۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
کلارکسونز:

بازار نفتکش های غول پیکر رونق گرفت!

بازار نفتکش های غول پیکر رونق گرفت!
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن به توصیف نخستین روزهای بازار تانکرها، فله برها، سفارش ساخت شناورهای جدید و اوراق در ماه جاری پرداخت.
کد خبر: ۸۰۶۱۹
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در تحلیل نخستین روزهای ماه جاری میلادی بازار تانکرها، فله برها، سفارش ساخت شناورهای جدید و اوراق ، ابتدا به مصداق همیشگی به سراغ بازار نفتکش غول پیکر رفت و نوشت: روز‌های پایانی هفته گذشته به مزاج مالکان نفتکش‌های غول پیکر خوش بود، نرخ کرایه حمل در مسیر‌هایی از آفریقای غربی به طور چشم گیری افزایش پیدا کرد. در منطقه خاورمیانه نیز تمایل مثبت بر بازار حاکم شد. انتظار می رود بازار در مناطق مذکور افزایش بیشتر نرخ کرایه حمل را تجربه کند.
علیرغم اینکه عمر افزایش نرخ کرایه حمل ممکن است خیلی بلند نباشد، اما روانه شدن حجم بالای کارگو به بازار نوید این را می‌دهد که هفته جاری به باب میل مالکان رقم خواهد خورد و صدای آنها رساتر از چارترها در بازار به گوش می رسد.
 
 

افراماکس
بازار تانکر افراماکس در حوزه بالتیک/دریای شمال دو کفه ترازو را طی هفته گذشته تجربه کرد. بازار مدیترانه / دریای سیاه نیز شاهد روند مشابه‌ای بود، به طوریکه نرخ کرایه حمل به دلیل تاخیر در ابتدای هفته افزایش یافت، اما از سوی دیگر ظرفیت مازاد شناور سبب افت نرخ کرایه حمل به ۸۵WS شد.
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
فله برها
پس از اینکه در ابتدای هفته گذشته بازار کیپ سایز شاهد رخوت و کندی ناشی از تعطیلات سال نوی آسیا بود، اما در نیمه دوم هفته بازار  فله برها جان دوباره گرفتند. نرخ کرایه حمل در مسیر Dampier-Qingdao به هفت هزار و ۷۵۰ دلار برای هر تن رسید. به طور کلی میانگین درآمد فله بر کیپ سایز با رسیدن به ۱۵ هزار و ۸۲۱ دلار در روز روند افزایشی ۱۱ درصد را در مقایسه با هفته گذشته آن تجربه کرد.
پاناماکس
در منطقه پاسیفیک فعالیت بازار پاناماکس افزایش یافت و نرخ کرایه حمل به طور کلی روند افزایشی جزئی را در مقایسه با هفته گذشته آن تجربه کرد. اما از سوی دیگر در منطقه آتلانتیک نرخ کرایه حمل به طور کلی روند نزولی را در مقایسه با هفته گذشته آن نشان داد، روندی که حاکی از کمبود کارگوی تازه در مناطق بارگیری اصلی در آتلانتیک شمالی و ساحل شرقی آمریکای جنوبی بود.
هندی
در منطقه پاسیفیک از یک طرف صف کوتاه شناور‌های آماده به بارگیری و از سوی دیگر افزایش تقاضا سبب رشد نرخ کرایه حمل سوپراماکس در آسیای جنوب شرقی شد. نرخ کرایه حمل در منطقه آسیای شمالی روند پایدار هفته به هفته را به نمایش گذاشت. از سوی دیگر در منطقه آتلانتیک فعالیت بازار به ویژه در خلیج آمریکا و اروپا محدود بود.
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
بازار کانتینری
بازار چارتر کشتی کانتینری روند بهبود بیشتری را در ماه آوریل سال جاری میلادی تجربه کرد. افزون بر این نرخ کرایه حمل بخش عمده‌ای از شناور‌ها شیب صعودی در پیش گرفت.
علیرغم اینکه فرسایش نرخ کرایه حمل در ماه‌های اخیر سبب نگرانی برخی از ناظران بازار شده است، اما در هفته‌های اخیر نرخ کرایه حمل در مسیر‌های اصلی نشانه‌هایی از حرکت به سمت بالا را در خود داشت.
نرخ اجاره یک ساله یک فروند کشتی کانتینری با ظرفیت دو هزار و ۷۵۰ TEU بر روی ۱۱ هزار و ۳۰۰ دلار در روز در پایان ماه آوریل سال جاری میلادی فیکس شد که نسبت به ماه مارس رشد هشت درصدی را نشان می‌دهد. افزون بر این بخش کشتی‌های قدیمی پاناماکس شاهد جهش چشم گیری در نرخ کرایه حمل بود، به طوری که نرخ اجاره یکساله یک فروند کشتی پاناماکس قدیمی با ظرفیت چهار هزار و ۴۰۰TEU به ۱۲ هزار دلار در پایان ماه آوریل سال جاری میلادی رسید. رقمی که حکایت از رشد ۲۰ درصدی نسبت به ماه مارس دارد.
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
سفارش ساخت شناور
در بخش تانکر شرکت Kyklades Maritime مستقر در یونان سفارش ساخت دو فروند نفتکش غول پیکر بیشتر با ظرفیت ۳۱۹ هزار DWT را به کشتی سازی هیوندایی داد. افزون بر این شرکت کشتی سازی و فراساحل Samkang S&C مستقر در بوسان کره جنوبی سفارش ساخت چهار فروند تانکر افراماکس با ظرفیت ۱۱۳ هزار DWT را دریافت کرد، شناور‌های مذکور در سال ۲۰۲۰ تحویل داده خواهند شد.
در بخش فله بر شرکت Union Maritime مستقر در انگلستان سفارش ساخت یک فروند فله بر آلتراماکس با ظرفیت ۶۳ هزار و ۸۰۰ DWT را به کشتی سازی COSCO HI Yangzhou چین داد، شناور مذکور قرار است در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ تحویل داده شود.
در بخش کشتی کانتینری شرکت‌های کشتیرانی کانتینری Costamare مستقر در آتن یونان و Shoei Kisen Kaisha ژاپن ساخت به ترتیب پنج و دو فروند کشتی با ظرفیت ۱۲ هزار TEU را به کشتی سازی‌های Jiangsu New Yangzi چین و Imabari ژاپن سفارش دادند. تمامی این شناور‌ها پس از ساخت تحت چارتر کشتیرانی یانگ مینگ تایوان قرار خواهند گرفت. افزون بر این، شرکت بین المللی مدیریت کشتی Zodiac Maritime مستقر در انگلستان سفارش ساخت چهار فروند کشتی کانتینری با ظرفیت ۱۴ هزار و ۳۰۰ TEU را به کشتی سازی هیوندایی کره جنوبی داد. شناور‌های مذکور در سال ۲۰۲۰ تحویل داده خواهند شد.
در بخش‌های دیگر شرکت‌های کشتیرانی خصوصی Grimaldi مستقر در ایتالیا سفارش سه فروند کشتی رو- رو با ظرفیت هفت هزار و ۸۰۰ متر طولی و سه فروند با ظرفیت پنج هزار و ۸۰۰ متر طولی را به کشتی سازی Jinling چین سفارش داد، شناور‌ها قرار است در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تحویل داده شوند. شرکت کشتیرانی TT-Line آلمان ساخت دو فروند کشتی مسافربری/ خودرو را به کشتی سازی Flensburger Schiffbau-Gesellschaft هموطن سفارش داد، افزون بر این شرکت SunStone Ships, دو فروند کشتی کروز دیگر با ظرفیت هفت هزار و ۴۰۰ تناژ خالص را به کشتی سازی CMHI Jiangsu چین سفارش داد. شناور‌ها قرار است در سال ۲۰۲۱ تحویل داده شوند.
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
 بازار نفت
بر طبق وزارت نفت ایران، صادرات نفت خام در ماه آوریل سال جاری میلادی به دو میلیون و 600 هزار بشکه در روز رسید. این رقم بالاترین سطح صادرات از زمان رفع تحریم ها را به نمایش می گذارد.
 
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
 بازار فله 
صادرات سنگ آهن استرالیا با رسیدن به ۶۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در ماه مارس سال جاری میلادی رشد دو درصدی را نسبت به ماه مارس سال ۲۰۱۷ میلادی نشان می‌دهد. علاوه بر این در سه ماه نخست سال جاری میلادی صادرات سنگ آهن استرالیا با رسیدن به ۱۹۹ میلیون تن رشد سه درصدی را نسبت به صادرات ۱۹۲ میلیون تن ثبت شده در سه ماه نخست سال گذشته به نمایش می‌گذارد. به دنبال افزایش تولید در شرکت معدنی سنگ آهن Roy Hill استرالیا صادرات این محصول نیز رشد پیدا کرده است.
انتظار می رود صادرات سنگ آهن استرالیا رشد چهار درصدی را در سال جاری میلادی تجربه کند.
علاوه بر این صادرات دریابرد ذغال کک آمریکا روند قوی را در سه ماه نخست سال جاری میلادی به نمایش گذاشت. آمریکا ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار ذغال کک را در سه ماه نخست سال جاری میلادی صادر کرد، رقمی که حکایت از رشد ۲۷ درصدی دارد. در سه ماه نخست سال جاری میلادی هند جایگاه بزرگترین خریدار ذغال کک آمریکا را به خود اختصاص داد و هم چنین رشد دو درصدی واردات این محصول را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رساند.
تحلیل هفتگی کلارکسونز//
ارسال نظرات
آخرین اخبار