۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷

بازار فله خشک در سه ماهه نخست 2018 چگونه بود؟

بازار فله خشک در سه ماهه نخست 2018 چگونه بود؟
در سه ماه نخست سال جاری میلادی بازار فله خشک شاهد افزایش نرخ کرایه حمل و رشد درآمد بوده است.
کد خبر: ۸۰۵۹۱
به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه Drewry در گزارش فصلی خود به تشریح تحولات بازار فله خشک در سه ماه نخست سال جاری میلادی پرداخت و پیش بینی کرد، در ماههای باقیمانده سال جاری میلادی نرخ چارتر افزایش بیشتر را تجربه می کند، تقاضا برای سنگ آهن با کیفیت بالا در چین و هم چنین  اعمال تعرفه گمرکی بر روی سویا و ذرت  سبب افزایش تن مایل می شود، افزون بر این، دفتر سفارش ساخت کم قطر و هم چنین سطح بالای اوراق کنترل ظرفیت ناوگان و توازن بهتر عرضه و تقاضا را به همراه می آورد. در حالیکه چین سنگ آهن وارداتی کیفیت بالا را جانشین تولید سنگ آهن داخلی خود می کند، تقاضا برای جذب شناور افزایش و هم چنین رشد تن – مایل نیز به ارمغان می آید.
این گزارش ادامه داد: در حالیکه معمولا نرخ چارتر در سه ماه نخست هر سال افت را به نمایش می گذارد، اما بازار در سه ماه نخست سال جاری میلادی به گونه ای دیگر رفتار کرد و نرخ کرایه حمل شیب صعودی به خود گرفت. امید می رود روند بهبود پایدار و مستمری را شاهد باشیم.
رشد تجارت سنگ آهن و هیدروکسید آلومینیم که واردات چینی عامل اصلی آن محسوب می شود، سبب تقویت بازار چارتری فله خشک در سال 2017 میلادی شد و انتظار می رود این روند در سال جاری میلادی نیز حفظ شود.
مقایسه پیش بینی نرخ چارتر
موسسه  Drewry به دلیل تغییر ناگهانی جهت باد در بازار، پیش بینی های نرخ چارتر برای تمامی بخش ها را مورد بازنگری قرار داد، به عبارت دیگر بازار در سه ماه نخست سال جاری میلادی برعکس هر سال که به دنبال تعطیلات سال نوی چینی شیب نزولی را نشان می داد، این بار در جهتی عکس به سمت ارتقا پیش رفت.
علاوه بر این، تمایل حاکم بر بازار فله در ماه جاری نسبت به ماه آوریل سال گذشته خیلی مطلوب تر است و بسیاری از شرکت ها برای نخستین بار پس از سال ها خبر از بازگشت به مسیر سوددهی دادند. به عنوان مثال، شرکت کشتیرانی فله خشک Star Bulk یونان نتایج مثبتی را پس از سه سال نتایج منفی به دست آورد.
این شرکت یونانی درآمد 21 میلیون و 300 هزار دلار را در سه ماه چهارم سال 2017 کسب کرد. مشابه آن، شرکت حمل و نقل دریایی فعال در فله خشکPacific Basin هنگ کنگ پس از دو سال متوالی ضرر مالی، توانست کسب درآمد خالص 15 میلیون و 600 هزار دلار را در نیمه دوم سال 2017 میلادی به ثبت برساند.
 در سه ماه نخست سال جاری میلادی، بازار چارتر فله بر کیپ سایز افزایش 40 درصد را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و 12 درصد را نسبت به دهه آخر سال 2017 میلادی نشان داد. ما معتقدیم نرخ چارترها افزایشی را در کوتاه مدت الی میان مدت ادامه خواهد داد.
در ادامه این گزارش آمده است: به دنبال تقاضای قوی برای کالاهای فله، صنعت کشتیرانی فله خشک موفق به افزایش نرخ کرایه حمل در سه ماه نخست سال جاری میلادی شد.صنعت مذکور توانست درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک EBITDAسه میلیارد و 900 میلیون دلار و حاشیه سود 37 درصد را کسب کند، انتظار می رود در سه ماه دوم سال جاری میلادی و به دنبال رشد قوی تجارت سنگ آهن، غلات و دیگر کالاهای فله و همچنین روند کند رشد ناوگان، شاهد افزایش EBITDA به چهارمیلیارد و 900 میلیون دلار و حاشیه سود به 43 درصد باشیم.
از سوی دیگر، در حالیکه  به ضرب العجل قوانین سازمان جهانی دریانوردی آیمو IMO نزدیک می شویم، مالکان نسبت به سرمایه گذاری در بخش نصب سیستم کنترل آب توازن BWMS و هم چنین نصب اسکرابرها که به ترتیب در سال 2019 و 2020 لازم الاجرا می شوند، دست به عصا و محتاط  حرکت می کنند.  اگر مالکان تصمیم به نصب BWMS بگیرند،  به احتمال قوی در نصب اسکرابرها برای پاسخگویی به قانون سوخت با سولفور تا سقف نیم درصد نیز سرمایه گذاری خواهند کرد.
سیاست های تجاری محدود کننده
ابهام بر سر سیاست های تجاری چین و آمریکا و واکنش های متقابل از سوی کشورهایی که درگیر این جنگ تجاری خواهند شد، چشم انداز بسیاری از کالاهای فله خشک را مورد هدف گرفته است. نگرانی پیرامون تجارت فولاد و سویا ممکن است تاثیر منفی چشم گیری را در بخش تقاضا برای فله خشک به همراه نداشته است اما بسیاری از مالکان و چارترها را تحت الشعاع خود قرار داده است.
اما از این واقعیت نیز نمی توان گذشت که در برخی شرایط جنگ های تجاری می توانند برای صنعت کشتیرانی مثبت باشند، چرا که تامین تقاضا از موقعیت های دورتر را می تواند به همراه داشته باشد. برای مثال، احتمال می رود که به دنبال جنگ تجاری پکن-واشنگتن، عرضه سویا به چین از مبدا آمریکا به برزیل تغییر پیدا کند، روندی که می تواند در نهایت تقاضای تن مایل را افزایش دهد.
تنها زمانی می توان یه یک تصویر مشخص تر و روشن تر دست پیدا کرد که آمریکا و چین اختلافات مربوط را حل کنند. تا آن زمان، شاهد نوسان در بازار نتیجه واکنش های ناگهانی و بدون تفکر و تعمق از سوی مالکان و چارترها خواهیم بود.
 به گفته Drewry تجارت کالای فله خشک (به جزء ذغال سنگ حرارتی) روند صعودی را طی پنج سال آینده به همراه خواهد داشت.
 بر اساس جدیدترین پیش بینی صندوق بین المللی پول IMF، تولید ناخالص داخلی GDP رشد 3.49 درصد در سال 2018 و 2019 را تجربه خواهد کرد، رشد مذکور 3.67 درصد در سال گذشته به ثبت رسیده است.
از سوی دیگر، روند افزایشی تولید فولاد استمرار دارد، رشد تولید این محصول سبب رونق تجارت بازار سنگ آهن خواهد شد. افزایش عرضه از برزیل و استرالیا حجم فراوانی از این محصول را روانه بازار خواهد ساخت. بر همین اساس، شاهد افزایش تقاضا برای فله بر کیپ سایز و حمل کننده غول پیکر سنگ معدن VLOCخواهیم بود.
چشم انداز ذغال حرارتی و ذغال کک
از آنجائیکه دولت چین تصمیم به کاهش ظرفیت تولید ذغال سنگ در کارخانجات معدن بی بازده خود گرفته است، انتظار می رود واردات ذغال سنگ حرارتی در سال جاری میلادی بهبود یابد. با این وجود، چشم انداز تجارت ذغال سنگ در میان مدت و بلند مدت مثبت نیست، چرا که چین به دنبال کاهش آلودگی هوا و باز کردن جای پای ال ان جی در ماتریکس انرژی است.
بر خلاف ذغال حرارتی، تجارت ذغال کک طی پنج سال آینده بهبود خواهد یافت. تولید فولاد قوی تقاضا برای واردات ذغال کک در اروپا و آسیا را افزایش خواهد داد.
ناگفته نماند، اعمال تعرفه های گمرکی حجم تجارت جهانی سویا را تحت تاثیر نخواهند قرار داد. از آنجائیکه تقاضای پروتئین در چین قوی باقی می ماند، انتظار می رود مصرف سویای چینی قوی باقی بماند. بعید به نظر می رسد تعرفه های بالا روند صعودی را تغییر دهند.
پیش بینی می شود، تجارت غلات با رشد سالانه دو درصد طی پنج سال آینده همراه باشد.
رشد ملایم ناوگان سبب افزایش درآمد خواهد شد
پیش بینی می شود، ناوگان جهانی فله خشک رشد 1.2 درصد را در سال جاری میلادی تجربه کند، رقمی که بسیار پایین تراز میانگین رشد 3.8 درصد طی پنج سال گذشته است.
انتظار می رود بیش از 100 میلیون DWT ظرفیت شناور طی پنج سال آینده اوراق شوند، روندی که به بهبود سریع تر نرخ کرایه حمل کمک خواهد کرد.
DREWRY//
 
DREWRY//
 
کشتی حمل غول پیکر سنگ آهن VLOCغالب بازار سفارش ساخت
حمل کننده غول پیکر سنگ آهن VLOCبیش از یک سوم از سهم سفارش ساخت در بازار فله خشک را به خود اختصاص می دهد.طی پنج سال آینده،  VLOC رشد بیش از 26 درصد را تجربه خواهد کرد. مالکان نیز با سفارش ساخت شناورهای جدید به دنبال خارج کردن حمل کننده های غول پیکر سنگ آهن قدیمی و غیر رقابتی از گردونه فعالیت هستند، اقدامی که در راستای پیروی از قوانین سختگیرانه محیط زیستی آیموIMO قلمداد می شود.
ناگفته نماند، چین در حال حاضر جایگاه بزرگترین سازنده شناورهای فله خشک در جهان را در اختیار دارد.
DREWRY//
DREWRY//
 
 
استمرار روند نزولی تحویل شناور 
در سه ماه نخست سال جاری میلادی،تحویل شناور با افت 56 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بود. در ابتدای سال جاری میلادی قرار بود ظرفیت 17 میلیون و 700 هزار DWT تحویل داده شود، اما در این مدت تنها هفت میلیون و 900 هزار DWT به ناوگان جهانی پیوست.
DREWRY//
 
DREWRY//
 
استمرار روند صعودی اوراق 
انتظار می رود اوراق شناورهای فله خشک شیب صعودی را ادامه دهد، به طوریکه بر اساس پیش بینی صورت گرفته تعداد 200 فروند در ماههای باقیمانده سال جاری میلادی اوراق خواهد شد.
برهمین اساس، از یک طرف سرعت آهسته تر تحویل شناور و از سوی دیگر ریتم مداوم اوراق نقش مهمی را در شکل گیری بازار فله خشک متوازن تر بر عهده دارند.
 
DREWRY//
ارتقای بهبود بازار فله بر کیپ سایز در سال 2018
چشم انداز مثبتی برای بازار فله بر کیپ سایز تصور می شود. برای بازه زمانی کوتاه مدت الی میان مدت، از آنجاییکه دولت ها در سراسر آسیا برای ایجاد زیرساختار بهتر تلاش می کنند، بنابراین شاهد افزایش تقاضا برای فولاد خواهیم بود، این رشد تقاضا سبب جذب بیشتر شناورهای کیب سایز و کشتی حمل کننده غول پیکر سنگ آهن VLOC خواهد شد.
در بلند مدت و به دنبال افزایش اوراق در جهت پاسخگویی به قوانین جدید آیمو، می توان چشم انداز بهبود درآمد را برای بازار فله خشک تجسم کرد.
در پایان سال 2017 میلادی، ناوگان فله بر کیپ سایز از ظرفیت 309 میلیون DWT برخوردار بود. انتظار میرود ظرفیت کل ناوگان در سال 2023 به 342 میلیون DWT برسد. از سوی دیگر پیش بینی می شود بیش از 26 میلیون DWT ظرفیت طی پنج سال آینده اوراق شود.
افزون بر این، میانگین نرخ اجاره زمانی یک ساله برای یک فروند فله بر کیپ سایز با ظرفیت 180 هزار DWT در حدود 22 هزار دلار در روز خواهد بود، رقمی که حکایت از افزایش 40 درصدی نسبت به میانگین نرخ کرایه حمل در سال 2017 دارد.
DREWRY//
 
چشم انداز فله بر کامسارماکس/پاناماکس 
با توجه به اینکه تجارت بوکسیت (هیدروکسید آلومینیم ) روند افزایشی را در پیش گرفته است، روزگار کاملا به وفق مراد مالکان فله برهای کامسارماکس و پاناماکس می چرخد.
دفتر سفارش کامسارماکس سهم 25 درصدی از کل ظرفیت ناوگان را به خود اختصاص می دهد.
 با توجه به رشد تجارت ذغال کک، بوکسیت و کونتزیت، چشم انداز مثبتی برای بخش پاناماکس پیش بینی می شود،
انتظار می رود، سرعت رشد ناوگان پاناماکس آهسته و آرام باشد. به طوریکه ناوگان پاناماکس رشد کمتر از دو میلیون DWT را طی پنج سال آینده تجربه خواهد کرد. از نقش اوراق نیز نباید غافل شد،  میزان وسیعی از اوراق در سال های 2020 و 2021 در راستای اجرای قوانین جدید حفاظت محیط زیست  نقش مهمی در کنترل رشد ناوگان بر عهده خواهد داشت. 
موسسه Drewry پیش بینی می کند، ظرفیت 36 میلیون DWT پاناماکس(شامل پست پاناماکس) تا سال 2023 اوراق شوند.
افزون بر این، انتظار می رود نرخ اجاره زمانی یک ساله برای یک فروند فله بر پاناماکس پنج ساله با ظرفیت 75 هزار DWT به 16 هزار و 800 دلار در روز تا سال 2020 خواهد رسید. ناگفته نماند، میانگین نرخ کرایه حمل فله بر پاناماکس در سه ماه نخست سال جاری میلادی 13 هزار و 300 دلار در روز بوده است.
DREWRY//
 
انتظار می رود نرخ چارتر برای فله برهای پاناماکس به روند صعودی ادامه دهد. چرا که تجارت قوی غلات و فله برهای جزئی فرصت های فراوانی برای جذب پاناماکس فراهم می کند.
چشم انداز سوپراماکس 
اعتماد سرمایه گذاران به بخش سوپراماکس در بازار چارترزمانی، هویدا است، به طوریکه نرخ اجاره زمانی یکساله فله بر پاناماکس در سه ماه نخست سال جاری میلادی روند بهبود را طی کرد. علاوه بر این، تقویت واردات ذغال کک هند تقاضا برای فله برهای سوپراماکس را افزایش خواهد داد.
انتظار می رود ناوگان سوپراماکس شاهد رشد سالانه کمتر از یک درصد طی پنج سال آینده باشد. دراین بخش نیز سفارش کم و تحویل پایین شناورها سبب کنترل رشد ناوگان خواهد شد.
DREWRY//
فعالیت بازار شناور دست دوم
در سه ماه نخست سال جاری میلادی، بازار شناور دست دوم شاهد دست به دست شدن دو میلیون و 400 هزار DWT ظرفیت ناوگان بود. البته این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته به طور چشم گیری پایین است،  فعالیت این بازار در سه ماه نخست سال جاری روند مشابه ای سال 2016 رانشان داد.
DREWRY//
چشم انداز هندی سایز
بازار چاتر فله بر هندی سایز در مسیر بهبود پایدار در حال حرکت است. دفتر سفارش ساخت کم حجم سبب جلوگیری از رشد ناوگان خواهد شد. رشد تجارت کالاهای فله های جزئی نیز تقاضا برای جذب فله برهای هندی سایز را تقویت خواهد کرد.
این گزارش در پایان نوشت"در حال حاضر، دفتر سفارش ناوگان هندی سایز تنها شش درصد از ظرفیت کل ناوگان را تشکیل می دهد.
 
گزارش سه ماه فله خشک 2018
برچسب ها: فله خشک 2018
ارسال نظرات
آخرین اخبار