۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵

دو هزار قطعه ماهی خاویاری در آبهای گلستان رها سازی شد

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان از رهاسازی دو هزار قطعه ماهیان خاویاری در آبهای استان گلستان و نیز رهاسازی هزار قطعه ماهی کلمه در رودخانه گرگان رود خبر داد.
کد خبر: ۸۰۵۹۵

 سید جواد قدس علوی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: طی فصل صید 97-96، تعداد دو هزار و 20 قطعه از انواع ماهیان خاویاری نارس، حاصل از صید ضمنی با نظارت کارشناسان معاونت صید استان و ناظران پره مستقر در جایگاههای صید پره، در آب های ساحلی استان رهاسازی شد.

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان ادامه داد: در فصل صید امسال گونه ی تاسماهی 84 درصد، چالباش 12 درصد، دراکول 2.6درصد، فیل ماهی 0.8درصد و شیب 0.1 درصد از صید ضمنی ماهیان خاویاری غیر استاندارد را به خود اختصاص داده است.

وی در خصوص اندازه ی ماهیان خاویاری رها شده خاطر نشان کرد: 73 درصد از ماهیان رهاسازی شده دارای طول کمتر از 40 سانتی متر و 27 درصد دارای طول بین 41 الی 80 سانتی متر بوده اند.

این مقام مسئول در استان گلستان بر اهمیت ذخایر ماهیان خاویاری تاکید و  اظهار کرد: ذخایر ماهیان خاویاری در سال های اخیر به دلیل تخریب محیط زیست دریای خزر و فشار بیش از حد روی این منابع در شرایط پایداری قرار ندارند و در حال حاضر از منابع کمیاب محسوب می شوند.

وی در خصوص ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در دریای خزر گفت: . ماهیان خاویاری که به فسیل های زنده جهان معروفند در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت قرار داشته و از سال 2011 میلادی به مدت پنج  سال صید آنها ممنوع اعلام شده بود.

وی بیان داشت: طی توافق سران پنج کشور حایشه دریای خزر نیز صید ماهیان خاویاری تا سال 2020 ممنوع بوده و صید با هدف تامین مولد و تکثیر این ماهیان توسط سازمان شیلات مستثنی تلقی شده است.

قدس علوی در ادامه گفته های خود از رهاسازی هزار  قطعه مولد ماهی کلمه در رودخانه گرگان رود با هدف بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر خبر داد.

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان یادآور شد: از این تعداد مولد سه الی چهار میلیون قطعه بچه ماهی تولید و راهی دریا خواهند شد که عمده این ماهی ها توسط صیادان بومی صید می شوند.

این مقام مسئول در شیلات استان گلستان اذعان داشت: در سال گذشته نیز تعداد هزار قطعه مولد ماهی کلمه در مسیر رودخانه گرگان رود رهاسازی شده بود.

وی با بیان اینکه استان گلستان و رودخانه گرگان رود و قره سو را می توان به عنوان خاستگاه ماهی کلمه معرفی کرد، بیان داشت: عمده صید صیادان ماهیان استخوانی گونه کلمه است چرا که این گونه به دلیل کیفیت بالای گوشت و طعم و مزه از شرایط مناسبی برخوردار است.

وی با اشاره به سایر گونه های تکثیر شده در آب های استان گلستان اظهار کرد: در سال جاری علاوه بر تولید گونه های دیگر ماهیان استخوانی از جمله سفید و کپور دریایی، تکثیر طبیعی گونه کلمه نیز با هماهنگی مرکز تحقیقات آب های داخلی استان انجام می گیرد.

قدس علوی در خصوص فاکتورهای مهم در زمینه مکان یابی جهت رهاسازی مولدین کلمه گفت: طی جلسات برگزار شده با کارشناسان مرکز تحقیقات شیلات استان در زمینه تعیین مکان مناسب جهت اجرای پروژه و با بررسی فاکتورهای فیزیکوشیمیایی و هیدروشیمی آب از محل های مورد نظر، براساس نتایج حاصله مناسبترین محل برای اجرای این طرح محدوده مصب گرگانرود تعیین که رهاسازی در این مکان انجام شد.

این مقام مسئول در شیلات استان گلستان  با اشاره به مزایای تکثیر طبیعی ماهی کلمه یادآور شد: از مهم ترین مزایای این طرح می توان به کاهش هزینه های انتقال و تکثیر مولدین در کارگاه، کاهش هزینه های، پرورش، صید و رهاسازی بچه ماهیان اشاره کرد.

به گفته وی، این رهاسازی از سوی معاونت آبزی پروری، با همکاری معاونت صید و بنادر ماهیگیری و فرماندهی یگان حفاظت شیلات استان، مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی گلستان و با همکاری صیادان بومی منطقه انجام شد.

برچسب ها: ماهی خاویاری صید
ارسال نظرات
آخرین اخبار