۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷

درآمد بازار تانکر در سه ماهه نخست 2018 افت کرد

درآمد بازار تانکر در سه ماهه نخست 2018 افت کرد
بازار تانکر در سه ماه نخست سال جاری میلادی شاهد افت درآمد بود و انتظار می رود از سه ماه چهارم سال به آن طرف روند بهبود را به نمایش گذارد.
کد خبر: ۸۰۶۰۶
به گزارش گروه بین الملل مانا  Drewry در گزارش فصلی خود با اشاره به افت نرخ کرایه حمل بازار تانکر در سه ماهه نخست سال جاری پیش بینی کرد: به دنبال قوانین سختگیرانه زیست محیطی آیمو IMO فعالیت بازار اوراق قوی خواهد ماند. صادرات نفت خام در مسیر طولانی از آمریکا به آسیا شیب صعودی دارد که در نتیجه سبب تقاضای تن مایل می‌شود. افزون بر این، روند نزولی تقاضای مشتقات نفتی پالایشگاه پیکره تجارت نفت خام و مشتقات نفتی را تضعیف خواهد کرد. افزایش فعالیت پالایشگاه در خاورمیانه تجارت مشتقات نفتی در مسیر طولانی را تقویت خواهد کرد.
لازم به ذکر است: به دنبال فعالیت قوی بازار اوراق  هم چنین  روند نزولی تحویل شناور به ویژه پس از سال 2019 می توان امید به کنترل رشد ناوگان داشت.
رشد تقاضای نفت روند نزولی خواهد داشت
با توجه به تمایل برای جایگزین سوخت پاک تر، بهبود تدریجی کارآمدی سوخت وسایل نقلیه و افزایش تعداد وسایل نقلیه الکترونیکی می‌توان انتظار داشت، تقاضای جهانی نفت پس از سال ۲۰۱۸ به طور چشم گیری کاهش یابد.
بر طبق پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، میانگین تقاضا برای نفت رشد یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در سال‌های 2019 الی 2023 را تجربه خواهد کرد. در حالیکه  میانگین رشد تقاضای نفت در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸  به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز  رسید.
علاوه بر روند نزولی پیش بینی شده در رشد تقاضای نفت، انتظار می رود سهم مشتقات نفتی از کل تقاضای نفت از ۸۵.۷ درصد در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۸۴.۶ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد. بر همین اساس چشم انداز مثبتی را نمی‌توان برای بازار‌های تانکر حمل نفت خام و تانکر حمل مشتقات نفتی متصور شد.
افت تقاضای نفت عامل نگرانی برای بازار تانکر
پس از رشد قوی تقاضای یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه ای نفت در سال۲۰۱۷- ۲۰۱۸ میلادی، انتظار می رود تقاضای نفت با سرعت کند یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز در طول سال‌های ۲۰۱۹ الی ۲۰۱۳ همراه باشد. روندی که بازار تقاضای جذب شناور را تهدید خواهد کرد.
افزایش ظرفیت پتروشیمی برای تقویت تقاضای بنزین سنگین
در میان مشتقات نفتی، ال پی جی، اتان و بنزین سنگین بیشترین رشد تقاضا را به ثبت خواهند رساند، در حالیکه رشد تقاضای سوخت حمل و نقل (گازوئیل، نفت سفید وسوخت جت) نسبتا پایین‌تر خواهد بود.
در حالیکه آمریکا ۱۳ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی را در سال‌های ۲۰۱۸ الی ۲۰۲۳ افزایش خواهد داد، چین و روسیه به ترتیب هشت و پنج میلیون تن را در مدت زمان مذکور خواهند افزود. تقاضای ال پی جی و اتان با 2.5 درصد نرخ رشد مرکب سالانهCAGR  از ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ به ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید. ۷۰ درصد از این رشد از پروژه‌های جدید پتروشیمی نشات می‌گیرد.
در روایتی مشابه، تقاضای بنزین سنگین با دو درصد نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) به هفت میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.
بر طبق IEA، تقاضای گازوئیل در 0.7 درصد CAGR از ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۲۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید. لازم الاجرا شدن قوانین جدید بانکرینگ از سوی آیمو در سال ۲۰۲۰ تقاضای این محصول را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
به منظور مطابقت با قانون جدید، مالکان مجبور به انتخاب یکی از سه گزینه گازوئیل دریایی، (MGO) سوخت دریایی با سولفور خیلی پایین (VLSFO) و سوخت با سولفور بالا (HSFO) همراه با اسکرابر‌ها خواهند بود.
آژانس بین‌المللی انرژی(IEA) معتقد است، سوخت با سولفور بالا تا حدود ۶۰ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش خواهد یافت. این قانون جدید منجر به جهش ناگهانی در تقاضای گازوئیل در سال ۲۰۲۰ خواهد شد، افزون بر این تقاضا برای گازوئیل دریایی شیب صعودی خواهد گرفت.
برآورد IEA حاکی از آن است، تقاضای سوخت بانکرینگ HSFO از یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ به یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ کاهش خواهد یافت، از سوی دیگر تقاضای VLSFO و MGO به ۹۵۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.
افزایش اوراق عامل بازدارنده رشد ناوگان
افزایش اخیر فعالیت اوراق حکایت از روز‌های خوبی برای بازار تانکر حمل نفت خام که در حال حاضر با ظرفیت مازاد دست به گریبان است، دارد.
به دنبال افزایش اوراق به همراه روند نزولی تحویل شناور، انتظار می رود از رشد ناوگان در سال ۲۰۱۸ میلادی جلوگیری شود. پس از اینکه ناوگان تانکر رشد بیش از ۱۱ درصد را در سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۱۷ تجربه کرد، اما پیش بینی می‌شود با افزایش ۳۸۶ میلیون و ۹۰۰ هزار DWT ظرفیت در سال جاری میلادی، ناوگان رشد ملایم ۰.۷ درصد را به نمایش گذارد.
از آنجایی که از یک سو درآمد نرخ کرایه حمل روند نزولی را طی کرده است و از سوی دیگر قیمت اوراق شیب صعودی را طی کرده است، مالکان شناور‌های قدیمی را روانه بازار اوراق می‌کنند. برای پیروی از قوانین جدید آیمو IMO در نصب سیستم کنترل آب توازن BWTS و سوخت با سولفور تا سقف نیم درصد، شناور‌های قدیمی باید از گردونه فعالیت خارج شوند. افزون بر این، با توجه به اینکه درآمد بازار تانکر حمل نفت خام از هزینه‌های عملیاتی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی کمتر بود، جذب شناور قدیمی در این بازار که با ظرفیت مازاد دست و پنجه نرم می‌کند، سخت و سخت‌تر می‌شود.
پس از اوراق قوی در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ میلادی، فعالیت اوراق در سه ماهه نخست سال جاری میلادی رونق بیشتری را تجربه کرد. در مجموع تعداد ۳۲ فروند تانکر حمل نفت خام (با ظرفیت شش میلیون و ۷۰۰ هزار DWT) برای اوراق فروخته شدند، در حالیکه در کل سال ۲۰۱۷ تعداد ۵۸ فروند شناور (با ظرفیت هشت میلیون و ۹۰۰ هزار DWT) به فروش رسید.
افت میانگین سن اوراق از ۲۲ سال در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۱۹.۵ در سه ماهه نخست سال جاری میلادی نشان می‌دهد که مالکان به سمت اوراق شناور‌های نسبتا جوانتر روی آورده‌اند.
لازم به ذکراست: دفتر سفارش بازار تانکر نفت خام تعداد ۲۵۰ فروند شناور (با ظرفیت ۵۰ میلیون DWT) را در خود دارد که ۸۰ درصد از آن قرار است در سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۹ تحویل داده شود.
پس از اینکه 47 میلیون DWT   ظرفیت طی دو سال گذشته به ناوگان جهانی تانکر پیوست، انتظار می رود تحویل شناور در دو سال آینده با افت کمی همراه باشد. به طوریکه تحویل 38 میلیون DWT طی دو سال آینده پیش بینی می شود.
علیرغم اینکه سفارش ساخت شناور در دو ماهه نخست سال جاری میلادی روند نزولی را پیمود، به عبارت دیگر سفارش ساخت  تنها هشت فروند تانکر در مدت زمان مذکور به ثبت رسید، اما در ماه مارس بازار دوباره قوت گرفت و سومین ماه سال جاری شاهد سفارش 9 فروند تانکر شامل هفت فروند نفتکش غول پیکر بود.افزون بر این، یاردهای کره جنوبی سهم دوباره بازار دربخش تانکر را به دست آوردند.
به دنبال فعالیت قوی اوراق انتظار می رود رشد ظرفیت عرضه روند کندی به خود گیرد. علاوه براین، پیش بینی می شود نرخ کرایه حمل در نیمه دوم سال 2019 بهبود یابد.
گزارش سه ماهه بازار تانکر 2018//گزارش سه ماهه بازار تانکر 2018//گزارش سه ماهه بازار تانکر 2018//

 بازار نفتکش غول پیکر

سنگینی سایه مازاد ظرفیت بر سر بازار نفتکش غول پیکر در سال جاری میلادی ادامه دارد، با این وجود، به دنبال فعالیت قوی اوراق می توان انتظار بهبود نرخ کرایه حمل در سال 2019 را داشت.
Drewry پیش بینی می کند: درآمد نفتکش غول پیکر در مسیرهای اصلی طی سه ماهه دوم و سوم سال جاری میلادی ضعیف باقی خواهد ماند، اما در سه ماهه چهارم سال روند بهبود را تجربه می کند.  
میانگین درآمد در مسیر خلیج فارس ـ  ژاپن از 22 هزار و 600 دلار در روز به 14 هزار و 500 دلار در روز افت خواهد کرد. با این وجود میانگین درآمد به 23 هزار و 800 دلار در سال 2019 و 32 هزار و 100 دلار در روز در سال 2023 خواهد رسید.
پیش بینی می شود: میانگین نرخ اجاره زمانی یک ساله برای یک فروند نفتکش غول پیکر پنج ساله از 27 هزار و 200 دلار در سال 2017 به 21 هزار و 500 دلار در سال 2018 کاهش یابد.
اگرچه رشد تقاضای تناژ در طول سال های 2018 الی 2023 آهسته تر از 2016-2017 خواهد بود، اما فعالیت قوی اوراق زمینه را برای بهبود تدریجی نرخ کرایه حمل از سال 2019 هموار خواهد کرد.

در حالیکه تقاضای تناژ در خاورمیانه افت بیشتری را تجربه خواهد کرد، اما از سوی دیگر افزایش صادرات آمریکا به آسیا سبب رشد تقاضای تن مایل برای نفتکش های غول پیکر خواهد شد. تجارت در مسیر آسیا-آمریکا به بیش از دو میلیون بشکه در روز در سال 2023 خواهد رسید که بخش عمده ای از این حجم تجاری در سال های 2018- 2020 رخ می دهد. افزایش تجارت در مسیر طولانی از تقاضای تن مایل برای نفتکش های غول پیکر حمایت می کند.

انتظار می رود به دنبال شیب نزولی تحویل شناور و شیب صعودی اوراق، از سرعت رشد ناوگان نفتکش غول پیکر کاسته شود.

 ناگفته نماند، تعداد 41 فروند نفتکش غول پیکر قرار است در ماههای باقیمانده سال جاری میلادی تحویل داده شوند. افزون بر این، تعداد 17 فروند شناور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی اوراق شده اند که نسبت به 14 فروند کل سال گذشته روند صعودی چشم گیری را به نمایش می گذارد. اگر چه میانگین سن ناوگان نفتکش غول پیکر در حدود 9 سال است و تنها 23 فروند بالای 20 سال عمر دارند، اما انتظار می رود شناورهای جوانتر به اوراق فرستاده شوند. در حدود 60 فروند نفتکش غول پیکر تا سال 2020 اوراق خواهند شد.از این تعداد 16 فروند در ماههای باقیمانده سال جاری میلادی روانه یاردهای اوراق خواهند شد.

لازم به ذکر است: در مجموع، ناوگان جهانی نفتکش غول پیکر در پایان سال جاری میلادی تعداد 734 فروند شناور را در اختیار خواهد داشت. در طول سال های 2019-2022، ظرفیت ناوگان با 1.6 درصد نرخ رشد مرکب سالانه به تعداد 794 فروند افزایش خواهد یافت. علیرغم نرخ کرایه حمل ضعیف، فعالیت سفارش ساخت در این بخش همچنان قوی است، چرا که مالکان امید به بهبود بازار طی دو سال آینده دارند، در سه ماهه نخست سال تعداد 11 فروند نفتکش غول پیکر سفارش داده شد، در حالیکه در کل سال گذشته سفارش ساخت تعداد 48 فروند نفتکش غول پیکر به ثبت رسیده است.

گزارش سه ماهه بازار تانکر 2018//

گزارش سه ماهه بازار تانکر 2018//

بازار تانکر سوئزماکس

در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، به دنبال افت تقاضا و افزایش ظرفیت عرضه بازار تانکر سوئزماکس شاهد روند نزولی نرخ کرایه حمل بود. در سه ماهه نخست 2018، درآمد این شناور در مسیر TD20 به زیر پنج هزار دلار در روز افت کرد، در حالیکه در سه ماهه چهارم سال 2017 این رقم 12 هزار و 300 دلار در روز بوده است.

پیش بینی می شود: نرخ کرایه حمل تانکرسوئزماکس افت بیشتری را در سال جاری میلادی تجربه کند. میانگین درآمد در مسیر TD20 به هشت هزار دلار را در روز افت خواهد کرد، در حالیکه در سال گذشته 12 هزار و 9 دلار در روز گزارش شده است. با توجه به اینکه ظرفیت عرضه از سال 2019 روند بهبود را در پیش خواهد گرفت، درآمد در مسیرمذکور به 12 هزار و 700 دلار در روز در سال 2019 افزایش خواهد یافت و به رقم قابل توجه  23 هزار و 400 دلار نیز در پایان مدت زمان پیش بینی شده خواهد رسید.

 افزون بر این، در حالیکه نرخ اجاره زمانی یک ساله تانکر سوئزماکس  به 16 هزار و 500 دلار در سال جاری میلادی افت کرد، این رقم به 23 هزار و 800 دلار در سال 2023 خواهد رسید.

 لازم به ذکر است: از آنجایی که رشد تقاضای جهانی نفت خام روند آرام تری را نسبت به دو سال اخیر در پیش می گیرد، سرعت بهبود بازار و نرخ کرایه حمل بستگی زیادی به میزان اوراق و سفارش شناور در سال های آینده خواهد داشت.

از این نکته نیز نباید غافل ماند،  با توجه به الگو در حال تغییر تقاضای جهانی نفت خام و هم چنین افزایش رقابت با نفتکش های غول پیکر و افراماکس، مالکان سوئزماکس مجبور به انتخاب مراکز تقاضای جدید خواهند بود. زمانی مسیر TD5مهم ترین مسیر برای تانکر سوئزماکس بود. اما به دنبال کاهش واردات آمریکا از آفریقای غربی، مالکان سوئزماکس مجبور به متمرکز شدن بر مسیر TD20 اروپا شدند، چرا که اروپا به تبدیل به مقصد اصلی برای نفت خام آفریقای غربی شد. اما ازآنجایی که واردات نفت خام اروپایی به تدریج در سال های آینده کاهش خواهد یافت و از سوی دیگر تولید نفت خام در دریای شمال افزایش می یابد، تجارت در مسیر TD20  راکد باقی می ماند. بر همین اساس، مالکان سوئزماکس یک هاب جدید رشد در آمریکا را پیدا خواهند کرد، همانطور که صادرات آمریکا به اروپا افزایش می یابد.

شایان ذکر است:  بندر Corpus Christi آمریکا بارگیری تانکر سوئزماکس را از پایان سال جاری میلادی  آغاز خواهد کرد، اکثر صادرات آمریکا به اروپا از طریق این شناور انجام خواهد گرفت.

 پیش بینی می شود:  ناوگان تانکر سوئزماکس از 519 فروند در پایان سال گذشته به 527 فروند در پایان سال جاری میلادی برسد. میزان بالای اوراق به ویژه در سه سال آینده در راستای قوانین سختگیرانه حفاظت محیط زیست دریایی سبب کنترل رشد ناوگان خواهد شد. به طوریکه پیش بینی می شود در پایان سال 2023 تعداد شناورهای ناوگان جهانی سوئزماکس به 537 فروند افزایش خواهد یافت.

گزارش سه ماهه بازار تانکر 2018//

گزارش سه ماهه بازار تانکر 2018//

 

بازار تانکر افراماکس

به دنبال مازاد ظرفیت، انتظار می رود درآمد تانکر افراماکس در مسیرهای اصلی ضعیف باقی بماند تا اینکه در سه ماه چهارم سال جاری روند بهبودی را در پیش گیرد.

پیش بینی می شود: میانگین درآمد تانکر افراماکس در مسیر درون مدیترانه به شش هزار و 800 دلار در سال جاری میلادی کاهش یابد، در حالیکه در سال گذشته 9 هزار و 300 دلار در روز بوده است. اما از سوی دیگر انتظار می رود به دنبال بهبود ظرفیت عرضه، درآمد تانکر افراماکس در مسیر درون مدیترانه به 11 هزار و 600 دلار در روز در سال 2019 برسد. درآمد تانکر افراماکس در سال 2023 به 19 هزار و 600 دلار در روز خواهد رسید.

افزون بر این، انتظار می رود نرخ اجازه یک ساله یک فروند تانکر با عمر پنج سال از 15 هزار و 600 دلار در روز در سال 2017 میلادی به 14 هزار و 400 دلار در روز در سال جاری میلادی افت کند، اما این رقم در سال 2023 به 18 هزار و 600 دلار در روز افزایش خواهد یافت. پیش بینی می شود ناوگان تانکر افراماکس در پایان سال جاری میلادی به 670 فروند برسد. به دنبال افت شدید نرخ کرایه حمل، انتظار می رود فعالیت ساخت شناور در بخش تانکر افراماکس شیب نزولی را در سال جاری بپیماید.

  گزارش سه ماهه بازار تانکر 2018//

ارسال نظرات
آخرین اخبار