۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸

بازار فله خشک در چهارمین ماه سال میلادی چگونه گذشت!

بازار فله خشک در چهارمین ماه سال میلادی چگونه گذشت!
ماه آوریل سال جاری میلادی برای بازار فله بر کیپ سایز خوشایند و مطلوب بود. تجارت قوی سنگ آهن سبب افزایش تقاضا برای فله بر کیب سایز شد که در نتیجه رشد نرخ کرایه حمل در همه مسیرهای اصلی را به همراه داشت.
کد خبر: ۸۰۶۱۵
 به گزارش گروه بین الملل مانا Drewry در گزارش ماهانه بازار فله خشک با اشاره به اینکه بازار فله بر کیپ سایز در ماه آوریل سال جاری میلادی به مزاج مالکان خوش بود، پیش بینی کرد: واردات ذرت خوشه ای چین به آمریکا روند نزولی را نشان می دهد. فعالیت بازار اوراق نیز راکد باقی خواهد ماند، افزون بر این واردات قوی سنگ آهن چین سبب افزایش نرخ کرایه حمل فله برکیپ سایز می شود. بهبود مصرف الکتریسیته واردات ذغال سنگ در آسیا را نیز افزایش خواهد داد.
این گزارش ادامه داد: شاخص بالتیک فله بر کیپ سایز BCI در ماه آوریل سال جاری میلادی به دو هزار و 251 واحد افزایش یافت و  انتظار می رود این روند صعودی نرخ کرایه حمل در ماه می سال جاری میلادی استمرار داشته باشد. تجارت های قوی سنگ آهن و ذغال سنگ فرصت های جذب فراوانی را برای شناورهای فله خشک فراهم خواهد کرد. در مجموع می توان گفت چشم انداز مثبت و روشنی برای بازار فله خشک ترسیم می شود.
 
بازار فله بر ماه آریل 2018//
موسسه Drewry نسبت به تولید فولاد نیز خوش بین است. تولید صنعتی قوی و هم چنین آب و هوای مطلوب برای فعالیت ساخت و ساز سبب افزایش تقاضا برای فولاد خواهد شد. بر همین اساس،  واردات سنگ آهن و ذغال کک نیز تقویت می شود.
افزون بر این چنانچه فصل تابستان به اوج خود نزدیک می شود، تقاضای الکتریسته در آسیا نیز افزایش خواهد یافت. مصرف بالای الکتریسیته محرکی برای واردات ذغال حرارتی در چین، کره جنوبی و هند خواهد بود.
تجارت ذغال کک چین تقویت می شود
در ماه آوریل سال جاری میلادی، دولت چین محدودیت هایی را برای واردات ذغال سنگ در بسیاری از بنادر در مناطق جنوب و شرق اعمال کرد. افزون بر این در برخی بنادر دولت به طور کامل تخلیه ذغال وارداتی را ممنوع اعلام کرد. علاوه بر این در برخی از بنادر دیگر کارگو باید تحت بازرسی دقیق تر و سختگیرانه تر قرار بگیرد که این مسئله سبب طولانی تر شدن روزهای مورد نیاز برای ترخیص گمرگی خواهد شد.
در حال حاضر، عدم شفافیت در مورد بخشنامه دولت و زمان محدودیت وجود دارد. اما با این وجود محدودیت ها ممکن است به عنوان عامل بازدارنده بروز نکنند، چرا که اگر این محدودیت ها ادامه داشته باشد، واردات از طریق بنادر دیگر افزایش خواهد یافت.Drewry پیش بینی واردات  چین به قوت خود باقی خواهد ماند.
بازار فله بر ماه آریل 2018//
استمرار رشد ناوگان 
در ماه آوریل سال جاری میلادی ناوگان فله خشک با رسیدن به 826 میلیون DWT رشد 0.3 درصد را نسبت به ماه مارس تجربه کرد. سکوت بازار اوراق و تحویل نسبتا بالای شناور، ظرفیت عرضه را بیشتر افزایش خواهد داد. اما با این وجود رشد عرضه همچنان کمتر از رشد تقاضا خواهد بود.
لازم به ذکر است، چشم انداز مثبت بازار چارتر فله خشک سبب سکون فعالیت اوراق شد. به طوریکه فعالیت اوراق به پایین ترین سطح خود طی دو دهه گذشته رسید. به طوریکه در ماه آوریل سال جاری میلادی تنها یک فروند فله بر سوپراماکس برای اوراق فروخته شد.
در بخش عرضه در ماه آوریل سال جاری میلادی در مجموع تعداد 20 فروند شناور به ناوگان جهانی پیوست.
افزون براین دفتر سفارش ساخت نیز با روند ملایمی در حال گسترش است، در این میان فله برهای آلتراماکس و کامسارماکس گوی سبقت را از بقیه ربودند و سهم 80 درصدی سفارش ساخت را به خود اختصاص دادند. به عقیده Drewry چشم انداز مثبت بازار چارتری مالکان بیشتری را به سمت سفارش ساخت شناور خواهد کشاند.
 
بازار فله بر ماه آریل 2018//
 
روزهای خوب بازار شناور دست دوم
از آنجایی که چشم انداز نرخ چارتر فله خشک امیدوار کننده است، جذابیت بازار شناور دست دوم برای مالکان نیز استمرار دارد. به عبارت دیگر از یک طرف بهبود چشم اندازهای درآمد و از سوی دیگر قیمت دارایی پایین مالکان را به سمت خرید شناورهای دست دوم سوق می دهد. در ماه آوریل سال جاری میلادی تعداد 63 فروند شناور دست به دست شد که نسبت به ماه مارس سال جاری میلادی افزایش تقریبا دوبرابری را به نمایش گذاشت.
پس از یک افت شدید در ماه مارس سال جاری میلادی، نرخ چارتر برای فله بر کیپ سایز در ماه آوریل سال جاری میلادی روند بهبود را به نمایش گذاشت. شاخص بالتیک کیپ سایز BCI در ابتدای ماه آوریل سال جاری میلادی 924 واحد بود که در پایان همین ماه به دو هزار و 251 واحد افزایش یافت. نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز در سفر رفت و برگشت مسیر اقیانوس آرام به آن طرف به 16 هزار و 800 دلار در روز رسید، در حالیکه نرخ سفر رفت و برگشت در مسیر چین ـ برزیل 17 هزار دلار در روز فیکس شد. این رقم بالاترین سطح نرخ کرایه حمل در مسیرهای مذکور را از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان می دهد.
موسسه Drewry پیش بینی می کند: نرخ کرایه حمل در ماه می سال جاری میلادی با رشد بیشتری همراه باشد، چرا که تجارت قوی سنگ آهن فرصت های جذب بیشتری را برای کیپ سایزها فراهم  خواهد کرد.
تجارت قوی سنگ آهن به دو دلیل باز می گردد; نخست، آب وهوای مطلوب در آسیا رونق فعالیت ساخت و ساز را در پی دارد و هم چنین مصرف بالای فولاد سبب رشد تجارت سنگ آهن در مسیرهای برزیل ـ چین و استرالیا ـ چین خواهد شد. دوم اینکه تولید فولاد در اروپا نیز قوی باقی خواهد ماند.افزایش تولید صنعتی و عوارض گمرکی بالای واردات بر روی فولاد محرکی برای تولید فولاد داخلی خواهد بود. در سه ماه نخست سال جاری میلادی، تولید فولاد اروپا رشد 1.4 درصد سال به سال را به همراه داشت.
با این وجود، اشتها برای واردات ذغال سنگ در اروپا پایین باقی خواهد ماند. چنانچه زمستان در اروپا به پایان رسیده است، تقاضا الکتریسته برای گرمایش نیز افت خواهد کرد. بر همین اساس پیش بینی می شود، افت تجارت ذغال سنگ در اروپا کاهش نرخ کرایه حمل را به دنبال داشته باشد.
بازار فله بر ماه آریل 2018//
بهبود نرخ چارتر پاناماکس در ماه می 
در ماه آوریل سال جاری میلادی نرخ چارتر فله بر پاناماکس در مسیر خلاف برای کیپ سایز حرکت کرد و در کل ماه روند نزولی را نشان داد. شاخص بالتیک پاناماکس BPI در ماه آوریل سال جاری میلادی افت 15 درصد را نسبت به ماه مارس سال جاری نشان داد. بالاترین افت نرخ کرایه حمل در مسیرهای رفت و برگشت اروپا/ ساحل شرقی آمریکای جنوبی و شرق دور ـ استرالیا مشاهده شد. به طوری که در مسیرهای مذکور نرخ کرایه حمل افت 20 درصدی را در ماه آوریل نسبت به ماه مارس به ثبت رساند. علیرغم اینکه تقاضای ذغال در اروپا روند نزولی را ادامه خواهد داد، اما در آسیا شرایط به گونه ای دیگر خواهد بود، چرا که به دلیل گرم شدن هوا در تابستان و افزایش تقاضا برای الکتریسته این اطمینان وجود دارد که نرخ چارتر پاناماکس در ماه می سال جای میلادی بهبود را تجربه خواهد کرد.
بازار فله بر ماه آریل 2018//
شیب ملایم افزایش نرخ چارتر سوپراماکس
در بخش فله بر سوپراماکس، بازار روند پایداری را در ماه آوریل سال جاری میلادی به نمایش گذاشت. شاخص بالتیک سوپراماکس BSI بین یک هزار و 13 الی یک هزار و 67 واحد متغیر بود. بر اساس پیش بینی Drewry نرخ چارتر سوپراماکس شیب ملایمی را در ماه می سال جاری میلادی تجربه خواهد کرد.
اگرچه در مسیر چین ـ آمریکا به دلیل کاهش تجارت ذرت خوشه ای، امید زیادی برای جذب شناورهای سوپراماکس وجود ندارد، اما این مسئله نباید مالکان خیلی را نگران بسازد چرا که فرصت های بسیار دیگری در انتظار این شناورها است. علاوه بر این مصرف بالای آلومینیوم در چین محرکی برای تجارت بوکسیت هیدروکسید آلومینیوم خواهد بود. افزایش واردات دانه جو و بوکسیت فرصت های جذب سوپراماکس ها را در مسیر استرالیا ـ شرق دور افزایش خواهد داد. از سوی دیگر  عرضه قوی سویای برزیل کام مالکان سوپراماکس را شیرین خواهد کرد.
در بخش عرضه پیش بینی می شود به دنبال فعالیت ضعیف اوراق، رشد ملایم ناوگان سوپراماکس استمرار داشته باشد.
 
بازار فله بر ماه آریل 2018//
بهبود نرخ کرایه حمل فله بر هندی سایز
به دنبال بهبود تقاضا و رشد آرام ناوگان، Drewryچشم انداز مثبتی را برای بازار چارتری این فله بر متصور است. فعالیت صنعتی پایدار در چین و دیگر کشورهای آسیایی منجر به افزایش مصرف فلزات و درنتیجه رشد واردات سنگ آهن و کنسانتره خواهد شد.
از سوی دیگر، فعالیت ساخت در چین روند افزایشی به خود گرفته است، شاخص مدیران خرید (PMI) دلالت بر این مطلب دارد. در ماه آوریل، PMI بالاتر از 51. 4 گزارش شد .هر زمانی که PMI بالاتر از 50 می رود این به معنی گسترش فعالیت خواهد بود. جدا از فعالیت صنعتی، استفاده فزاینده وسایل نقلیه الکتریکی به تدریج مصرف نیکل را افزایش خواهد داد.
پیش بینی می شود: رشد ناوگان به دو دلیل روند نزولی را نشان دهد; نخست اینکه دفتر سفارش ساخت کم قطر از رشد ناوگان جلوگیری خواهد کرد، در حال حاضر دفتر سفارش هندی سایز سهم 5.4 درصدی را از کل ناوگان به خود اختصاص می دهد، در حالیکه در سال گذشته 7.7 درصد گزارش شده بوده است. دوم اینکه، بازار فعالیت سفارش ساخت شناور چنگی به دل نمیزند، به طوری که در ماه آوریل تنها سفارش ساخت یک فروند فله بر هندی سایز به ثبت رسید.
بازار فله بر ماه آریل 2018//
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار