۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷

غروب بازار تانکر در چهارمین ماه سال جاری

غروب بازار تانکر در چهارمین ماه سال جاری
به دنبال افت فصلی تقاضا بازار نرخ کرایه حمل تانکر در ماه آوریل سال جاری میلادی شیب نزولی را به نمایش گذاشت. در این میان افت نرخ کرایه حمل تانکر نفت خام ملموس تر از بخش های دیگر بود.
کد خبر: ۸۰۶۰۹
به گزارش گروه بین الملل مانا Drewry در گزارش ماهانه خود با اشاره به بازار ضعیف نرخ کرایه حمل تانکر به ویژه تانکر حمل نفت خام پیش بینی کرد: فصل تعمیر پالایشگاه در آسیا کاهش تولید و در نتیجه افت تقاضای جذب شناور را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر فعالیت قوی اوراق از رشد ظرفیت ناوگان جلوگیری می کند. همچنین افزایش صادرات نفت خام آمریکا نیز تقاضای تن مایل برای نفتکش های غول پیکر را افزایش می دهد. 
این گزارش ادامه داد: علیرغم اینکه به لطف فعالیت قوی بازار اوراق، ظرفیت ناوگان تانکر حمل نفت خام به سمت انقباض پیش می رود، اما افت فصلی تقاضا سدی بر سر راه  افزایش نرخ کرایه حمل قلمداد می شود. واقعیت این است که مالکان حتی قادر به پوشش هزینه های عملیاتی کشتی ها نیستند.
فصل تعمیر پالایشگاهها در اروپا و آسیا نیز منجر به کاهش تقاضا برای بکارگیری شناورها شده است. مسئله قابل توجه اینکه اگر چه نرخ کرایه حمل در کوتاه مدت روند نزولی را طی می کند، اما رونق فعالیت بازار اوراق نوید بخش شکل گیری توازن عرضه- تقاضا در بازار تانکر حمل نفت خام است.
در سه ماه نخست سال جاری میلادی میزان اوراق بازار تانکر حمل نفت خام معادل 75 درصد از کل فعالیت اوراق در سال 2017 میلادی بود و میانگین سن اوراق به کمتر از 20 سال افت کرد.کاهش سن اوراق را می توان به وضعیت ناامید کننده بازار نرخ کرایه حمل و قیمت جذاب اوراق مربوط دانست. اگرچه موقعیت بازار تانکر حمل مشتقات نفتی کمی بهتر است، اما نرخ کرایه حمل تانکر MR در بازار آتلانتیک روند نزولی را ادامه می دهد تا اینکه فصل محرک تابستان بتواند جریان باد را تغییر و افزایش تقاضا را به ارمغان آورد. در روایتی مشابه، تعمیر پالایشگاه در خاورمیانه سبب تضعیف نرخ کرایه حمل تانکر LR در ماههای آینده خواهد شد.
تحلیل Drewry  از بازار تانکر ماه آوریل سال 2018//
تحلیل Drewry  از بازار تانکر ماه آوریل سال 2018//
 
بازار قوی اوراق از رشد ناوگان جلوگیری می کند
در ماه آوریل سال جاری میلادی ناوگان تانکر نفت با رسیدن به 468 میلیون  و 600 هزار DWT رشد جزئی 0.2 درصد را نشان داد. در ماه مذکور سه فروند تانکر حمل نفت خام به ناوگان جهانی پیوست. اوراق قوی به ویژه در بازار تانکر حمل نفت خام از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون سبب جلوگیری از رشد ناوگان شده است. ناگفته نماند، اگر چه اوراق در ماه آوریل روند نزولی را پیمود ولی رویهم رفته بازار مذکور در سال جاری میلادی بسیار قوی عمل کرده است.
از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون در مجموع تعداد 42 فروند تانکر حمل نفت خام اوراق شدند که نیمی از آنها تقریبا نفتکش غول پیکر بودند. نرخ کرایه حمل ضعیف، قیمت جذاب اوراق و هم چنین تلاش برای نوسازی و احیای ناوگان جهت پیروی از قوانین جدید حفاظت از محیط زیست دریایی آیمو سبب رشد صنعت اوراق شده است.
بازگشایی اخیر یاردهای اوراق پاکستان برای بازار تانکر پس از 18 ماه تعطیلی، حکایت از خبرهای خوبی برای بازار اوراق دارد. به طور کلی Drewry پیش بینی می کند روند صعودی اوراق در کل سال جاری میلادی استمرار  خواهد داشت.
تحلیل Drewry  از بازار تانکر ماه آوریل سال 2018//
مکث بازار سفارش ساخت
در ادامه این گزارش آمده است: پس از اینکه بازار سفارش ساخت حمل تانکر نفت خام در سه ماه نخست سال جاری میلادی خیلی پرمشغله بود، اما در چهارمین ماه سال جاری میلادی بازار با ثبت سفارش ساخت پنج فروند تانکر شامل دو فروند نفتکش غول پیکر و سه فروند تانکر MR گویا مجال تنفسی یافت.
 به طور کلی در سال جاری میلادی به دنبال قیمت سفارش ساخت پایین، مزیت رقابتی شناورهای مدرن و تلاش برای احیای ناوگان، سفارش ساخت به ویژه در بازار تانکر حمل نفت خام قوی بوده است.
تحلیل Drewry  از بازار تانکر ماه آوریل سال 2018//
استمرار افت بازار  نفتکش غول پیکر در کوتاه مدت
از آنجائیکه درآمد مالکان نفتکش های غول پیکر به این زودی در مسیر بهبود قرار نخواهند گرفت، کام مالکان این شناور نیز به این زودی ها شیرین نخواهد شد. علیرغم اینکه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون فعالیت قوی بازار اوراق سبب کنترل رشد ناوگان شده، اما از آن سوی افت فصلی تقاضا منجر به افت درآمد این شناور شده است.
افزون بر این، واردات نفت خام چین با رسیدن به نه میلیون و 150 هزار بشکه در روز رشد نه درصدی را به نمایش گذاشت و سبب خوش بینی مالکان شد، اما عمر این خوش بینی چندان بلند نبود چرا که تمدید فصل تعمیر پالایشگاه در چین روند نزولی تقاضا در بازار را به همراه داشت. در مجموع جریان ورود نفت به بازار آسیا- پاسیفیک روند کاهشی را در ماههای آینده در پیش خواهد گرفت، اما از سوی دیگر افزایش صادرات آمریکا به آسیا منجر به افزایش تن مایل تقاضا خواهد شد.
تحلیل Drewry  از بازار تانکر ماه آوریل سال 2018//
تقاضا در حوزه آتلانتیک  از روند نزولی بازار سوئزماکس جلوگیری می کند
به دنبال افت فصلی تقاضا و استمرار ظرفیت مازاد شناور، تانکر سوئزماکس در ماه آوریل سال جاری میلادی ضعیف باقی ماند. علیرغم اینکه آفریقای غربی شاهد افزایش تقاضا برای جذب شناور بود، اما این تقاضا به حدی نبود که بتواند فتیله نرخ کرایه حمل را بالا بکشد.
افزون بر این، تقاضای پایین هند برای نفت خام آفریقای غربی سبب روند نزولی تقاضای جذب شناور در مسیر آفریقای غربی- هند شد. زمانیکه پالایشگاهها از حالت تعمیر خارج و در ماه ژوئن فعالیت عادی خود را از سر بگیرند، تقاضا در مسیر مذکور در ماههای آینده بهبود خواهد بخشید.
از سوی دیگر، پالایشگاههای اروپا در حال افزایش واردات نفت خام آمریکا برای جبران واردات پایین از Ural هستند، روندی که نویدبخش روزهای خوبی برای بازار سوئزماکس است.
لازم به ذکر است: افزایش فعالیت پالایشگاه در حوزه آتلانتیک و رشد تقاضا برای جذب شناور سوئزماکس، سیر نزولی نرخ کرایه حمل را تغییر خواهد داد.
تحلیل Drewry  از بازار تانکر ماه آوریل سال 2018//

افت فصلی تقاضا / روند نزولی بازار افراماکس
به دنبال افت تقاضا در مدیترانه، میانگین درآمد تانکر افراماکس در ماه آوریل سال جاری میلادی شیب نزولی را پیمود. به دنبال فصل تعمیر پالایشگاه و افت تولید درUral، نرخ کرایه حمل در مسیر دریای سیاه به مدیترانه پایین باقی ماند. افزون بر این اختلال اخیر بخش عرضه در لیبی عامل اصلی پسروی بازار افراماکس به شمار می آید. تولید نفت در لیبی به 80 هزار بشکه در روز افت کرد. در روایتی مشابهه فصل تعمیر پالایشگاه در هند سبب روند نزولی تقاضای جذب شناور شد.
به دنبال افت صادرات نفت خام روسیه به اروپا، تقاضا جذب شناور در مناطق بالتیک – دریای سیاه به روند نزولی خود ادامه خواهد داد. از سوی دیگر افزایش جریان نفت خام از قزاقستان، سبب رشد تقاضای جذب شناور در منطقه مدیترانه خواهد شد.
صادرات قوی نفت خام آمریکا در مسیرهای کوتاه و همچنین تقاضای قوی در خلیج آمریکا منجر به افزایش تقاضا در بازار افراماکس در ماههای آینده می شود.
لازم به ذکر است: بهبود در عملیات پالایشگاه در آسیا از پایان سه ماه دوم سال جاری میلادی سبب جلوگیری از افت بیشتر نرخ کرایه حمل خواهد شد.

تحلیل Drewry  از بازار تانکر ماه آوریل سال 2018//
ارسال نظرات
آخرین اخبار