۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵

گزارش لحظه به لحظه از دقایق پایانی سانحه سانچی

بر اساس نظریه ایران، پاناما و بنگلادش تغییر مسیر کشتی کریستال به سمت راست که درست 15 دقیقه قبل از سانحه آغاز شده بود، باعث ایجاد موقعیت خطر تصادف شده است و اگر این تغییر مسیر صورت نمی گرفت تصادفی رخ نمی داد.
کد خبر: ۸۰۶۱۲

به گزارش خبرنگار مانا نادر پسنده مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی صبح امروز در نشست خبری پیرامون بررسی ایمنی محور سانحه تصادم تانکر سانچی با کشتی کریستال گفت: برای اولین بار در چنین سوانحی کشورهای ایران، چین، پاناما، هنگ کنگ و بنگلادش به بررسی دلایل این سانحه پرداختتند .

وی گفت: گواهینامه های کشتی ها، خدمه، شرکت ها، نقشه ها و گزارشات، جعبه سیاه تانکر سانچی و کشتی های کریستال، مونگستاد و شمس، مصاحبه با خدمه کشتی کریستال، بازدید ازکشتی کریستال و ... از جمله منابع اطلاعات در بررسی این سانحه بوده است.

پسنده در ادامه  با شرح وضعیت دو کشتی در ساعاتی قبل از وقوع سانحه افزود: در ساعت 19:24 روز سانحه تعدادی کشتی و  قایق از سمت چپ در مسیر تقاطع با سانچی ذر حرکت بودند. کشتی کریستال برای اولین بار با مسیر 214 درجه و سرعت 13.2 گره دریایی در فاصله 9.8 مایلی روی صفحه رادار تانکر سانچی مشاهده می شود. سرعت تانکر سانچی نیز 10.4 گره دریایی است.

وی افزود: برای اولین بار 25 دقیقه قبل از برخورد رادار کشتی سانچی کشتی فله بر کریستال را روی رادار مشاهده می کند.  در این زمان افسر سوم تانکر سانچی در حال بررسی چراغ های ناوبری سایر کشتی های اطراف است. بر اساس محاسبات وی، تمام کشتی های مورد نظر از پاشنه سانچی عبور کرده و تا ساعت 19:32 دقیقه عملا کشتی سانچی نیز از کریستال عبور می کرده است.

رییس هیئت ایرانی کمیته بررسی سانحه کشتی نفتکش سانچی تصریح کرد: حدود 15 دقیقه پیش از سانحه، افسر اول کشتی کریستال مسیر را از 217 درجه به 225 درجه تغییر می دهد. افسر اول کشتی کریستال می گوید: کشتی مقداری به سمت چپ مسیر اصلی منحرف شده بود که با تغییر زاویه سعی می کند کشتی را به مسیر اصلی باز گرداند. در همین زمان ملوان دیده بان تانکر سانچی می گوید: چرا غ های سبز و قرمز یک کشتی را در زاویه 13 درجه رویت می کند. (مسیر حرکت کشتی کریستال 218 درجه است.)

وی گفت: ساعت 19:36 کشتی ماهیگیری توسط بی سیم تانکر سانچی را صدا می زند و با لهجه و زبان نامفهومی درخواست می کند که از سمت چپ یکدیگر عبور کنند. در این لحظه علامت کشتی ماهیگیری و کریستال روی رادار تانکر سانچی به رنگ قرمز، آلارم تصادف را نشان می دهد.

پسنده ادامه داد: افسر سوم به دیده بان می گوید این تماس ها را هیچ وقت پاسخ ندهید چرا که اگر پاسخ ندهید او خودش مجبور خواهد شد که یک مانور مستقل را انجام دهد. این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که کشتی سانچی دارای 275 متر طول، 50 متر عرض و 15 متر داخل آب است بنابر این هر نوع تغییر احتیاج به زمان دارد.

وی افزود: ده دقیقه قبل از برخورد افسر سوم سانچی به دیده بان خود می گوید: به کشتی ماهیگیری علامت خطر 5 فلش کوتاه به معنی خطر را اعلام کند.

مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر گفت: هشت دقیقه قبل از برخورد، کشتی کریستال با 225 درجه تغییر مسیر به سمت سانچی حرکت می کند. افسر اول کریستال می گوید: پس از تغییر مسیر کریستال فاصله عبور سانچی به چهار دهم مایلی می رسد. افسر اول کریستال می گوید: من اکو سانچی را روی رادار نمی دیدم ولی اطلاعات اتوماتیک آن را دریافت می کردم. این امر نشان می دهد به احتمال قوی تنظیمات رادار کشتی کریستال درست نبوده است.

وی افزود: پنج دقیقه قبل ازحادثه ، کشتی کریستال در فاصله 2 مایلی و زاویه 25 درجه قرار دارد. افسر سوم سانچی می گوید: باید کاری بکنم اما چه کاری می توانم انجام دهم. سمت راست اشغال است. در همین لحظه در روی کشتی کریستال تعویض شیفت صورت می گیرد و افسر سوم جای افسر اول را می گیرد. بدون اینکه اطلاعاتی رد و بدل شود.

پسنده گفت: چهار دقیقه قبل از تصادف ملوان دیده بان سانچی خطر تصادف با کریستال را در فاصله 1.6مایلی تشخیص می دهد. تا این لحظه هنوز افسر سوم کشتی کریستال متوجه خطر نشده است.

وی اظهار داشت: دو دقیقه قبل از برخورد افسر سوم سانچی با کاپیتان تماس می گیرد و می گوید یک کشتی با فاصله عبور " صفر داریم" هنوز افسر سوم کریستال متوجه نشده است. کاپیتان کشتی سانچی کمتر از 30 ثانیه  به پل فرماندهی می رسد. می گوید سکان تمام به چپ. اما تصادف در ساعت 19:50 دقیقه به وقت چین اتفاق می افتد. عرشه کشتی سانچی بلافاصله بعد از تصادف منفجر شده و آتش می گیرد.

رییس هیئت ایرانی کمیته بررسی سانحه کشتی نفتکش سانچی تصریح کرد: از آنجا که کشورهای چین، ایران، هنگ کنگ، پاناما و بنگلادش در خصوص علت اصلی سانحه به توافق نرسیدند لذا نظریه این کشورها به صورت مجزا اعلام شد.

وی گفت: بر اساس نظریه ایران، پاناما و بنگلادش تغییر مسیر کشتی کریستال به سمت راست که درست 15 دقیقه قبل از سانحه آغاز شده بود، باعث ایجاد موقعیت خطر تصادف شده است و اگر این تغییر مسیر صورت نمی گرفت، تصادفی هم رخ نمی داد.  اما  از سوی دیگر چین معتقد است این سانحه در آبهای آزاد و در شرایط دید مطلوب حدود ده مایل بین تانکر و کشتی کریستال در حال حرکت، رخ داده و طبق قانون 15 کنوانسیون جلوگیری از تصادم در دریا دو کشتی در مسیر تقاطع قرار داشته اند و تانکر سانچی به عنوان کشتی راه دهنده باید از مسیر کشتی کریستال خارج می شد و کشتی کریستال به عنوان راه گیرنده می بایست سرعت و مسیر خود را حفظ می کرده است.

برچسب ها: سانچی کشتی
ارسال نظرات
آخرین اخبار