. یعنی فناوری بلاک چین برای فضاهایی با داده‌های امنیتی حساس تا رفع این مشکل کارآمد نخواهد بود. زنجیره بلوکی قابلیت شخصی سازی و محدود کردن دسترسی‌ها را دارد اما برای این کار نیاز به برنامه‌نویسی‌های پیچیده و قطعاً محاسبات گسترده و استفاده از فضای ذخیره‌سازی بسیار زیاد است.
یکی از مشکلات اساسی بیت‌کوین و سایر موارد دارای ارزش در شبکه‌های زنجیره بلوکی عدم وجود قانون است که محیط پرریسک و پر نوسانی را ایجاد می‌کند. درک عمومی از زنجیره بلوکی تا مورد استفاده عامه قرار نگیرد، میسر نخواهد بود. اکنون اغلب افراد به اشتباه بلاک چین را معادل بیت‌کوین می‌دانند. در حالی‌ که ارزش بیت‌کوین در حال افزایش به سطوح غیرقابل باوری است، ارزهای رمزنگاری شده در سایه تبادلاتی که بوی پول‌شویی می‌دهند، منتشر می‌شوند و بازار سیاه داد و ستدهای غیرقانونی داغ است. برای اینکه زنجیره بلوکی به جریانی عمومی تبدیل شود باید عامه مردم فرق میان بیت‌کوین، سایر ارزهای رمزنگاری شده و بلاک چین را بدانند. این موضوع باعث می‌شود فناوری بلاک چین در جایگاه واقعی خود رشد کند و جلوی سوء استفاده‌های احتمالی گرفته شود.
منابع:
1. https://www.forbes.com/
2. https://www.nasdaq.com/
برچسب ها: بلاک چَین
ارسال نظرات
آخرین اخبار