۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳

شتاب واردات چین از کشورهای عضو یک کمربند، یک جاده

شتاب واردات چین از کشورهای عضو یک کمربند، یک جاده
واردات چین از کشور‌های عضو یک کمربند، یک جاده از صادرات سال ۲۰۱۷ میلادی و برای نخستین بار با سرعت بیشتری در حال پیشروی است.
کد خبر: ۸۰۶۴۶
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از مرکز دولتی اطلاعات چین، ارزش واردات چین از کشور‌های یک کمربند، یک جاده در سال گذشته میلادی به ۶۶۶ میلیارد دلار رسید و رشد ۲۰ درصدی را در مقایسه با سال ۲۰۱۶ و ۳۰ درصدی را در مقایسه با ارزش مجموع واردات تجربه کرد. میزان صادرات چین به کشور‌های عضو نیز به ۷۷۴.۲۶ میلیارد دلار رسید و رشد ۸.۵ درصدی را پشت سر گذاشت.
بر اساس این گزارش، تجارت ترکیبی چین با کشور‌های عضو یک کمربند، یک جاده به یک تریلیارد و ۴۴۰ میلیارد دلار رسید و در مقایسه با سال گذشته ۱۳.۴ درصد افزایش یافت که در مقایسه با رشد مجموع ۵.۹ درصدی تجارت چین به تنهایی سرعت بیشتری داشته است.
این گزارش ضمن اشاره به تجارت چین با کشور‌های آسیای مرکزی ادامه داد: این تجارت در سریع‌ترین حالت ممکن شاهد رشد بود و پس از آن تجارت بین چین و کشور‌های اروپای شرقی نیز رشد را تجربه کردند. کره جنوبی، ویتنام، مالزی، هند و روسیه نیز در لیست ۱۰ شریک تجاری برتر چین هستند که حدود ۷۰ درصد از تجارت چین با کشور‌های عضو یک کمربند، یک جاده را به خود اختصاص می‌دهند.
چین اساسا قطعات الکترونیکی و مکانیکی را به کشور‌های عضو یک کمربند، یک جاده می‌فروشد و همین محصولات را نیز به همراه سوخت فسیلی از کشور‌های عضو خریداری می‌کند.
مرکز دولتی اطلاعات چین در ادامه گفت: سرمایه گذاری چین در کشور‌های عضو یک کمربند، یک جاده تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۳۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید که خبر از افزایش دو برابری آن در مقایسه با حال حاضر می‌دهد. این اقدام، جریان رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی چین را افزایش داده است که پس از آمریکا دومین کشور بزرگ جهان بین کشور‌های سرمایه گذار در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی به حساب می‌آید. به گونه‌ای که میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی چین در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱۲۹.۴ میلیارد دلار رسید که افزایش ۱۲ درصدی را در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد.
این گزارش در پایان نوشت: شبکه متقاطع منطقه‌ای ریلی، پروژه‌های خط لوله و بندری نیز در حال شکل گیری است. به عنوان مثال، خط ریلی چین-اروپا از ژوئن سال گذشته میلادی اپراتوری چهار هزار قطار را با هدف پوشش خدمات در ۲۷ شهر و در ۲۱ استان چین و ۲۹ شهر در ۱۱ کشور اروپا بر عهده دارد. حدس و گمان‌ها نیز خبر از سرمایه گذاری حداقلی ۲۰ میلیارد دلاری چین در بنادر و ترمینال‌ها طی دو سال گذشته می‌دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار